„KINESKA VEZA“ PRIVATNA KOMPANIJA HANTERA BAJDENA POMOGLA JE KINESKOM KONGLOMERATU DA KUPI RUDNIK KOBALTA U AMERIČKOM VLASNIŠTVU ZA 3,8 MILIJARDI DOLARA
Investiciona firma koju je osnovao Hanter Bajden pomogla je kineskoj kompaniji u kupovini jednog od najbogatijih rudnika kobalta na svetu od američke kompanije za 3,8 milijardi dolara – pomažući konglomeratu da stekne ogroman udeo ključnog metala koji se koristi za proizvodnju baterija za električne automobile.
Predsednikov sin bio je jedan od trojice Amerikanaca koji su se pridružili kineskim partnerima u osnivanju kompanije za upravljanje deoničkim investicionim fondovima Bohai Harvest RST, ili BHR, 2013. godine.
Amerikanci su kontrolisali 30 odsto kompanije i ostvarili uspešne investicije koje su kulminirale tako što su 2016. godine pomogle Kini Molibden da kupi rudnik kobalta Tenke Fungurume u Kongu od američke kompanije Freeport-McMoRan, objavio je Njujork Tajms.
Vest dolazi nakon što je predsednik Džo Bajden upozorio da bi Kina mogla da iskoristi svoju dominaciju u sferi kobalta da poremeti američki razvoj električnih vozila.
To takođe doprinosi preispitivanju sa kojima su se Bajden i njegov otac suočili zbog njegovih poslova sa Kinezima i ukrajinskim kompanijama dok je Džo bio potpredsednik, a i kasnije dok se kandidovao za predsednika.
BHR se polako probijao u investicionog moćnika nakon što je pomogao u finansiranju australijske kompanije za rudarstvo uglja koju kontroliše kineska državna firma, piše list.
Veliki prodor ove investicione kompanije dogodio se 2016. godine kada je kupila i prodala udeo u CATL, kineskoj kompaniji koja je sada najveći svetski proizvođač baterija za električna vozila.
Iste godine, Kina Molibden – jedan od vodećih svetskih proizvođača plemenitih metala molibdena i volframa – objavio je da će kupiti rudnik kobalta Tenke Fungurume od Freeport-McMoRan, američke rudarske kompanije.
Ali da bi kupili rudnik, kineskoj kompaniji je bio potreban partner za otkup jedne od zainteresovanih strana, Lundin Mining iz Kanade.
Tada je BHR došao da otkupi Lundin-a sa 1,14 milijardi dolara prikupljenih u potpunosti od opskurnih kineskih kompanija koje podržava država, navodi Tajms.
Bajden je i dalje kontrolisao 10 odsto BHR-a kada su njegove akcije u rudniku prodate Kini Molibden 2019.
Kris Klark, jedan od Bajdenovih advokata, rekao je da predsednikov sin „više nema nikakav interes, direktno ili indirektno, ni u BHR-u ni u Skaneateles-u“, firmi koju je Bajden koristio za kontrolu svojih akcija BHR-a.
Kineski podaci pokazuju da Bajden više nije bio u upravnom odboru BHR-a od aprila 2020. godine, a bivši član odbora rekao je Tajmsu da američki osnivači nisu bili direktno uključeni u dogovor o rudniku i da su navodno od njega zaradili samo nominalnu naknadu.
„Ne poznajemo Hantera Bajdena, niti smo svesni njegove umešanosti u BHR“, rekao je Vincent Zhou, portparol China Molibdenum u izjavi.
Portparol Bele kuće rekao je Tajmsu da predsednik Bajden nije obavešten o vezi njegovog sina sa prodajom.
Predsednik se često suočavao sa negativnim reakcijama na Bajdenove poslove sa Kinezima i ukrajinskim kompanijama preko banaka, lobija i investicionih firmi.
Potreba za kobaltom od strane američkih kompanija postala je još vitalnija nakon što je predsednik u avgustu potpisao izvršnu naredbu u kojoj se navodi cilj da električna i druga vozila sa nultom emisijom štetnih gasova čine polovinu novih automobila i kamiona koji se prodaju u SAD do 2030. godine.
Cilj od 50 odsto je neobavezujući i uglavnom simboličan, ali postavlja očekivanje da američki proizvođači automobila započnu tranziciju sa proizvodnje vozila na gas na električna.
To uključuje električne baterije, plug-in hibridna električna vozila ili električna vozila na vodonik. Bajden je takođe uključio prvu nacionalnu mrežu stanica za punjenje električnih vozila u svoj račun za infrastrukturu od 1,2 triliona dolara.
Nulta Tačka/DailyMail