Prekršena obećanja Marka Zakerberga: Instagram ne uspeva da zaštiti devojčice od odraslih predatora
Sjaj i glamur mladog uticajnog na Instagramu može izgledati primamljivo, ali ispod površine leži uznemirujuća stvarnost koja ugrožava bezbednost i dobrobit ovih ranjivih „zvezda“. Mlade devojke na platformi mogu da imaju ogroman broj pratilaca sa do 92 procenta pratilaca odraslih muškaraca.
Wall Street Journal izveštava da je uspon platformi društvenih medija poput Instagrama iznedrio novu generaciju mladih uticajnih ljudi, koje mnoge vode roditelji u potrazi za slavom i bogatstvom na mreži. Međutim, kako su jedna majka sa Srednjeg Zapada i njena ćerka otkrile, put do uspešnog uticaja nije bez opasnosti.
Mama, bivša menadžerka marketinga, otvorila je Instagram nalog za svoju ćerku koja je bila tinejdžerka pre tri godine kao način da deli fotografije sa porodicom, prijateljima i drugim mladim plesačima. Nalog je brzo stekao popularnost, privlačeći pažnju fotografa i brendova željnih da pokažu talenat devojčice. „Imali smo stranicu mesec dana, a brendovi su većš pitali: ’Možemo li da joj pošaljemo odeću za ples?‘“, priseća se mama. „Postala je veoma brzo popularna.“
Ali kako je nalog rastao, mama je primetila uznemirujući trend: većina pratilaca njene ćerke bili su odrasli muškarci. Ostavljali su komentare sa vatrenim i srčanim emodžijima, pisali svoje opsesije, pa čak i slali neprikladne slike i linkove. Mama je provodila sate svakog dana blokirajući korisnike i brišući komentare, sve dok je pokušavala da uravnoteži ćerkine težnje uticaja sa njenom bezbednošću.
Sada ćete čuti sve! Budite spremni za istinu koju skrivaju | Goran FES | Mario Zna, 282 Uživo
Odluka da se nastavi sa traženjem statusa uticajnog nije bila laka. Mama se osećala rastrganom između potencijalnih finansijskih koristi i mračne realnosti stvaranja publike koja je uključivala veliki broj muškaraca sa seksualnim interesom za decu. „Nije da mi se to dopalo, ikada. Ikada. Jednostavno je ono što jeste“, rekla je ona. „Ako želite da budete uticajni i da radite sa brendovima i da budete plaćeni, morate da radite sa algoritmom, a sve funkcioniše sa brojem ljudi koji lajkuju vaš post i koji se angažuju na njemu. Morate to prihvatiti.”
Iskustvo majke i ćerke nije jedinstveno. Hiljade mladih influensera i njihovih roditelja napravili su slične proračune, krećući se po mračnoj strani Instagram slave u potrazi za ugovorima sa brendovima i finansijskim mogućnostima. Algoritam platforme, dizajniran da identifikuje interese korisnika i progura sličan sadržaj, postao je mač sa dve oštrice, povezujući decu sa predatorima i promovišući materijal koji seksualizuje maloletne osobe.
Fotografije mladih devojaka na Instagramu postale su mračni posao, slane i opsesivno diskutovane među muškarcima na šifrovanim aplikacijama za razmenu poruka kao što je Telegram. Časopis je pregledao desetine razgovora u kojima su muškarci određene delove tela devojčica posmatrali kao fetiš i izražavali zadovoljstvo saznanjem da mnogi roditelji mladih uticajnih ljudi razumeju da su stotine, ako ne i hiljade, pedofila pronašle „svoju“ decu na internetu.
Uprkos Metinim naporima da poboljša bezbednost dece na platformi, politike i sprovođenje pravila kompanije dovedeni su u pitanje. Istraga časopisa otkrila je slučajeve u kojima Meta nije uspela da primeni sopstvene smernice zajednice, dozvoljavajući nalozima za modeliranje koje vode roditelji da rade u suprotnosti sa pravilima platforme.
Velika tužba protiv FAJZERA zbog prikrivanja nuspojava njihove vakcine protiv COVID-a https://t.co/1XTS2avteS
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) June 18, 2024
Meta je dva puta zatvorila nalog majke sa srednjeg zapada i njene ćerke, bez jasnog objašnjenja. Uklanjanje je ostavilo njih očajnim i zbunjenim, ali ćerkina želja da nastavi svoj put uticaja ostala je jaka. „Bilo je razočaravajuće, znaš?“ reče devojčica. „Nisam želela da odustanem, ali da nisam imao rezervnu kopiju, ne znam da li bih nastavila.
Mama je znala da postoji protivljenje nalozima poput njene ćerke. Neki aktivisti za bezbednost dece su tvrdili da su roditelji koji vode takve naloge eksploatisali svoje devojčice tako što su svesno primali novac od korisnika koji su bili seksualno zainteresovani za sadržaj. Mama je takođe shvatila da ne može sprečiti muškarce da razmenjuju fotografije, koje će verovatno nastaviti da kruže čak i nakon što njena ćerka postane odrasla. „Svaki mali uticajni čovek sa hiljadu ili više pratilaca je na Telegramu“, rekla je ona. „Oni to jednostavno ne znaju.“
Kako industrija uticajnih ljudi nastavlja da raste, za koju se očekuje da će vredeti 480 milijardi dolara do 2027. godine, prema izveštaju Goldman Saksa, izazovi sa kojima se suočavaju mladi uticajni ljudi i njihovi roditelji verovatno će i dalje postojati. Metine interne istrage otkrile su razmere problema, pri čemu su skoro svi pretplatnici naloga usmerenih na decu demonstrirali zlonamerno ponašanje prema deci. Kompanija je preduzela korake za rešavanje ovih problema, ali ostaje da se vidi efikasnost njihovih mera.