Tragedija u Novom Sadu je rezultat sistemskog dugogodišnjeg urušavanja države Srbije – saopštenje pokreta ‘Mi Snaga Naroda’
Beograd, 04. novembar 2024. – Jedna od najvećih tragedija koja je zadesila Novi Sad u novijoj istoriji Srbije obrušavanjem kompletne konstrukcije nadstrešnice stanične zgrade „Železnica Srbije“ i pogibije 14 ljudi, među kojima su i deca – objekta koji je rekonstruisan i dva puta svečano puštan u eksploataciju, rezultat je sistematskog i sistemskog dugogodišnjeg urušavanja celokupnog sektora građevine, urbanizma i saobraćaja.
Aktuelna vlast sistemski urušava svaki sektor, počev od poljoprivrede, rudarstva i energetike, zaštite životne sredine, odbrane i bezbednosti, građevine, urbanizma i saobraćaja, kao i sve druge, prilježno ispunjavajući zapadne agende i naloge. Usvajanjem nakaradnih zakona i propisa, a ujedno izbegavanjem procedura i standarda na kojima je počivala svaka struka koja je izgradila Srbiju kao stabilnu državu, vlast je ozakonila bezakonje, brutalnu korupciju i bahatost i proterala struku, pa su recidivi rušenje rekonstruisanih objekata i pogibija ljudi.
Ne želeći da dubinski ulazimo u ovu tragediju i rad nadležnih organa koji, bez izuzetka, moraju pronaći prave krivce i kazniti ih, postavićemo niz sistemskih pitanja kroz koja će građani Srbije steći delimičnu sliku o katastrofalnom stanju u sektoru građevine i urbanizma. Naime, da li javnost zna da prema Zakonu o planiranju i izgradnji, koji je donela ova vlast za vreme ministra Zorane Mihajlović, Projekat za izdavanje građevinske dozvole (PGD) ne sadrži statički proračun konstrukcija, niti je on predviđen, a da Projekat za izvođenje (PZI) koji mora da ima statičke proračune, ne podleže kontroli nijedne državne institucije?
S obzirom da je u predmetnom slučaju, sasvim izvesno, na postojeću konstrukciju dodato novo opterećenje, postavljamo pitanje – da li je izvršena provera novonastalog naponskog stanja? Takođe, ako su sajle korodirale, kako kažu predstavnici vlasti, kako je objekat onda pušten u eksploataciju nakon rekonstrukcije, uz činjenicu da čak ni zarđale sajle ne isključuju odgovornost projektanta, revidenta, nadzornih organa i odgovornog lica. S tim u vezi, da li javnost zna da je za ovaj i slične objekte u potpunosti, u svim segmentima, isključivo nadležno i odgovorno Ministarstvo građevine, urbanizma i saobraćaja i nadležni ministar lično. Pod kontrolom ministra Gorana Vesića su bili odgovorni: projektanti, izvođači i podizvođači radova, nadzorni organi, Komisija za tehnički prijem objekta koja izdaje upotrebnu dozvolu, kao i Republička reviziona komisija, kao krajnja instanca.
I kao po primeru lošeg đaka, tek kada se, nažalost, desi katastrofa, u Srbiji se otvaraju procesi, pa državne institucije moraju dati jasne odgovore građanima Srbije na pitanja koja su sa tim u vezi:
– Da li je za objekat izdata upotrebna dozvola, i ako jeste, ko je potpisao?
– Da li postoji i ko je potpisao statički proračun?
– Ko je potpisao reviziju projekta?
– Ko je, kao nadzorni organ, potpisao i primio radove?
– Ko je izvršio i potpisao tehnički prijem objekta?
– Ko i na osnovu čega je izdao upotrebnu dozvolu?
U slučaju da odgovori na ova pitanja ne postoje ili su neadekvatni, to je jasan pokazatelj da ova vlast izbegava poštovanje procedura i odredbe veoma lošeg zakona koji su sami doneli, a to je već dovoljan razlog za žestoku političku i krivičnu odgovornost. S tim u vezi, u dodatnom, veoma važnom pitanju – zašto i po čijem nalogu je pod hitno odnet havarisani objekat sa lica mesta, stoji jasna indicija da su Zakon i njegove procedure prekršeni u više slučajeva. Naime, prema zakonskoj proceduri, odmah nakon ovakvih nesreća sa smrtnim ishodom, na lice mesta izlazi policija, tužilac i inspektor za zaštitu i bezbednost na radu. Njihovi zapisnici, na osnovu zatečenog stanja i bitnih elemenata, su osnov za krivičnu prijavu i uključivanje ostalih nadležnih institucija u postupak. Dakle, neko je svesno doneo odluku da skloni dokaze sa lica mesta. Postavljamo pitanje – zašto?
Kako se slične situacije ne bi desile, jer je u poslednjim godinama izgrađeno puno objekata iste ili slične namene, zbog bezbednosti građana Srbije postavljamo pitanje nadležnim institucijama da li objekti poput novootvorene autobuske stanice u Novom Beogradu, autoputa „Miloš Veliki“, mosta koji spaja Novi Beograd i Čukaricu preko Ade, zatim „Prokop“ stanice i brojnih drugih objekata imaju upotrebnu dozvolu?
Kako smo na početku konstatovali da vlast novim zakonskim rešenjima, koja im nameću i nalažu zapadni mentori pod okriljem „pomoći u izgradnji institucija i usklađivanja akata i procedura“ u obliku USAID i sličnih organizacija, probleme godinama gura pod tepih stvarajući privid uređene države, ministar Vesić javno nameće sve gora i gora rešenja. Naime, nedavno je usvojen Zakon o konverziji zemljišta koji je ozakonio otimanje državne zemlje, a u korist biznismena bliskih vlasti i stranih korporacija. Država je tako oštećena za milijarde evra, a ministar Vesić sada najavljuje novi Zakon o legalizaciji nelegalno izgrađenih objekata kojim se potpuno preskače kompletna dosadašnja procedura dobijanja građevinske i upotrebne dozvole. Ovakvim načinom legalizacije, ne samo da bi budžet Srbije bio oštećen, već bi u slučaju ove nesreće, za objekat koji se naknadno srušio, prethodno mogao da dobije oba rešenja objedinjeno, pa praktično, pravno niko ne bi bio odgovoran za nesreću zato što procedura nije ispoštovana.
Sa ovakvim bahatim, bezobzirnim i kratkovidim ponašanjem vlasti građani su u opravdanom strahu da će se neka nova nesreća dogoditi, a pokret „MI Snaga naroda prof. dr Branimir Nestorović“ naglašava da krajnje vreme da svi u Srbiji shvate da su oni i njihove porodice ugroženi bez obzira da li su u vladajućoj stranci ili nisu.