Neom: Da li Saudijska Arabija gradi Vavilon?
Neom dobija oblik. Ovo ne govorim samo ja. Snimak govori sam za sebe. Na snimku vidimo da napreduje brže od očekivanog. U najnovijem intervjuu sa Navmijem Al Naserom, generalnim direktorom Neoma, on je naveo da je završeno 20 odsto posla. Hajde da saznamo koliko je istine u ovoj izjavi.
Počnimo sa projektom Linije. Kao što svi već znamo, Linija je futuristički grad koji se proteže na 170 kilometara od planine Neom do Crvenog mora. Široka je samo 200 metara i visoka 500 metara. Linija u potpunosti menja način na koji razmišljamo o razvoju grada i nudi uvid u to kako bi gradovi u budućnosti mogli da izgledaju.
Dakle, idemo dalje sa njegovim ažuriranjima konstrukcije. Kada su prvi put objavili planove za liniju, činilo se da je postizanje njihovih velikih ciljeva dug put. Ali evo dobrih vesti za sve vas. Već su počeli da rade na tome. Dakle, to više nije samo san, već postaje stvarnost. Što se tiče trenutnog statusa projekta Linije, stvari su svakako napredovale.
Saudijska Arabija je 19. oktobra 2022. objavila zvanične snimke dronova o izgradnji Linije u toku. Sa izgradnjom skoro da dopire do dalekih planina. I hajde da pogledamo najnovije snimke. Možemo da posmatramo razna dešavanja kako se oblikuju, uključujući kancelarije i kampove u blizini planina.
Postoji čak i živa zajednica sa fudbalskim igralištem i centrom za doživljaj Neuma. Kada radite na velikom projektu u pustinji, potrebna vam je ogromna radna snaga, zar ne? Ali postavlja se pitanje gde žive svi ti radnici? Pa, tu dolazi plan NEOM-a. Oni su već izgradili tri NEOM zajednice, a to su NEOM zajednica 1, 2, 3.
Ove zajednice su potpuno opremljene svime što možete zamisliti. Putevi, škole, bolnice, tržni centri, a čak su izgradili i aerodrom 6. juna 2023. MIUM je takođe završio ugovore za prvu fazu proširenja stambenih zajednica, dodajući prostor za dodatnih 95.000 stanovnika.
Pored toga, ove zajednice će ponuditi različite sadržaje za život, kao što su sportski tereni, bazeni i prostori za zabavu. Na suprotnoj strani Linije nalazi se skrivena marina u kojoj je u toku impresivan napredak. Linija se sastoji od 135 modula. Moduli 45, 46 i 47 nalaze se u marini, za koju se predviđa da će biti dvostruko veća od bilo koje druge marine na globalnom nivou i sposobna da primi najveće brodove za krstarenje.
Kada kopanje i uklanjanje vode za marinu bude gotovo, počeće sa radom na šipovima. Do sada su radovi na šipovima za liniju uglavnom bili fokusirani na Modul 43, sa preko 4.500 šipova koji su već postavljeni. Na svom vrhuncu, projekat je imao više od 60 šipova koji se postavljaju svakog dana, što ga čini najvećim projektom šipova na svetu.
Kako oni nastavljaju da rade na gomilanju u modulima 46 i 47, možemo predvideti još viši nivo aktivnosti. Evo nečega vrednog pažnje. Prema rečima generalnog direktora NEOM-a, 20 odsto važne infrastrukture Linije je već izgrađeno. Ali postoje izveštaji koji sugerišu da bi tvrdnja o završetku od 20 procenata mogla da zavara, sa satelitskim snimcima koji ukazuju da bi stvarni napredak mogao biti manji od navedenog.
Ako pogledamo snimke dronova i satelita, tvrdnja o 20 posto izgrađenosti izgleda tačno. Ali kakvo je vaše mišljenje o ovom pitanju? Pošto je Linija zaista dugačka i uzana, toliko je rastegnuta, da ako nasumično odaberete dvoje ljudi u redu, oni bi bili u proseku udaljeni oko 57 kilometara.
To je prilična razdaljina. I evo pitanja koje bi moglo pasti na pamet mnogima. Bez puteva i automobila, kako će ljudi, zaboga, obilaziti grad na Liniji? I ovde dolazi podzemni železnički sistem koji se zove kičma. Radovi na izgradnji ove železničke mreže u NEOM-u su već počeli. Planiraju da probiju tunel ukupne dužine 26,5 kilometara, podelivši ga na dva dela, jedan za sever i jedan za jug. Oni će to uraditi u pet deonica, svaka dugačka oko pet kilometara, kopajući kroz čvrstu stenu koristeći posebne tehnike. Uzbudljivo je to što će ovaj brzi voz moći da putuje sa jednog kraja pruge na drugi za 20 minuta.
Dakle, iako je Linija duga i uska, ovaj šinski sistem će olakšati ljudima da se brzo kreću i sastanu. Mnogo je pitanja o čistoj vodi. Kao u pustinji, gde je voda oskudna, kako NEUM može da obezbedi da ljudi imaju pristup čistoj i bezbednoj vodi za piće? NEUM je podelio neke vesti.
Najavili su da koriste solarne kupole za proizvodnju čiste i pristupačne vode. Već su postavili džinovsko postrojenje koje može pretvoriti slanu morsku vodu u slatku vodu desalinizacijom. Time mogu snabdeti vodu za celi Neumski kraj i pritom uštedeti više od 60 posto vode.
Za otprilike 10 godina ovo mesto će proizvoditi neverovatnih milion kubnih metara sveže vode svakog dana. Kakvo je vaše mišljenje o ovom pitanju? Linija nije samo jedan od najvećih globalnih projekata, već je i jedan od onih o kojima se najviše razgovara i raspravlja. Napredak se dešava u Liniji, ali se takođe suočava sa kritikama mnogih ljudi.
Peter Cook, koji je uključen u ovaj kontroverzni projekat, izazvao je sumnje u njegovu izvodljivost i izazove izgradnje. Govoreći na jednom događaju u Veneciji, opisao je Liniju kao neverovatan apsurd i kritikovao njenu predloženu visinu od 500 metara. Kuk je sugerisao da bi ciljanje na visinu od 200 metara moglo biti razumnije, i postavio je pitanje da li će projekat ikada dostići nameravane razmere.
I uprkos tvrdnjama da je Linija ekološki prihvatljiva i da nema emisije ugljenika, neki stručnjaci sumnjaju u njen stvarni uticaj na životnu sredinu. Profesor Filip Oldfild tvrdi da je izgradnja zgrade visoke 500 metara sa materijalima sa niskim sadržajem ugljenika praktično nemoguća. On procenjuje da bi izgradnja Linije mogla da generiše preko 1.8 milijardi tona otelovljenog ugljen-dioksida, što je ekvivalentno više od četiri godine emisija u celoj Velikoj Britaniji. Ova jaka kritika dovodi u pitanje ekološku reputaciju projekta. Takođe, Linija je dobila kritike u vezi sa pitanjima ljudskih prava, posebno prisilnim raseljavanjem, hiljada ljudi, uključujući pleme Havaitat, koji su generacijama mirno naseljavali ovo područje, suočavaju se sa rizikom da budu prisilno raseljeni.
Saudijska Arabija pogubila 170 ljudi u 2023. godinihttps://t.co/MHArSv6GMo
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) January 2, 2024
Ovo pitanje postalo je još alarmantnije kada je saudijski sud osudio tri člana plemena Havaitat na smrt zbog njihovog protivljenja deložaciji. Kao odgovor na ovaj zabrinjavajući razvoj događaja, pleme Havaita je hitno zatražilo istragu Ujedinjenih nacija kako bi ispitale navode o prisilnom raseljavanju i zlostavljanju od strane saudijskih vlasti.
Štaviše, dizajn lava takođe izaziva zabrinutost zbog njegovog uticaja na biodiverzitet, posebno na ptice selice. Velike strukture sa ogledalom mogle bi predstavljati značajnu opasnost za ove ptice i poremetiti njihovo prirodno seljenje. A sledeći je još jedan veliki projekat. Trojina, poznata kao planine Neom, dom je nekih od najviših vrhova u Saudijskoj Arabiji, koji dostižu visine do 2.600 metara.
Glavna atrakcija Trojine su ski staze. Takođe će uključivati veštačko slatkovodno jezero, brvnare, vile i luksuzne hotele sa izuzetnim sadržajima kao što su banja i kupatilo, krov za skijaške staze i mikroklima. Trojina bi trebalo da bude završena do 2026. godine, ali zašto bi Trojina trebalo da bude završena tako brzo?
A razlog je taj što je Saudijska Arabija dobila kandidaturu za domaćina 10. izdanja Zimskih azijskih igara 2029. Kako bi se ispoštovao rok, napravljen je značajan napredak u unapređenju razvoja Trojine, kaže Filip Gulet, izvršni direktor Trojine. Od 2022. godine, značajna količina materijala, ekvivalentna 1,6 miliona kubnih metara, iskopana je sa Trojinskog jezera. Skijaško selo, deo zabavnog klastera i rezidencije na padinama u relaks klasteru, napreduju u velikoj meri, sa tekućim radovima na podrumu i detaljnim projektovanjem. Na gradilištu su u toku radovi na proizvodnji snega i testiranju skija. U svodu, prepoznatljivom selu Trojine, već je otkopano skoro milion kubnih tona stene, što je doprinelo stvaranju novog korita jezera.
Timovi radnika marljivo pretvaraju stenoviti planinski teren u prostranu celogodišnju planinsku destinaciju predviđenu za Trojinu. Odluka da se Zimske igre dodele Saudijskoj Arabiji naišla je na kritike. Jedna je o veštačkim snežnim padavinama, kako Greenpeace kritikuje novu Trojinu.
Oni su zabrinuti zbog uticaja odmarališta na životnu sredinu, navodeći da promena prirodnih ekosistema može imati dalekosežne i nepredvidive posledice na susedne ekosisteme, što to čini rizičnom idejom. A sada, sledeći veliki projekat je Sindala. Futuristički Megagrad bi trebalo da otvori svoju prvu destinaciju 2024.
Ova destinacija će sadržati područje za jahte svetske klase koje je dizajnirao italijanski dizajner, tri mega luksuzna hotela, golf teren, brojne restorane i luksuzni maloprodajni prostor pod nazivom Village Housing 51 Luxury Retail Outlets. Posmatrajući njen razvojni status, može se uočiti da se pojedini objekti približavaju završnoj fazi izgradnje, a tlocrt temelja za većinu objekata je već određen.
Štaviše, u prostoru predviđenom za golf klub, postaje očigledno da je trava već postavljena. Čak i za radnu snagu Sindale, već je uspostavljena posvećena zajednica, opremljena pogodnostima kao što su kancelarije, logistička čvorišta i stambene jedinice. Uspeh Sindale je presudan ne samo za samo ostrvo, već i za ceo NEOM projekat.
Zato što će poslužiti kao prva javna prilika da doživite NEOM, koji funkcioniše kao kapija ka Crvenom moru i super jahting destinacija svetske klase. Posle Sindale, hajde da razgovaramo o industrijskom gradu Neom, Oxigenu, futurističkom industrijskom gradu, najvećoj i potpuno automatizovanoj luci na svetu sa integrisanim logističkim čvorištem.
Oxigen će delimično plutati na Crvenom moru, koje se može pohvaliti prosečnom dubinom od 500 metara. Glavni cilj Oxigen-a je da bude industrijsko i logističko središte u Neomu. Ovo podržava ekonomski rast Saudijske Arabije i pomorsku trgovinu. Oxigen će se pokretati iz obnovljivih izvora energije i povećaće mogućnosti zapošljavanja u NEOM regionu.
NEOM planira da svoj prvi kontejnerski terminal postavi i radi sa integrisanim logističkim rešenjima do početka 2025. Kada bude završena, luka će u potpunosti raditi na obnovljivoj energiji, postižući neto nultu emisiju ugljenika i postati ekološki najprihvatljivija luka na svetu. Neom je takođe dao ugovor vredan 2 milijarde za izgradnju železnice pod nazivom Connector South.
On će povezati industrijski grad, Oxigen, sa razvojem Linije. Ova pruga će saobraćati od Linije do stanice Neom City, prolazeći kroz Neom Bay Mansions i aerodrom Neom Bay na svom putu do Oxigen-a. Crveno more će takođe imati najveći terminal za krstarenje. Sa strateškim pristupom 40 odsto svetske populacije u roku od 6 sati, ima za cilj da postane globalno trgovinsko čvorište.
Osim svog industrijskog čvorišta, Oxagon će imati i svoju stambenu oblast, kvart za zabavu, odmor i turizam koji bi trebalo da bude otvoren između 2025. i 2026. Radovi su već počeli na osmostranom industrijskom gradu koji se nalazi oko morske luke Duba, ali ovo je jedini NEOM projekat gde je gradnja najmanje odmakla, a datum njegovog završetka još uvek nije poznat.
Dakle, da li će Neomov san zaista ostati san ili će oživeti? Samo će vreme pokazati. Ko zna, moglo bi da ispadne fantastično ili da se suoči sa nekim izazovima. A kad smo već kod izazova, da li je domaćin Zimskih igara 2029. samo zbog novca, ili je tu bilo nešto više? Takođe, kada je u pitanju razvoj Neoma, da li je investicija glavni prioritet?
Ili ljudska prava takođe igraju ulogu? Samo će vreme otkriti odgovore na ova pitanja.