Nastavnici širom sveta sve više koriste AI, ali upozoravaju: Učenici sve manje razmišljaju

Nastavnici AI

Veštačka inteligencija ulazi na velika vrata u učionice širom sveta, olakšavajući rad nastavnicima, ali istovremeno izazivajući ozbiljnu zabrinutost zbog sve izraženijeg slabljenja sposobnosti samostalnog razmišljanja kod učenika.

Prema globalnim istraživanjima, više od 60% nastavnika koristi AI alate kao što su ChatGPT za pripremu nastave, ocenjivanje i administrativne zadatke — ušteda vremena u proseku iznosi oko šest sati nedeljno.

UDARNO: Izašla je nova 337. epizoda podkasta Mario Zna: Ovo je njihov pakleni plan! Slede prelomni trenuci


I dok mnogi edukatori širom Evrope, Azije, Amerike i Australije ističu praktične prednosti, gotovo polovina upozorava da se učenici previše oslanjaju na tehnologiju i sve manje razvijaju sposobnost samostalnog rešavanja problema.

Brza revolucija u obrazovanju

Nastavnici u brojnim zemljama navode da pomoću AI mogu za nekoliko sekundi osmisliti kreativne časove i interaktivne projekte, nešto za šta im je ranije trebalo više sati.

Primer iz Evrope: nastavnica matematike kreirala je ceo čas geometrije inspirisan sportom uz pomoć ChatGPT-a — uključujući zadatke, diskusiju i grupni rad.

„AI mi je potpuno promenio način rada u školi. Imam više vremena za učenike i porodicu“, navodi nastavnica iz Italije.

Ali dok AI donosi efikasnost, mnogi se pitaju — po koju cenu?

Istraživanja s univerziteta kao što je MIT otkrivaju zabrinjavajuće podatke: učenici koji redovno koriste AI za školske zadatke beleže smanjenu aktivaciju moždanih regija odgovornih za učenje i pamćenje. Stručnjaci upozoravaju na „atrofiju veština“ — proces u kojem učenici sve češće prepuštaju veštačkoj inteligenciji „teže“ mentalne zadatke, umesto da ih rešavaju sami.

Globalni izazov: kako uvesti pravila i zadržati balans

Više desetina zemalja uvelo je ili planira smernice za upotrebu AI u obrazovanju. U mnogim školama, nastavnici najčešće koriste AI za generisanje testova i radnih listova, kao i za davanje povratnih informacija učenicima. No, mnogi priznaju da sistemi još uvek nisu dovoljno regulisani, dok se obrazovne vlasti trude da pronađu ravnotežu između korisnosti i odgovornosti.

Jedna nastavnica iz Francuske kaže: „AI mi je pomogao da povratim kontrolu nad svojim rasporedom, ali učenici moraju da nauče gde se završava pomoć, a gde počinje razmišljanje.“

Profesori otkrivaju radove koje je pisao ChatGPT

Mnogi nastavnici navode da mogu prepoznati kada učenici koriste AI: besprekorno napisan tekst bez grešaka, ali bez ličnog izraza i dubine.

Neki profesori dopuštaju korišćenje AI samo u završnim fazama projekta, dok drugi potpuno zabranjuju njegovu upotrebu. Na univerzitetima u više zemalja, zbog širenja upotrebe AI, beleži se porast varanja, pa se ponovo uvode ručno pisani ispiti kao dokaz autentičnosti.

Veštačka inteligencija ostaje

I dok sistemi veštačke inteligencije postaju sve sofisticiraniji, izazov za nastavnike širom sveta ostaje isti: kako iskoristiti AI da unapredi obrazovanje, a da se pri tom ne ugrozi suštinska moć razmišljanja, analiziranja i stvaranja?

„Naša je odgovornost da naučimo decu kako da koriste AI, ali i kako da razmišljaju sopstvenom glavom“, zaključuje jedan nastavnik iz Australije.

U eri ubrzane digitalizacije, budućnost obrazovanja neće zavisiti samo od tehnologije, već i od toga koliko ćemo ceniti ono što nijedna mašina ne može da zameni — ljudski um.

Nulta Tačka

Ne propustite

Nastavnik iz Irske pušten iz zatvora nakon što je odbio da koristi transrodne zamenice

Irski nastavnik Enok Burke, koji je tri puta bio osuđivan
Rođak kraljice Elizabete optužen za zlostavljanje 11-godišnjeg dečaka

Rođak kraljice Elizabete optužen za zlostavljanje 11-godišnjeg dečaka

Lord Mountbaten je 43 godine nakon smrti optužen za zlostavljanje