Zapadna „elita“ kroz novi zakon uvodi „Kill Switch“ – Vlasti će od 2026. moći da zaustave svaki automobil uz pritisak dugmeta
Zamislite da se vozite putem kada se vaš automobil iznenada zaustavi uz glasan tresak, a vi nemate kontrolu nad njim.
Ovo možda zvuči kao naučna fantastika, ali bi moglo postati stvarnost za sve nove automobile do 2026. godine.
UŽIVO! ČETVRTAK OD 20h! MNOGI ĆE POKUŠATI DA POBEGNU ALI NEĆE BITI ŠANSE
Novi predloženi zakon na Zapadu zahtevao bi da svako vozilo prodato nakon 2026. bude opremljeno „prekidačem za hitne slučajeve“ koji može daljinski isključiti motor.
Ne radi se samo o gašenju motora, već i o bezbednosti i zaštiti podataka.
Jedno je sigurno: cilj iza ove velike promene je učiniti puteve bezbednijim, sprečavanjem oštećenih ili opasnih vozača da izazovu štetu.
A sa dolaskom novih tehnologija često se javlja zabrinutost – da li bi ta tehnologija mogla biti zloupotrebljena da se naruši naša privatnost bez našeg pristanka?
Istražimo šta bi zakon o prekidaču za isključivanje mogao značiti za sve nas, uzimajući u obzir i prednosti i zabrinutosti.
Zakon koji zahteva prekidač za hitno zaustavljanje u svim automobilima od 2026. godine
Predloženi zakon, koji zahteva uređaj za onesposobljavanje u svim automobilima počevši od 2026. godine, ima za cilj povećanje javne bezbednosti, omogućavajući policiji da daljinski isključi vozila u hitnim slučajevima ili kada je vožnja opasna.
Međutim, postoji zabrinutost zbog moguće povrede privatnosti i državne kontrole nad tehnologijom vozila.
Svrha zakona
Odsek 24220 Zakona o infrastrukturnim ulaganjima i zapošljavanju zahteva da automobili budu opremljeni „prekidačem za hitne slučajeve“ počevši od 2026. godine. Ovaj uređaj se može koristiti za gašenje automobila po potrebi. Njegova svrha je učiniti puteve bezbednijim i sprečiti lošu vožnju, na primer kada ljudi voze pijani ili prebrzo.
Još jedan važan razlog za ovaj zakon je zaustavljanje brze vožnje pre nego što postane opasna.
Policija i ostale bezbednosne službe veruju da će im ovaj prekidač za hitno zaustavljanje pomoći da bolje obavljaju svoj posao. Oni ovo vide kao način da zaštite sve učesnike u saobraćaju od vozača koji donose loše odluke.
Posedovanje takve sposobnosti moglo bi biti neprocenjivo u brzim poterama i potencijalno spasiti živote.
Zabrinutost oko privatnosti i državne kontrole
Iako zakon ima dobre namere, mnogi ljudi su zabrinuti za svoju privatnost. Plaše se da će vlada dobiti previše ovlašćenja da kontroliše njihove automobile. Privatnost je velika stvar jer naši automobili već znaju mnogo o nama.
Kuda idemo i kada, može mnogo toga otkriti. Ako bi vlada mogla to pratiti, bilo bi kao da smo pod stalnim nadzorom. To, naravno, plaši one koji cene svoju slobodu i ne žele biti stalno posmatrani.
Neki tvrde da bi, bez strogih propisa, policija ili druge vlasti mogle zloupotrebiti ove prekidače za isključivanje. Bivši američki kongresmen Bob Bar čak veruje da bi ovaj zakon mogao omogućiti vlastima da zloupotrebe svoju moć nad privatnošću ljudi.
Još uvek ne znamo sve o predloženoj tehnologiji „prekidača za isključivanje“. Da li će se koristiti kamere? Hoće li osiguravajuća društva imati pristup podacima bez dozvole? Da li će vozači morati da daju saglasnost svaki put kada koriste vozilo?
Koliko vremena će biti potrebno da se vozilo ponovo pokrene ako vlasti koriste ovu tehnologiju za isključivanje?
Na kraju, poštuje li se četvrti amandman ako vlasti imaju pristup ovoj vrsti nadzora?
Mogućnost zloupotrebe i neovlašćenog pristupa
Zabrinutost za zaštitu podataka direktno nas vodi ka riziku zloupotrebe prekidača za isključivanje. Strašne posledice mogu nastati ako pristup dobije neko ko ne bi trebalo da ima tu moć.
Zamislite da hakeri ili ljudi sa lošim namerama mogu kontrolisati kada se automobil pokreće ili zaustavlja – to je zastrašujuće! Ovo bi mogli koristiti za krađu automobila, ometanje saobraćaja ili za još gore stvari.
Sadašnji zakon nam ne pruža dovoljno informacija o tome kako će se sistem zaštititi od ovih opasnosti. Ljudi poput bivšeg kongresmena Boba Bara zabrinuti su da bi, bez strogih pravila, podaci o našim vozilima mogli pasti u pogrešne ruke.
I ne moramo se čuvati samo autsajdera; policija i drugi mogli bi manipulisati sistemima naših automobila bez da nas prethodno pitaju.
Kako bi sve bilo pošteno i sigurno, vodi se rasprava o tome da li policajci treba da imaju nalog za pretres pre nego što mogu da isključe automobil.
Ako ne budemo oprezni, naša prava i privatnost mogli bi polako nestati, a da to ne primetimo pre nego što bude prekasno.
Uticaji zakona
Predloženi zakon, koji bi zahtevao automatsko isključivanje u svim automobilima počevši od 2026. godine, ima koristi za sprovođenje zakona i javnu bezbednost, ali takođe izaziva zabrinutost zbog bezbednosti i privatnosti vozača.
Prednosti za sprovođenje zakona i javnu bezbednost
Sprovođenje zakona i javna bezbednost mogli bi imati značajne koristi od zahteva za „prekidačem za isključivanje“ u svim vozilima do 2026. godine. Ova tehnologija bi omogućila vlastima da onesposobe vozila kako bi sprečili opasne brze potere i izbegli rizične situacije.
Omogućava policiji da daljinski blokira vozila koja voze pijani vozači ili da zaustavi ukradena vozila. Ovo nesumnjivo povećava javnu bezbednost i podržava rad policije.
Uvođenje ove tehnologije može eliminisati potrebu za opasnim policijskim poterama i smanjiti broj nesreća i povreda na putevima.
Osim toga, pruža efikasno sredstvo za sprečavanje vožnje pod dejstvom alkohola, omogućavajući policiji da onesposobi vozila kojima upravljaju pijani vozači, što u krajnjoj liniji doprinosi opštem poboljšanju javne bezbednosti.
Bezbednosni aspekti za vozače i zaštita podataka
Međutim, obavezna ugradnja „prekidača za isključivanje“ u automobilima donosi značajnu zabrinutost u vezi sa nadzorom vlade i mogućnošću daljinskog pristupa, rizicima za sajber bezbednost i narušavanjem privatnosti.
Bivši američki kongresmen Bob Bar takođe je kritikovao zakon zbog nedostatka detalja, izražavajući zabrinutost da bi zakon mogao biti zloupotrebljen za nadzor vozača ili čak isključivanje vozila bez odgovarajućeg odobrenja. Kongresmenka Harijet Hagman, iz Vajominga, glasala je za ukidanje mandata za „kill switch“.
Iako su prednosti ove tehnologije jasne, uključujući sprečavanje vožnje pod dejstvom alkohola i smanjenje policijskih potera, dolazi na štetu privatnosti vozača.
Da li je „prekidač za hitno zaustavljanje“ neophodan za bezbednost na putevima ili predstavlja problem za zaštitu podataka?
Kako se približavamo eri automobila potencijalno opremljenih „prekidačem za isključivanje“, jasno je da ovaj razvoj izaziva zabrinutost u vezi sa privatnošću i ličnim slobodama, posebno ako postane zakon.
Šta vi mislite o ovome? Da li smatrate da je ova tehnologija neophodna za bezbednost na putevima ili ste zabrinuti zbog zaštite podataka i državne kontrole?