Sidnej dobija potpuno novi ’30-minutni grad’ sa ulicama bez automobila: Evo kako će to izgledati
Najnoviji grad u Australiji“ je postavio velika očekivanja obećavajući da će biti zeleniji i održiviji, dok promovišu ulice bez automobila i brz pristup objektima.
Bredfild Sity se gradi pored aerodroma Zapadni Sidnej u Badžeris Kriku, a prve zgrade će biti spremne do otvaranja aerodroma 2026.
Planski dokumenti navode da će se ceo aerotropolis prostirati na više od 11.000 hektara i da će biti usredsređen na saobraćajnice samo za pešake.
Bredfild Sity će biti 30-minutni grad, što znači da će stanovnici moći da uskoče u javni prevoz i pristupe svim CBD sadržajima iz svog doma u roku od pola sata.
Grad će se graditi jer državna vlada želi da ispuni svoju ambicioznu strategiju za tri grada, a druga dva glavna čvorišta su Paramatta i CBD u Sidneju.
Plan ima za cilj decentralizaciju rada, kupovine i slobodnih aktivnosti u regionalne oblasti i smanjenje upotrebe automobila i vremena putovanja za stanovnike.
Vlada Novog Južnog Velsa objavila je svoj master plan u nadi da će dobiti povratne informacije zajednice o dizajnu.
Bredfild Sity će imati centralni park pored vegetacije po celoj oblasti, bazen u blizini prirodnih močvara i „zelenu petlju“ za aktivan transport.
„Mi stvaramo prelep i održiv grad koji će biti zelen, napredan i povezan sa prevozom svetske klase“, kaže se na veb lokaciji za planiranje.
„Bradfild City Center će biti sajber pametan i digitalno vođen, sa komercijalnim i društvenim objektima uključujući maloprodajne objekte, kulturne objekte i otvorene zelene površine.“
Biće to jedan od najvećih urbanih razvoja ikada preduzetih u Australiji i prvi veliki grad koji će biti izgrađen u više od 100 godina.
Privlačenje industrije visoke tehnologije biće od vitalnog značaja za ambiciozno obećanje o otvaranju 200.000 radnih mesta sa javno finansiranom naučnom organizacijom CSIRO koja je već uključena u projekat.
Vremenski okvir da se sve to pokrene je kratak jer se nadaju da će prve zgrade biti spremne na vreme za otvaranje aerodroma i metro linije 2026. godine.
„Dok master plan kaže da je vremenski horizont od 50 godina da ovaj kompletan grad se završi, mislim da ćete otkriti da se to dešava mnogo brže od toga na osnovu apsolutne potražnje za njim“, rekao je ministar Pol Skali za Sidney Morning Herald.
„Ovde će se graditi još dugo – ceo aerotropolis je više od 11.000 hektara. To će potrajati“.
Gradonačelnik Liverpula Ned Manun, koji predsedava područjem lokalne uprave, rekao je da novi centar grada pruža nadu da će se ublažiti hronične saobraćajne gužve koje trpe njegovi birači.
„Imamo zajednicu u Australiji koja svake godine dobija hiljadu novih kuća, a tamošnji ljudi su svakog jutra zaglavljeni u saobraćajnim gužvama dugim 4,5 kilometara“, rekao je on.
Studija: mRNA vakcine protiv COVID-19 izazvale više smrtnih slučajeva nego što su spasile života https://t.co/uzutcrNGyF
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) February 7, 2024
Vlada Novog Južnog Velsa posvećena je konceptu ponovnog osmišljavanja gradskog života kroz ideju 30-minutnih gradova sa 15-minutnim susedstvima.
„NSW planira 30-minutne gradove, u kojima ljudi mogu da pristupe odličnim poslovima, stanovanju, zdravstvenoj zaštiti i društvenim vezama“, piše na sajtu državne vlade.
„Svi načini javnog prevoza doprinose stvaranju 30-minutnih gradova, koji smanjuju upotrebu privatnih vozila i povećavaju održivu upotrebu transporta“.
„Ovo će uključivati planiranje transportnih veza za područja novog stanovanja i poslovnog razvoja“.
„Ljudi će moći bezbedno da koriste javni prevoz, hodaju i voze bicikle od dana kada se usele u svoj novi dom.“
„Imaju hladovinu drveća, kvalitetne javne prostore, dobro osmišljene puteve i staze sa sigurnim brzinama i koncentraciju aktivnosti koje dovode ljude na ulice.
„Transport za NSW će se udružiti sa vladom, urbanistima i savetima kako bi se postavili novi stambeni objekti u 15-minutnim četvrtima i podržala kultura korišćenja javnog prevoza.“
Strategija razvoja označava kraj velikog australijskog sna za mnoge koji su planirali da poseduju samostalnu kuću – sa još stanova koji će biti izgrađeni u državi.
„Moramo da napredujemo“, rekao je premijer Novog Južnog Velsa Kris Mins prošle godine dok je podržavao izgradnju velikih novih objekata duž gradskih saobraćajnih veza.
„Sidnej ne može da raste dodavanjem još jedne ulice na zapadni rub Sidneja svake druge nedelje. Najbolji način… je da imate zgrade koje se podižu.’
Blokovi do 47 spratova u St Leonardsu, na donjoj severnoj obali Sidneja, su vertikalna sela, sa supermarketima, medicinskim centrima, pa čak i bibliotekama ugrađenim u njihov dizajn.
Restorani, kafići i škole su na pešačkoj udaljenosti.
Oni su vrhunski plan za budućnost grada, a ključno za njihov uspeh je da budu pored autobuskih, železničkih i lakih železničkih veza.
Zagovornici insistiraju na tome da je prelazak na stambeni život od suštinskog značaja jer gradsko stanovništvo dramatično raste, sa 3,9 miliona u 2001. na više od 5,2 miliona u 2021.
„To je dodatnih 1,3 miliona ljudi, od kojih je svakom trebalo negde da živi“, rekao je agent za nekretnine u Sidneju Džejson Bun prošle godine za Daily Mail Australia.
Međutim, nisu svi pristali na 15-minutni koncept grada, a neki tvrde da je to pokušaj da se ljudi strpaju u ograničeniji život.
Kada je britanski grad Oksford najavio da će postati 15-minutni grad, zajedno sa filterima za saobraćaj koji imaju za cilj da ograniče upotrebu automobila kroz stambene delove grada u špicu, to je dovelo do trajne reakcije.
Prema šemi, stanovnici su morali da dobiju dozvole za vožnju kroz filtere, nametnute kamerama, koje su snimale registarske tablice gostujućih vozača kako bi im dostavili kazne.