Tehnologija kao tiranin: Pogled u distopijski tehnokratski svet

Tehnologija kao tiranin: Pogled u distopijski tehnokratski svet

U oblastima tehnokratije i transhumanizma, postoji zajedničko verovanje, srodna duša, ako hoćete. Ovo uverenje smatra da nauka i tehnologija nisu samo alati ili pogodnosti, već su kamen temeljac utopijske budućnosti, savršenog društva.

To je primamljiva vizija, ambiciozan san u kojem granice čovečanstva nisu samo pomerene, već potpuno prekrajane kroz moć naučnog upravljanja i tehnološke integracije. Hajde da se udubimo u ovu filozofiju, počevši od njenih korena u tehnokratiji.

Sam termin, „tehnokratija“, skovan je 1919. godine, ali se 1938. kristalizovao u definisaniju ideologiju. Tehnokrate tvrde da su političari i tradicionalni oblici upravljanja loše opremljeni da se nose sa savremenim problemima. Umesto toga, oni se zalažu za društvo kojim upravljaju tehnički stručnjaci — naučnici, inženjeri i tehnolozi, oni koji razumeju komplikovan rad složenih sistema, bilo da se radi o energetici, transportu ili ekonomiji.

Ovaj model upravljanja je podržan dubokim poverenjem u naučnu metodologiju. Tehnokrate veruju da se pažljivim, racionalnim i naučnim upravljanjem resursima može postići efikasnije, pravednije i prosperitetnije društvo. Apel je jasan: odluke se ne donose na osnovu hirova politike, već na čvrstoj bazi podataka, logike i stručnosti.

Transhumanizam se uklapa u tehnokratiju u njenom entuzijazmu za tehnologiju, ali zahteva više lični fokus. Tamo gde se tehnokratija bavi društvenim sistemima, transhumanizam se usredsređuje na samo ljudsko stanje.

To je filozofija ili pokret koji se zalaže za unapređenje ljudskog iskustva kroz primenu tehnologije. Ne radi se samo o tome da život bude lakši ili duži; radi se o fundamentalnom poboljšanju ljudskih sposobnosti – kognitivnih, fizičkih, emocionalnih.

Zamislite, na trenutak, svet u kome se ljudi spajaju sa tehnologijom tako neprimetno da se granica između biologije i tehnologije zamagljuje. Transhumanisti sanjaju o budućnosti u kojoj ćemo prevazići biološka ograničenja — u kojoj starenje, bolest, a možda čak i smrt više nisu neizbežni.

Ali ova vizija, koliko god inspirativno izgledala, nije bez svojih kritičara. Mnogo je etičkih briga. U tehnokratskom svetu, ko odlučuje šta je efikasno ili pravično? U transhumanističkoj budućnosti, ko dobija pristup ovim tehnologijama koje menjaju život?

Postoji bojazan da bi takvo društvo moglo da pogorša nejednakosti, ili još gore, da stvori nove oblike podele između „poboljšanih“ i „nepoboljšanih“. Zatim postoji pitanje samog čovečanstva. Povećavajući svoje fizičke i mentalne kapacitete, rizikujemo li da izgubimo nešto bitno u tome što smo ljudi?

Postoji delikatan balans između poboljšanja i gubitka, između sticanja novih sposobnosti i gubitka naše unutrašnje prirode. Po sopstvenim rečima, tehnokrate svoj pristup vide kao „nauku društvenog inženjeringa“. Ova fraza obuhvata i obećanje i oholost tehnokratije i transhumanizma.

To sugeriše veru u moć nauke ne samo da razume svet, već da ga preoblikuje u skladu sa racionalnim principima. Ipak, to takođe nagoveštava neku vrstu arogancije, pretpostavku da se složena društvena i etička pitanja mogu otkloniti jednako lako kao i tehnički problemi.

Kako tehnološki nastavljamo da napredujemo, ove filozofije nam nude sočivo kroz koje možemo sagledati našu budućnost — budućnost koja je uzbudljiva koliko i neizvesna. Izazov leži u promišljenom kretanju ovim terenom, prepoznavanju potencijala tehnologije da transformiše društvo na bolje, a istovremeno imajući na umu duboka etička pitanja i društvene implikacije koje takve transformacije nose.

Nulta Tačka/TechnocracyNews

Ne propustite

Izrael očekuje svakog časa na odluku SAD o pridruživanju napadima na Iran

Izrael i dalje računa na to da će se predsednik
Protesti u Francuskoj i Italiji pretvorili se u nerede(VIDEO)

Protesti u Francuskoj i Italiji pretvorili se u nerede(VIDEO)

PARIZ – Građani i sindikati u više gradova Evrope danas