MasterCard-ov novi „digitalni ID“ omogućava vladama da prate status vakcinacije
MasterCard-ov novi „digitalni ID“ projekat ima distopijsku karakteristiku koja omogućava uznemirujuće praćenje ljudi.
Takozvani projekat „Community Pass“ giganta za obradu plaćanja omogućiće vladama da prate „zdravlje“ pojedinaca i prate njihov status vakcinacije.
Izvršna potpredsednica kompanije Mastercard Tara Nejtan, koja vodi projekat, tvrdi da je sistem dizajniran da pomogne integraciji marginalizovanih zajednica u digitalni svet.
Međutim, projekat je do sada uspeo da privuče samo 3,5 miliona dobrovoljnih korisnika.
Ipak, skeptici prema planovima za digitalnu identifikaciju mogu se zapitati o stvarnom dometu i namerama projekta dok se „Community Pass“ priprema da se proširi na partnerstvo sa vladama.
Nejtan je promovisao navodne prednosti „Community Pass“ tokom nedavnog pojavljivanja na podcastu „What’s Next In“ koji sponzoriše kompanija.
Pokrenut 2019. godine, „Community Pass“ navodno pruža pojedincima u podsaharskoj Africi i azijsko-pacifičkom regionu digitalni ID.
Sistem takođe obezbeđuje novčanik za „digitalnu gotovinu“.
Platforma korisnicima pruža pristup uslugama kao što su državne beneficije i humanitarna pomoć.
Međutim, takvi sistemi otežavaju ljudima pristup tim uslugama bez korišćenja digitalne platforme.
Nejtan se hvalio navodnim prednostima digitalizacije za ekonomije u razvoju.
Kineski naučnici otkrivaju OSAM nikada ranije viđenih virusa… i sada planiraju da eksperimentišu sa njimahttps://t.co/dobNPSlt1j
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) October 25, 2023
Ipak, njen naglasak na korišćenju digitalnih kanala van mreže za navodno „osnaživanje“ marginalizovanih pojedinaca podiže zabrinutost.
Za mnoge se čini da je ovo još jedan slučaj multinacionalne kompanije koja pokušava da proda svoja tehnološka rešenja zajednicama pod maskom altruizma.
Za druge, korporacija verovatno testira sistem na populacijama trećeg sveta pre nego što ga uvede u šire globalne populacije.
Iako kompanija tvrdi da će njeni digitalni sistemi pomoći farmerima, taj pritisak postavlja više pitanja o osnovnim motivima.
Projekat je verovatnije samo metod da se uđe u ogromna, nedovoljno istražena tržišta ruralnih područja.
Čini se da je Community Pass više produžetak MasterCard-ove globalne finansijske moći.
Community Pass se sastoji od više komponenti, objasnio je Nathan.
Farm Pass, Wellness Pass i Commerce Pass čine deo sistema.
Čini se da je svaki napravljen po meri da odgovori na specifične izazove.
Na primer, Farm Pass navodno pomaže farmerima da steknu vidljivost i kreditnu evidenciju.
Međutim, ova digitalna smetnja je verovatnije samo varka za infiltriranje na lokalna tržišta i diktiranje uslova.
Inicijativa Wellness Pass deluje posebno sumnjivo.
Iako je pozicioniran kao sistem za praćenje uvođenja vakcina, projekat je razvijen sa namerom da prati lične zdravstvene podatke pojedinaca.
Nacionalne institucije poput ministarstava zdravlja u Etiopiji i Mauritaniji odobrile su Wellness Pass.
Ipak, šire implikacije se ne mogu zanemariti.
Cilj kompanije je da proširi doseg Community Pass-a na preko 30 miliona ljudi do 2027.
Prodajom funkcija za praćenje vladama, kompanija bi mogla postići ovaj cilj.
Ipak, to više zvuči kao korporativno osvajanje nego kao istinski napor da se „pomogne“ ljudima.
Briga o privatnosti projekta je očigledna.
Digitalni identiteti bi se mogli pretvoriti u alate za invazivni nadzor pod izgovorom „napretka“.
Ovakvi nivoi vladinog nadzora samo će ugroziti prava ljudi za koje kreatori ovih sistema tvrde da žele da „pomognu“.
Nedavni ID2020 sertifikat korporativnog giganta podržava nameru kompanije da ponudi usluge „finansijske inkluzije“ i digitalnog identiteta.
Međutim, sa nemilosrdnim tempom tehnologije, postoji velika potreba za strogim propisima.
Kreatori politike moraju biti oprezni i osigurati da takve inicijative ne ugrožavaju slobode pojedinaca pod maskom „inkluzije“ i takozvanog napretka.
Anđela Lakićević – Sve je Holivud | Mario Zna 243