Zabrana deci da idu u školu zbog COVID-a povezana sa stopama samoubistava mladih
Duže zatvaranje škola zbog COVID-a bilo je povezano sa većim brojem poseta odeljenju za hitne slučajeve zbog samoubistva mladih, pokazalo je istraživanje.
Izveštaj, objavljen na JAMA Network Open 10. novembra, vodili su istraživači sa Medicinskog fakulteta Univerziteta Masačusets Chan.
„Ova kohortna studija je otkrila povezanost između dužeg zatvaranja škola u odgovoru javnog zdravlja na pandemiju COVID-19 i povećanja suicidalnosti mladih“, napisali su autori, dodajući da je potrebna dalja istraga kako bi se „politika u vezi sa zatvaranjem škola mogla bolje uskladiti sa potrebama mentalnog zdravlja mladih“.
Poređenje Teksasa sa Masačusetsom
Autori su uporedili posete odeljenju za hitne slučajeve zbog sumnje na pokušaje samoubistva kod 12-godišnjaka do 17-godišnjaka u Teksasu i Masačusetsu.
Teksas, koji je imao više odlazaka u školu od 2020. do 2022. godine, imao je niže stope poseta mladih odeljenju za hitne slučajeve zbog samoubistva nego Masačusets, država koja je imala duže zatvaranje škola, otkrili su autori.
Teksas je 2020. godine bio rangiran na 8. mestu od 50 država za pružanje najviše obrazovanja u učionicama, dok je Masačusets bio na 39. mestu, prema izveštajima Burbio, medijske kompanije koja prati otvaranje škola, upis i budžet.
Između marta i avgusta 2020. škole su bile univerzalno zatvorene. Tokom ovog vremena, autori su primetili porast slučajeva odeljenja za hitne slučajeve zbog sumnje na pokušaje samoubistva u obe države. Masačusets je prijavio 115 poseta zbog samoubistva mesečno pre zatvaranja škola; ovo se povećalo na 176 u 2020–21. Teksas je prijavio 505 slučajeva poseta mladih radi samoubistva pre karantina, a ovaj broj se povećao na 756 u periodu 2020–2021.
Međutim, počevši od septembra 2020., obe države su počele da ponovo otvaraju škole, iako je Teksas bio brži u ponovnom otvaranju škola.
Do septembra 2020., 40 do 60 procenata javnih škola u Teksasu vratilo se klasičnom obrazovanju, dok je samo 20 do 40 procenata škola u Masačusetsu sledilo taj primer.
U januaru 2021, 80 do 100 procenata škola u Teksasu je radilo normalno, dok je 20 do 40 procenata škola u Masačusetsu bilo otvoreno, navodi Burbio.
Autori su primetili značajne razlike u stopama samoubistva mladih u odeljenju za hitne slučajeve u dve države u akademskoj godini 2021–22, sa višim stopama prijavljenim u Masačusetsu.
TikTok i YouTube promovišu veb lokacije gde se uči kako uz pomoć veštačke inteligecije napraviti pornografiju https://t.co/1UOuyn9NON
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) November 21, 2023
Zatvaranje škola i rizici za mentalno zdravlje
Studije o zatvaranju škola i mentalnom zdravlju dale su oprečne nalaze. Studija koja je pratila mlade tokom pandemije pokazala je da se samoubistva mladih obično dešavaju tokom školskih termina, a primetan je pad na raspustu.
Druga studija je otkrila nagli pad broja samoubistava tinejdžera tokom ranog zatvaranja.
Ipak, većina studija ukazuje na pogoršanje mentalnog zdravlja adolescenata i povećanje suicidalnosti, napisala je dr Jael Dvir, vodeći autor i vanredni profesor psihijatrije na Medicinskoj školi UMass Chan za The Epoch Times.
„Međutim, vrlo je moguće da su podgrupe tinejdžera drugačije reagovale na pandemiju i zatvaranje škola, tako da su neke pokazale poboljšanje“, dodala je ona.
Pedijatri koji nisu uključeni u studiju prijavili su slična zapažanja o zatvaranju škola koja su povezana sa rastućom mentalnom bolešću.
„Definitivno smo se suočili sa značajnim porastom zabrinutosti za mentalno zdravlje kao rezultatom pandemije i zatvaranja škola“, rekao je dr Derek Husmann, teksaški pedijatar, za Epoch Times.
Dr Renata Mun, koja je ranije bila vanredni klinički profesor pedijatrije na Univerzitetu u Vašingtonu tokom pandemije, ponovila je zapažanja dr Husmanna.
„Videli smo ogroman porast tinejdžera, pa čak i tinejdžera koji traže pomoć za anksioznost, depresiju i imaju misli o samopovređivanju tokom zatvaranja škola u vezi sa pandemijom“, napisala je ona.
„Viđala sam 6-7 dece u svojoj kancelariji svakog dana sa ovim pritužbama. Usluge savetovanja za mentalno zdravlje bile su potpuno preplavljene i nisu mogle da prate obim preporuka.“
„Uglavnom je to bila anksioznost, sa naizgled anksioznošću kao glavnim uzrokom, iako oni tako često idu ruku pod ruku. Moja procena je da je osnovni nivo stresa za skoro sve nas značajno porastao od pandemije, a zbog čitavog niza razloga“, dodala je dr Husman.
Doktorka Husman je rekla da joj nijedan od pacijenata nije prijavio samoubistvo, iako je znala za slučaj u kojem je dete izvršilo samoubistvo nakon što je nastavilo školovanje kod kuće nakon što su se karantini i zatvaranje škola završili.
Preispitivanje politike zatvaranja škola
Autori su sugerisali da je potrebno dodatno istraživanje kako bi se osiguralo da buduća politika o zatvaranju škola bude u interesu mentalnog zdravlja učenika.
Doktorka Mun, koja je verovala da je gubitak njenog ugovora sa Univerzitetom u Vašingtonu nastao zbog toga što je javno izrazila zabrinutost u vezi sa bezbednošću vakcina protiv COVID-a, složila se.
„Morali smo da vodimo razgovore kako bismo razmotrili fokusiranu zaštitu za naše ranjive ‘rizične’ članove društva. Naša deca su u suštini bila pod nultim rizikom od smrtnog ishoda od infekcije Covid-19. Imali smo dosta podataka o kojima smo mogli da razgovaramo, ali organi javnog zdravlja su nastavili da nameću nepotrebne i štetne mere zaključavanja i krenuli su za svakim lekarom koji je izrazio zabrinutost.“ Dr Mun je napisala.
„Tinejdžeri se oslanjaju na školu, ne samo za obrazovanje, već i za socijalizaciju“, dodao je dr Dvir. „Nemogućnost ličnog društvenog kontakta sa vršnjacima stvorilo je usamljenost i nepovezanost za tinejdžere, starosnu grupu koja, iz razvojnih razloga, pridaje veliki značaj vršnjačkim odnosima“.