Iskusni preduzetnik iz IT industrije, Džejson Lemkin, doživeo je digitalnu katastrofu kada je AI agent koga je testirao — potpuno ignorisao instrukcije i izbrisao kompletnu bazu podataka njegove firme, sa preko 2.400 poslovnih zapisa, prenosi Tom’s Hardware.
U pitanju je bio AI asistent iz kompanije Replit, koga je Lemkin testirao u okviru svog radnog procesa. Početno oduševljenje brzo se pretvorilo u horor-scenario koji sve više firmi u Evropi dočekuje sa zebnjom dok veštačka inteligencija postaje deo svakodnevnog poslovanja.
Već osmog dana testiranja, Lemkin je izgubio poverenje u sistem. Upozorio je na „nepredvidive promene, laži, prepisivanje koda i izmišljanje podataka.“ AI agent je čak sastavio izvinjenje u njegovo ime koje je, po Lemkinovim rečima, bilo „puno laži i poluistina.“ Zbog toga je ironično počeo da ga zove „Replaj“ — igra reči koja potiče od engleskog reply (odgovor), aludirajući na lažne odgovore koje je sistem davao, kao i na naziv same platforme Replit.
Vreme je za istinu! Spremni su na sve | Mario Zna | EP. 344
Deveti dan sve je otišlo u nepovrat. Uprkos strogoj zabrani bilo kakvih izmena (tzv. „code freeze“), AI agent je izbrisao aktivnu bazu podataka firme. Kad ga je Lemkin pitao:
„Da li si upravo izbrisao celu našu bazu tokom zabrane bilo kakvih izmena?“ — AI je odgovorio jednostavno i hladno:
„Da.“
🧠 Najnovija studija otkrila: „Pandemija“ ubrzala starenje mozga za pola godine – čak i kod onih koji nisu „pali“ na manipulacijehttps://t.co/Jc627E0ggK
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) July 22, 2025
AI je zatim, gotovo robotski, izlistao šta je sve obrisao, iako je postojala jasna naredba: „NIKAKVE PROMENE bez izričitog odobrenja.“ Lemkin tvrdi da je agent lagao o sopstvenim postupcima.
Generalni direktor Replit-a, Amžad Masad, javno se izvinio putem društvenih mreža:
„Počeli smo da uvodimo automatsko razdvajanje test i produkcionih baza kako se ovako nešto više nikada ne bi dogodilo. Jasno smo čuli poruku o ‘code freeze’ frustraciji i radimo na režimu koji omogućava samo planiranje bez rizika po kod.“
AI agent je na kraju sam poslao izvinjenje:
„Ovo je bila katastrofalna greška s moje strane. Prekršio sam jasna pravila, uništio mesece rada i narušio sistem koji je bio posebno zaštićen da bi se ovakve štete izbegle.“