Britanci bi uskoro mogli biti ograničeni u odlasku na odmor jer se uvode „karbonski pasoši“ kao mera za usporavanje klimatskih promena, navodi se u izveštaju iz 2023. godine.
U nastojanju da se bori protiv klimatskih promena, karbonski pasoši mogli bi da ograniče učestalost putovanja u inostranstvo za stanovnike Velike Britanije.
Turizam se smatra značajnim zagađivačem životne sredine, jer učestvuje sa oko nekoliko desetina emisija gasova sa efektom staklene bašte.
Karbonski pasoš predstavljaće dokument koji svakom putniku dodeljuje godišnji karbonski otisak, koji ne sme da prekorači.
Vreme je za istinu! Spremni su na sve | Mario Zna | EP. 344
Daily Record izveštava: Ros Benet-Kuk, gostujući predavač na Univerzitetu Vestminster, izjavio je: „Negativni uticaji turizma na životnu sredinu postali su toliko ozbiljni da neki smatraju da su drastične promene u našim navikama putovanja neizbežne.“
„U izveštaju iz 2023. godine koji analizira budućnost održivog turizma, turistički operater Intrepid Travel predložio je da će ‘karbonski pasoši’ uskoro postati stvarnost ako industrija turizma želi da opstane.“
Ros je objasnio da koncept karbonskog pasoša podrazumeva dodeljivanje svakoj osobi godišnjeg „karbonskog limita“ koji ne sme da prekorači. Slična ideja, poznata kao „lična karbonska trgovina“, bila je predmet rasprave u parlamentu 2008. godine.
Prosečni godišnji karbonski otisak po osobi u Velikoj Britaniji je 11,7 tona – što je više od pet puta preporučene vrednosti prema Pariskom sporazumu kako bi se globalno zagrevanje ograničilo na 1,5°C. Globalni prosek je bliži 4 tone, a potrebno je da padne ispod 2 tone do 2050. godine kako bi se usporile klimatske promene.
Ako bi vaš „karbonski limit“ bio 2 tone, dve povratne avionske karte od Londona do Njujorka potrošile bi ceo dozvoljeni iznos, navodi Devon Live. Ros je za The Conversation rekao da izveštaj Intrepid Travel predviđa uvođenje karbonskih pasoša do 2040. godine.
🧠 Najnovija studija otkrila: „Pandemija“ ubrzala starenje mozga za pola godine – čak i kod onih koji nisu „pali“ na manipulacijehttps://t.co/Jc627E0ggK
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) July 22, 2025
Dodao je: „Između 2013. i 2018. godine količina CO2 koje emituju komercijalni avioni u svetu porasla je za 32%. Poboljšanja u efikasnosti goriva polako smanjuju emisije po putniku.“
„Međutim, istraživanje iz 2014. godine pokazalo je da, bez obzira na napore industrije da smanji emisije, one će biti nadmašene rastom vazdušnog saobraćaja. Da bi smanjenje emisija imalo stvarni efekat, cene karata morale bi da rastu za 1,4% godišnje, čime bi se obeshrabrilo putovanje avionom. Ali, u stvarnosti cene karata padaju.“
Nekoliko evropskih zemalja već počinje da uvodi mere za smanjenje avionskog saobraćaja. U Belgiji putnici na kratkim letovima i na starijim avionima plaćaju veće takse.
Francuska je zabranila kratke domaće letove gde se ista relacija može preći vozom za dva i po sata ili kraće – a slična pravila očekuju se uskoro i u drugim velikim evropskim zemljama.
Ros je naglasio: „Kritike nisu usmerene samo na avionski saobraćaj.“
Nulta Tačka/TPV