Deca u sajber zamci: Kako da prepoznate i sprečite digitalne prevare

U digitalnoj stvarnosti 2025. godine, gde se sve češće brišu granice između stvarnog i virtuelnog, deca su postala laka meta sofisticiranih prevara. Generacija Alfa, odrasla uz pametne uređaje, društvene mreže i online igre, svakodnevno je izložena digitalnim zamkama koje ciljaju na njihovu radoznalost, poverenje i potrebu za pripadanjem.

Od lažnih linkova i „TikTok prijatelja“, preko seksualnog ucenjivanja, do obećanja o brzoj zaradi — mehanizmi prevare postaju sve perfidniji, ali se u osnovi oslanjaju na isto: emocije. Strah, stid, pohlepa i poverenje su alati koje sajber prevaranti koriste da bi manipulisali decom i tinejdžerima.

Najnovija epizoda podkasta Mario Zna | Totalni raspad! Pokušali su ovo da sakriju | EP. 342


Zbog toga je informisanost i poverenje unutar porodice danas važnija nego ikad. Evo najčešćih šema prevara koje targetiraju decu — i šta možete da uradite kako biste ih prepoznali i sprečili na vreme:

Lažni linkovi i „poznanici“ na mreži

Prevaranti se predstavljaju kao influenseri ili prijatelji, šalju linkove koji vode na lažne stranice društvenih mreža. Deca unose svoje podatke — a nalog biva preuzet.

Prevencija: Aktivirajte dvofaktorsku autentifikaciju, naučite dete da proverava linkove i nikada ne deli šifre — čak ni s „najboljim drugom“.

Ucenjivanje intimnim sadržajem (sextortion)

Digitalna prevara često započinje kao „flert“ sa lažnim profilom. Nakon razmene fotografija, počinje ucena: ili plati, ili ćemo objaviti.

Rešenje: Deci mora biti jasno da prava osećanja nikad ne podrazumevaju pritisak. U slučaju ucene — ne plaćati. Sačuvati dokaze, blokirati nalog, prijaviti slučaj.

„Laka zarada“: deca kao digitalni mula (droppers)

Ponude o „brzom kešu“ uz korišćenje njihove bankovne kartice sve su češće. Deca tako nesvesno učestvuju u pranju novca i krivičnim delima.

Upozorenje: Bankovna kartica se ne pozajmljuje. Od 2024. u mnogim zemljam takve aktivnosti su krivično gonjene.

Lažni poslovi: pisanje recenzija i „depoziti“

Grupni čatovi, lažni „menadžeri promocije“, obećanja o zaradi za recenzije. Prvi zadaci deluju legitimno, zatim sledi zahtev za uplatom — posle koje nestaju.

Važno: Pravi poslodavci nikada ne traže novac unapred. Ako dete pronađe „izvor lake zarade“ — razgovarajte, proverite detalje.

Besplatni skinovi i šifre za igrice

Deca žele retke predmete u igricama. Klik na pogrešan link vodi do virusa koji krade podatke sa telefona, pristupa kameri, SMS porukama, pa čak i bankovnim aplikacijama.

Saveti: Instalacije isključivo iz zvaničnih prodavnica. Uključiti roditeljsku kontrolu. Ako aplikacija traži čudne dozvole — verovatno je prevara.

Prevare unutar igara: krađa skinova i naloga

Prevaranti nude „razmenu“ ili traže lozinke uz izgovor „kloniranja“ predmeta. Na kraju — dete ostaje bez naloga.

Zaštita: Nalog je ličan i ne deli se. Sve razmene raditi unutar zvaničnih sistema igre. Aktivirati dodatnu zaštitu.

Ključne preporuke za roditelje u 2025:

Otvoren razgovor je najjača zaštita. Greške se rešavaju u poverenju — bez osude i kazne.

Digitalna higijena kao svakodnevna rutina: Proveravati linkove, menjati lozinke, koristiti 2FA.

Ograničena izloženost: Manje ličnih podataka na profilima = manji rizik.

Učenje kroz primere: Uključite decu u razgovor o prevarama, analizirajte stvarne scenarije i razbijajte iluzije o „lakoj zaradi“.

Sajber pretnje se menjaju, ali psihologija obmane ostaje ista.

Prevencija nije u zabranama, već u znanju, poverenju i stalnoj komunikaciji. Zaštita dece u digitalnom svetu nije jedan razgovor — već kontinuiran proces koji mora da prati njihov rast.

Nulta Tačka

Ne propustite

SZO upozorava da je najsmrtonosnija infekcija na svetu na rekordnom nivou

SZO upozorava da je najsmrtonosnija infekcija na svetu na rekordnom nivou

Svetska zdravstvena organizacija (SZO) ponovo upozorava na pandemiju. Šefovi SZO
ILON MASK: Kompanije koje vrše LGBT propagandu kroz svoje proizvode suočiće se sa velikim tužbama

ILON MASK: Kompanije koje vrše LGBT propagandu kroz svoje proizvode suočiće se sa velikim tužbama

Šef Tvitera Elon Musk izdao je upozorenje partnerskoj kompaniji Target