Stručnjaci kažu da bi odsjaj farova automobila mogao biti rizik za srčana oboljenja
Britanska vlada ovog meseca pokreće analizu blistavo svetlih farova koji doprinose u proseku 280 sudara vozila svake godine
Ovu vest će bez sumnje pozdraviti 90 odsto vozača koji su se žalili da moderna svetla vozila posebno zaslepljuju.
Ali čini se da bi rešavanje problema ovih svetala zapravo moglo učiniti više od poboljšanja sigurnosti na putu…
Prema istraživačima, to takođe može smanjiti rizik od stanja kao što su kardiovaskularne bolesti i glavobolje, posebno kod sredovečnih ili starijih vozača.
Mail Online izveštava: Ovaj potez prati kampanju RAC-a i grupe protiv zaslepljivanja, LightAware. U nedavnoj anketi RAC-a od 2.000 vozača, 85 odsto je reklo da se odsjaj farova pogoršava.
Zvanični podaci pokazuju da su zaslepljujući farovi bili faktor koji je doprineo u proseku 280 sudara na putevima u Velikoj Britaniji svake godine od 2013.
RAC krivi za to uvođenje snažnijih LED svetala i rastuću popularnost modela sa pogonom na sva četiri točka i SUV-a, koja su na putu sa svetlima koja sijaju direktno u oči vozača.
LED lampe takođe prevare mozak da ih vidi svetlije nego što jesu, zahvaljujući perceptivnom fenomenu „sjaj kontrasta“, prema studiji u Journal of Passenger Cars — Mechanical Sistems.
Kada su vozači postavljeni ispred podjednako moćnih LED i tradicionalnih farova, LED grupa se žalila da su svetla više zaslepljujuća.
Istraživači su rekli da je to zato što naš mozak procenjuje osvetljenost prema kontrastu između izvora svetlosti i nivoa svetlosti oko njega. (Kućna lampa jedva da izgleda svetla danju, na primer, dok noću osvetljava sobu.)
Zakonodavci u Velikoj Britaniji planiraju zabranu prodaje cigareta za sve rođene nakon 2009. https://t.co/OnawaZOFcn
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) April 18, 2024
Pošto su LED diode male i emituju zrake uskih ivica u poređenju sa slabo fokusiranim tradicionalnim farovima sa halogenim sijalicama, oni stvaraju oštriji kontrast sa tamom oko sebe, čineći da svetlost deluje svetlije, prema izveštaju iz 2005. godine. Štaviše, moderni LED farovi su oko dva puta svetliji – 6.000 lumena u poređenju sa oko 3.000 za halogene, rekao je za Good Health dr Džon Linkoln, penzionisani imunolog kompanije LightAware.
Ovaj LED odsjaj može izazvati stres koji može oštetiti naš kardiovaskularni sistem, pokazalo je istraživanje Instituta Karolinska u Švedskoj.
Otkrili su da blistavi farovi mogu izazvati zabrinjavajuće promene čak i kod mladih, zdravih ljudi. U jednoj studiji, koja je uključivala 19 vozača mlađih od 40 godina koji su bili podvrgnuti pet iznenadnih eksplozija jakog odsjaja farova, jedan volonter je pokazao potencijalno opasan porast krvnog pritiska, dok je drugi privremeno razvio ventrikularnu ekstrasistolu, abnormalnost otkucaja srca povezana sa srčanim udarima.
Stariji i manje zdravi vozači mogu proći gore; Izveštaj iz 1998. je otkrio da su vozači u srednjim 40-im i stariji koji su imali simptome srčanih oboljenja, kao što je visok krvni pritisak, takođe bili najosetljiviji na iznenadno bleštanje farova i najverovatnije da će pokazati kardiovaskularne reakcije – verovatno zato što su jaka svetla pojačala njihov odgovor „bori se ili beži“.
Prejaki farovi takođe mogu izazvati migrenu, upozorava dr Linkoln: „LED farovi izazivaju vizuelni stres zbog kontrastne svetlosti. Ovo može izazvati napade kod ljudi koji pate od migrene izazvane svetlošću, što otežava bezbednu vožnju.
Takav bol je prirodan odgovor na iznenadno zaslepljivanje, smatra Peter Heilig, profesor oftalmologije na Univerzitetu u Beču. „Odsjaj šalje u mozak signal upozorenja koji kaže „Stani!“. To je uporedivo sa signalom bola koji dobijate kada iznenada prenaprežete zglob.’
Dr Linkoln objašnjava da LED farovi mogu biti posebno bolni jer, „za razliku od drugog osvetljenja, intenzitet opada sporije, čineći da ova svetla zaslepljuju na većim udaljenostima“.
Bol od blještavila je takođe pojačan talasnim dužinama LED dioda, koje se nalaze na plavom kraju spektra svetlosti: ovo izaziva više neprijatnosti nego uporedivi nivoi svetlosti na žutom spektru halogenih sijalica, prema istraživanju američke Nacionalne administracije za bezbednost na putevima iz 2007. (NHTSA).
Ovo je posebno zaslepljujuće — i opasno — za oči koje stare. Deniz Vun, klinički savetnik Koledža optometrista, objašnjava: „Kada gledate u jako svetlo, a zatim skrenete pogled, i dalje vidite sliku posle. Kod starijih ljudi može potrajati znatno duže da se oporave.’ A LED odsjaj uzrokuje dramatično povećanje vremena oporavka vozača, otkrila je NHTSA.
Preko 60 godina, sposobnost naših očiju da se oporave od odsjaja noću počinje značajno da opada kako ćelije štapića osetljive na svetlost — koje pomažu u dobrom vidu pri slabom osvetljenju — slabe.