Ново велико истраживање Америчке психолошке асоцијације (APA) открива алармантне последице масовног гледања кратких видео формата као што су TikTok, Instagram Reels и YouTube Shorts. Подаци говоре да ове платформе могу узроковати оно што стручњаци називају „неурокогнитивна деградација“ – права штета по мозак која може бити тешко или немогуће реверзибилна.
Истраживачи су анализирали податке од 98.299 учесника из 71 студије и дошли до једног јасног закључка: што више кратких видеа особа конзумира, то је већи пад концентрације, смањење способности контроле импулса и повећан ризик од анксиозности и паничних напада.
Допамински циклус и преоптерећење мозга
Алгоритми кратких видео формата стварају сталне „допаминске ударе“. Сваког тренутка када особа добије нови клип, мозак доживљава кратку еуфоричну реакцију, али тај непрекидани стимуланс преоптерећује нервни систем.
Временом, то доводи до хроничног смањења пажње, растуће раздражљивости и смањене способност да се контролишу емоције и импулси.
Психолошки и социјални ефекти
Стручњаци упозоравају да овакав начин конзумирања медија није само „губљење времена“ – он заправо мења начин на који мозак обрађује информације и доноси одлуке. Код младих особа, чији мозак још увек није у потпуности развијен, ови ефекти могу бити нарочито озбиљни.
Поред когнитивних последица, забележена је и повећана осетљивост на анксиозност, стрес и депресивне симптоме.
Како се заштитити
Психолози саветују ограничену употребу кратких видеа, прављење пауза, замењивање деоница с дугорочним садржајима који захтевају размишљање и пажљиво праћење психичког стања. Такође, контролисано коришћење алгоритама и свесно бирање садржаја може смањити негативне ефекте на мозак.
Ово истраживање је још један алармантан сигнал о томе како модерне дигиталне платформе обликују наше когнитивне способности.
У свету где скроловање постаје главни облик забаве, позив на свест о дигиталној хигијени никада није био важнији.