Katastrofalan scenario za dizel: Benzinske pumpe će presušiti
Dok je svet bio opsesivno fokusiran na sirovu naftu i benzin poslednjih nedelja, mi smo umesto toga upozorili čitaoce na mnogo strašniji scenario koji se odigrava za dizel, izvoru energije koji je apsolutno kritičan za održavanje sveta da funkcioniše kako smo navikli do sada.
Danas su takva upozorenja ponovili čelnici jedne od najvećih trgovačkih kuća i najveći nezavisni trgovac naftom koji su govorili na Globalnom samitu FT Commodities u Lozani, u Švajcarskoj, u utorak.
Korporativni lideri su procenili da bi zbog sankcija moglo da se izgubi čak 3 miliona barela nafte i njenih proizvoda dnevno, u skladu sa prethodnim procenama, i upozorili da se globalna tržišta suočavaju sa pritiskom za dizel gorivo, a Evropa je najugroženija zbog „sistemskog“ nedostatka koji bi mogao dovesti do racionalizacije goriva.
„Ono oko čega su svi zabrinuti biće zalihe dizela. Evropa uvozi otprilike polovinu svog dizela iz Rusije i oko polovinu svog dizela sa Bliskog istoka“, rekao je Rasel Hardi, šef švajcarske kompanije koja trguje naftom Vitol. “Taj sistemski nedostatak dizela je tu”.
Taj uvoz znači da ruske isporuke čine oko 15 odsto evropske potrošnje dizela, prema FT koji je preneo njihove komentare.
Hardi je rekao da je prelazak na veću potrošnju dizela u odnosu na benzin u Evropi pomogao da se stvori nestašica goriva. On je dodao da bi rafinerije mogle da povećaju proizvodnju dizela kao odgovor na više cene na račun drugih proizvoda dobijenih od nafte kako bi se pojačalo snabdevanje, ali je upozorio da je racionalizacija moguća.
Torbjorn Tornkvist, suosnivač i predsednik Gunvor grupe sa sedištem u Ženevi, dodao je: „Dizel nije samo evropski problem; ovo je globalni problem. Zaista jeste”.
Tornkvist je takođe upozorio da evropska tržišta gasa više ne funkcionišu kako treba jer su se trgovci suočavali sa ogromnim zahtevima banaka za gotovinom za osiguravanje pozicija. „Mislim da se sve slomilo. Zaista jeste“, rekao je on. „Nikada nisam mislio da bi neko mogao da kaže ’ah, gas je pao ispod 100 po megavat-času i zaista je jeftin‘.”
Fjučersi na gas povezani sa TTF-om, evropska veleprodajna cena gasa se kretala sa oko 70 evra po megavat-satu pre ruske intervencije u Ukrajini na oko 230 evra pre dve nedelje, a zatim je pala ispod 100 evra ove nedelje. Pre maja 2021, cene gasa u Evropi bile su ispod 20 evra po megavat-satu.
Kao što je napomenuto prošle nedelje, najveći evropski trgovci energijom pozvali su vlade i centralne banke da obezbede hitnu podršku za likvidnost kako bi tržišta gasa i električne energije funkcionisala pošto su oštra kretanja cena izazvana krizom u Ukrajini napregla tržišta roba. Hardi je rekao da trgovci moraju da obezbede 80 evra u gotovini da bi premestili teret koji je ekvivalentan 1 megavat satu tečnog prirodnog gasa po ceni od 97 evra, što povećava njihove zahteve.
Što je još gore, potvrđujući da se Evropa suočava sa još hladnijom zimom, Tornkvist je rekao da će se evropska komunalna preduzeća mučiti da popune skladišta gasa za sledeću zimu s obzirom na „paralizovano“ stanje spot tržišta gasa, osim ako kreatori politike ne daju garancije da zaštite kupce od promena cena.
Ali vraćajući se dizelu, Bloomberg-ov Havijer Blas objavio je na Tviteru pregršt najstrašnijih citata energetskih direktora na današnjem samitu FT o robama:
- Generalni direktor Trafigure Džeremi Vir: „Tržište dizela je izuzetno slabo. Postaće tešnje i verovatno će dovesti do nestanka zaliha“ koji se odnosi na to da će benzinske stanice presušiti.
- Izvršni direktor Gunvora: „Evropi tako nedostaje dizel“
- Izvršni direktor Vitola: „Ono oko čega će svi biti zabrinuti biće snabdevanje dizelom“
Nepotrebno je reći da će bez dizela, ne samo da će se saobraćaj u Evropi zaustaviti, već će mnogi, ako ne i sva logistička podrška i lanci snabdevanja u SAD, uskoro biti paralizovani. Posledice po globalnu ekonomiju biće strašne.