Kina uzvraća udarac: Preti carinama na automobile od 25% kao odgovor na poteze SAD i EU
Peking i dalje razmišlja o očekivanoj odmazdi nakon prošlonedeljne odluke Bajdenove administracije koja je uvela strmo povećanje carina na niz kineskih uvoznih tehnologija, što je važno uključujući kompjuterske čipove, EV baterije i proizvode medicinske tehnologije.
U sredu su akcije evropskih proizvođača luksuznih automobila kao što su BMV, Mercedes-Benz, Tata Motors (Jaguar Land Rover) i Folksvagen Grupa (Audi) sve završile na nižem nivou, nakon pretećeg i zlokobnog kineskog državnog članka Global Times-a koji tvrdi da bi Kina trebalo da „razmotri podizanje privremene carinske stope na uvezene automobile sa motorima velike zapremine, kako bi smanjila uvoz kao deo širih napora zemlje da smanji emisije i promoviše zeleni razvoj auto industrije“.
Kina je signalizirala da je spremna da uvede carine od čak 25% – što bi bilo značajno povećanje u odnosu na trenutnu stopu carine od 15%. Pozivajući se na insajdera iz kineske industrije, GT tekst je osudio ‘protekcionističke poteze’ koji dolaze iz Vašingtona i Zapada.
Odvojeno ove nedelje, u postu na X, Kineska privredna komora pri EU (CCCEU) izdala je sopstveno upozorenje u očigledno koordinisanoj kampanji za razmenu poruka, rekavši da su je „insajderi obavestili da bi Kina mogla razmotriti povećanje privremenih tarifnih stopa na uvezene automobile opremljene sa motorima velike zapremine“.
„Ova potencijalna akcija nosi implikacije za evropske i američke proizvođače automobila, posebno u svetlu nedavnih dešavanja kao što je najava Vašingtona o povećanju carina na kineska električna vozila i priprema Brisela za preliminarne mere u visokoprofilnoj istrazi protiv subvencija kineskim električnim vozilima, navodi se u saopštenju komore.
Podsećanja radi, ovo je tekst o otvaranju istrage Evropske komisije još u oktobru… formalno je pokrenuta „antisubvenciona istraga o uvozu električnih vozila (BEV) iz Kine. Istraga će prvo utvrditi da li je vrednost BEV u Kini ima koristi od nelegalnog subvencionisanja i da li ovo subvencionisanje uzrokuje ili preti da izazove ekonomsku štetu proizvođačima BEV u EU.“
UN tvrde da je „globalni digitalni ID“ Bila Gejtsa neophodan za „borbu protiv klimatskih promena“ https://t.co/eu7zNbUaO0
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) May 21, 2024
Istraga koju vodi predsednica EK Ursula fon der Lajen ima za cilj da utvrdi da li se time krši antidampinški sporazum STO. Rok za potencijalno uvođenje dažbina je 4. jul.
Kina uzvraća i Evropi i SAD, kako je primetio South China Morning Post:
Peking je nagovestio da neće prihvatiti nijedan gambit ležeći. Kinesko ministarstvo trgovine objavilo je u nedelju antidampinšku istragu o uvozu polioksimetilen kopolimera – hemikalije koja se obično koristi u automobilskoj industriji – iz SAD, EU, Japana i Tajvana.
Već su počeli da istražuju navodni damping u evropskom sektoru rakije, za koji se smatra da ima za cilj francuski izvoz konjaka. Pariz je bio snažan pristalica oštrije trgovinske politike EU prema Kini.
Usred predviđanja da se očekuje da će se trgovinski uslovi između Kine i Zapada pogoršati u narednim nedeljama, Fon der Lajen je u utorak pokušala da umanji značaj trgovinskog rata u komentarima iz Brisela.
„Ne mislim da smo u trgovinskom ratu. Imam moto: ‘de-risk not decouple'(uklanjanje rizika a ne razdvajanje), i mislim da je ovde vrlo jasno da smo u kategoriji uklanjanja rizika iz Kine. Odvojili smo se od Rusije“, rekla je ona.
Kina bi trebalo da bude centralna spoljnopolitička tačka za razgovore u obe predsedničke kampanje u novembru…
A evo šta je Bajdenova administracija rekla tokom prošlog utorka otkrivajući novo povećanje američkih carina: „Danas, ispunjavam svoju obavezu da se suprotstavim nepoštenoj trgovinskoj praksi Narodne Republike Kine izdavanjem zvaničnog predloga za izmenu tarifa“. Američka trgovinska predstavnica Ketrin Taj je dalje obećala: „Predsednik i ja ćemo nastaviti da se borimo za američke radnike, za našu ekonomsku budućnost i nacionalnu bezbednost“.