Veliki Reset: Elite predlažu kontrolu cena i distopijska ograničenja putovanja kako bi upravljali rastućim troškovima energije
Pre ruske intervencije u Ukrajini, Rusija je snabdevala svet jednim od svakih deset potrošenih barela sirove nafte. Ali pošto su Sjedinjene Države, Kanada i Australija uvele embargo na rusku naftu, a neki kupci u Evropi obustavljaju kupovinu, globalno tržište nafte suočava se sa jednim od najgorih poremećaja od naftne krize 1973. kada su članice Organizacije arapske nafte Zemlje izvoznice (OAPEC) predvođene Saudijskom Arabijom proglasile zabranu nafte zapadnim zemljama zbog njihove podrške Izraelu tokom rata Jom Kipur.
Šok cena energije sredinom 1970-ih doveo je do smanjenja maksimalnih nacionalnih ograničenja brzine sa 112 km/h na 88 km/h. Smanjenje brzine od 21% izjednačeno je sa uštedom u potrošnji benzina.
Sada je Međunarodna agencija za energetiku (IEA) predložila slične mere za ublažavanje naftnog šoka nakon ruske intervencije u Ukrajini i embarga na rusku naftu.
IEA je saopštila da bi zapadne ekonomije mogle da smanje dnevnu potražnju za naftom za 2,7 miliona barela u roku od četiri meseca ograničavanjem načina na koji ljudi voze, što ukazuje na to da bi korak ka smanjenju brzine na autoputu mogao skoro da nadoknadi gubitak ruske proizvodnje od 3 miliona barela dnevno u aprilu.
„Ove mere bi smanjile cenu koju osećaju potrošači širom sveta, umanjile ekonomsku štetu, smanjile prihode Rusije od ugljovodonika i pomogle da se potražnja za naftom pomeri na održiviji put“, saopštila je IEA.
IEA je predstavila akcioni plan od deset tačaka za koji se nada da će ga zapadne zemlje sprovesti kako bi smanjile potražnju za naftom.
- Smanjite ograničenja brzine na autoputevima za najmanje 10 km/h
Uticaj*: Štedi oko 290 kb/d upotrebe nafte iz automobila i dodatnih 140 kb/d kod kamiona - Radite od kuće do tri dana u nedelji gde je to moguće
Uticaj: Jedan dan u nedelji štedi oko 170 kb/d; tri dana štedi oko 500 kb/d - Nedeljom bez automobila u gradovima
Uticaj: svake nedelje se štedi oko 380 kb/d; jedna nedelja mesečno štedi 95 kb/d - Učinite korišćenje javnog prevoza jeftinijim i podstaknite mikromobilnost, hodanje i vožnju biciklom
Uticaj: Štedi oko 330 kb/d - Alternativni pristup putevima sa privatnim automobilima u velikim gradovima
Uticaj: Štedi oko 210 kb/d - Povećajte deljenje automobila i usvojite prakse za smanjenje potrošnje goriva
Uticaj: Štedi oko 470 kb/d - Promovisati efikasnu vožnju teretnih kamiona i dostavu robe
Uticaj: Štedi oko 320 kb/d - Korišćenje brzih i noćnih vozova umesto aviona gde je to moguće
Uticaj: Štedi oko 40 kb/d - Izbegavajte poslovna putovanja avionom tamo gde postoje alternativne opcije
Uticaj: Štedi oko 260 kb/d - Ojačati usvajanje električnih i efikasnijih vozila
Uticaj: Štedi oko 100 kb/d
Današnji skok cena nafte mogao bi da bude repriza naftne krize sredinom 1970-ih, jer može da sugeriše da je sledeća kontrola cena. Premijer Italije Mario Dragi izjavio je u petak da bi kontrola cena mogla da dođe na tržišta prirodnog gasa, što bi verovatno značilo da je sledeći benzin.
Mark Tven je jednom napisao: „istorija se ne ponavlja, ali se često rimuje“. Bejbi bumeri koji se sećaju sredine 1970-ih i bola koji je izazvao robni šok najverovatnije razumeju da su današnja previranja daleko od kraja.
Ono što možda vreba iza ćoška je stagflacija.
MARIO ZNA i prof. dr MILA ALEČKOVIĆ- Sve će se promeniti – „Tvrdim da se eksperimenti vrše u Srbiji“