Projekat UN ima za cilj borbu protiv „dezinformacija“, „govora mržnje“, preporučuje algoritamsku cenzuru i demonetizaciju
Ujedinjene nacije su predstavile najnoviju u nizu inicijativa za cenzuru, ova je nazvana Globalni principi za integritet informacija.
Ni problemi ni rešenja, kako ih identifikuju principi, nisu ništa novo; pre, zvuče kao povratne priče koje se čuju iz raznih nacionalnih država, samo što ovaj put odražavaju uticaj UN-a i njihovog šefa Antonija Gutereša.
Tema je „šteta od dezinformacija i pogrešnih informacija i govora mržnje“ – i to je predstavljeno sa osećajem hitnosti, pozivajući na hitnu akciju, još jednom, uobičajenu grupu subjekata koji bi trebalo da izvrše cenzuru: vlade, tehnološke kompanije, mediji, oglašivači, PR firme.
Od njih se odmah traži da ne koriste ili pojačavaju „dezinformacije i govor mržnje“, a zatim se bore protiv njih nekim oprobanim alatima: u suštini manipulacijom algoritma („ograničavanjem algoritamske vidljivosti“), označavanjem sadržaja, a UN nisu prestale da preporučuju demonetizaciju „prestupnika“.
Udahnite duboko, ono što ćete čuti može da promeni sve | DJ369369 | Mario Zna, 283 Uživo
Predstavljajući plan u ponedeljak, Gutereš je obavezno pomenuo da sve to čini uz „istovremeno poštovanje ljudskih prava kao što je sloboda govora“.
Prema rečima generalnog sekretara UN, milijarde ljudi su trenutno u ozbiljnoj opasnosti zbog izloženosti lažima i lažnim narativima (ali on ne precizira kakve vrste). Međutim, to postaje prilično jasno dok on dalje pominje da je potrebna akcija za „zaštitu demokratije, ljudskih prava, javnog zdravlja i klimatskih akcija“.
Gutereš je takođe govorio o navodnim teorijama zavere i „cunamiju laži“ za koje tvrdi da dovode mirovne snage UN u opasnost.
Ovo je interesantno ne samo zbog tona i narativa koji je šef UN odabrao, već i kao podsetnik da je očuvanje mira, a ne kontrola društvenih platformi i onlajn govora, nekada bio jedan od primarnih razloga UN za postojanje i trošenje novca članica -pare poreskih obveznika zemlje.
Mekdonalds priznaje da kupci odbijaju hamburgere od lažnog mesa https://t.co/rT7jhXDW7o
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) June 28, 2024
Gutereš je otkrio da se principi protive algoritmima koji odlučuju šta ljudi vide na mreži (još jedan napad na Jutjub, itd., sistem preporuka, iz pogrešnih razloga?). Ali on uverava svoju publiku da je ideja „dati prioritet bezbednosti i privatnosti u odnosu na oglašavanje“, odnosno profit.
Sledeća stvar koju Gutereš želi da ovi očigledno profitabilni divovi, uključujući oglašivače, urade je da se postaraju da ih tehnološke kompanije drže u toku kako ne bi „na kraju nenamerno finansirale dezinformacije ili poruke mržnje“.
Prema njegovim rečima, principi su tu da „osnaže ljude da traže svoja prava, pomognu u zaštiti dece, obezbede iskrene i poverljive informacije za mlade i omoguće medijima zasnovanim na javnom interesu da prenose pouzdane i tačne informacije“.