KAKO JE KORONA UTICALA NA AUTOMOBILSKU INDUSTRIJU: MINUS OD 210 MILIJARDI DOLARA
Pandemija korona virusa znatno je uticala na automobilsku industriju i u 2021. godini. Gubici se procenjuju na čak 210 milijardi dolara, što je skoro duplo više u odnosu na prvu prognozu iz maja prošle godine.
Prema podacima konsultantske firme AlixPartners iz septembra, do kraja 2021. godine prognoziran je pad proizvodnje za 7,7 miliona automobila, u odnosu na prve prognoze u maju (3,9 miliona), pisao je CNBC.
Da je situacija u auto-industriji u 2021. godini bila alarmantna potvrdila je za Biznis.rs generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Aleksandra Graovac, koja kaže da se ovakvo stanje ne pamti, piše Biznis.rs
„Ova godina je bila veoma neizvesna i u znaku nestašice mikročipova za veliku većinu proizvođača. Turbulencije izazvane pandemijom su nastavljene, smanjen obim proizvodnje zbog restrikcija prouzrokovao je destabilizaciju nabavke mikročipova, što je u periodu rasta potražnje onemogućilo stabilnu proizvodnju i isporuke. Sve veći naglasak na vozilima na električni i ostale alternativne pogone donosi dodatne promene u ovaj veliki i veoma značajan segment industrije u svetu“, objašnjava naša sagovornica.
Destabilizacija nabavke mikročipova obeležila je proteklu godinu, te je zbog kašnjenja u isporukama znatno opao obim proizvodnje. Loše vesti stigle su iz Toyote pred sam kraj godine, sa najavom da će u januaru obustaviti proizvodnju u pet domaćih fabrika zbog problema u lancu snabdevanja, nestašice čipova i pandemije Covid-19. Najveći japanski proizvođač automobila saopštio je da će zastoj u fabrikama uticati na oko 20.000 vozila, ali da neće uticati na njihov godišnji cilj proizvodnje od devet miliona vozila, preneo je Reuters.
Tračak nade je tu, ako se vratimo u Srbiju, jer broj prvi put registrovanih novih vozila je u porastu u odnosu na 2020. godinu, ali nije dostigao nivo iz 2019, kaže Aleksandra Graovac i osvrće se na omiljenu temu vozača u Srbiji – polovne automobile.
„Što se tiče polovnih automobila, oko čega se diže velika prašina u poslednje vreme, potražnja raste zbog dugih rokova isporuke novih vozila. Sa potražnjom rastu i cene, što je i očekivano. Ukupan broj uvezenih polovnih vozila se bez obzira na pandemiju ne smanjuje, već je gotovo stabilan sa oko 150.000 uvezenih polovnjaka godišnje. Od toga je više od 70 odsto vozila starijih od 10 godina, što dovodi do toga da se ukupna starost voznog parka u Srbiji ne smanjuje, naprotiv“, kaže Graovac i dodaje da će promene prouzrokovane pandemijom sigurno uveliko uticati i dalje na izazove sa kojima se suočava auto-industrija.
U Srbiji se tokom 2021. godine o električnim automobilima više govorilo nego što su se vozili. A da bi se ova vrsta vozila omasovila u upotrebi država je dala stimulans, te je tako tokom prošle godine podneto 435 zahteva, a pravo na subvenciju ostvariće 374 fizička i pravna lica, za kupovinu 514 vozila.
NAJNOVIJI INTERVJU IZ BUNKERA! MARIO ZNA I NENAD ILIĆ!