Ovo će se desiti svima?! Kamioni bez vozača mogli bi da zamene pola miliona radnih mesta u SAD
Automatizacija preplavljuje industriju kamiona jer i dalje postoji nedostatak vozača širom zemlje. Kamioni koji voze bez vozača već su na američkim autoputevima, trenutno u fazi testiranja, dok nova studija upozorava da je do pola miliona radnih mesta u opasnosti jer će biti zamenjeni robotima.
Istraživači sa Univerziteta u Mičigenu i Univerziteta Karnegi Melon objavili su novu studiju, koja otkriva da bi povećanje automatizacije u transportu na duge relacije moglo da zameni 94% vozača kamiona, što je ekvivalent otprilike 500.000 radnih mesta.
„Naši rezultati sugerišu da se uticaji automatizacije možda neće dogoditi odjednom“, rekao je koautor studije Part Vaishnav, docent za održive sisteme na Univerzitetu u Mičigenu.
„Ako je automatizacija ograničena na države Sunčevog pojasa (uključujući Floridu, Teksas i Arizonu) — jer tehnologija u početku možda neće dobro funkcionisati u teškim vremenskim uslovima — to će uticati na oko 10% radnih sati operatera“, rekao je Vaishnav.
Istraživači su razvili nekoliko scenarija za uvođenje automatizovanih kamiona, uključujući raspoređivanje u južnim državama, raspoređivanje za putovanja duža od 500 milja i veoma rasprostranjeno korišćenje širom zemlje.
„Naša studija je prva koja kombinuje geoprostornu analizu zasnovanu na podacima o isporuci sa eksplicitnim razmatranjem specifičnih mogućnosti automatizacije i načina na koji bi one mogle da se razvijaju tokom vremena“, rekao je vodeći autor Anirud Mohan, doktorant inženjerstva i javne politike na Karnegi Melon.
U zavisnosti od scenarija, otkrili su da bi uvođenje automatizacije moglo imati od 10% do 94% uticaja na sate operatera na dugim relacijama, što je ekvivalentno 30.000 do 500.000 radnih mesta koja bi mogla nestati.
Istraživači su takođe intervjuisali kompanije za transport, logističke stručnjake i operatere kamionskih prikolica kako bi razvili mapu puta za uvođenje automatizacije u industriji transporta.
„Ključno otkriće je koliko bi ova tehnologija bila ekonomski atraktivna i činjenica da su se svi, uključujući i kamiondžije, složili da bi međudržavni deo posla mogao biti automatizovan“, rekao je Vaišnav.
„Na kraju, društveni i politički izbori mogu odrediti način primene mogućnosti automatizovane vožnje, kao i dobitnike i gubitnike bilo kakvog prelaska na automatizaciju transporta na duge relacije“, rekao je on.
Jedna od najznačajnijih prepreka za automatizovane kamione je infrastruktura. Istraživači su napravili šemu koja pokazuje budućnost vožnje kamionom. Deo automatizacije biće uglavnom na autoputevima.
Predstavljanje automatizovanih kamiona moglo bi biti udaljeno nekoliko godina jer je TuSimple sa sedištem u San Dijegu testirao vozilo prve klase 8 na autoputu bez ljudske intervencije. Test je sproveden 22. decembra na deonici od 80 milja puta između Tusona, Arizone i Finiksa.
Kamioni prevoze 70% tereta u SAD po težini, a troškovi rada i goriva pritiskaju marže logističkih kompanija, primoravajući ih da podignu stope isporuke ili da se suoče sa kompresijom marže.
Današnje okruženje visoke inflacije (neki kažu da je stagflacija neizbežna) moglo bi da natera sve više kompanija da na kraju otpuste vozače kamiona i uvedu robote kako bi smanjili troškove.