Francuska je postala prva zemlja koja je ZABRANILA reklamiranje FOSILNIH GORIVA
Francuska je postala prva zemlja u kojoj se zabranjuju reklame vezane za fosilna goriva u okviru novog zakona o klimatskim promenama.
Zakon koji je stupio na snagu 22. Avgusta zabranjuje reklamiranje svih energenata vezanih za fosilna goriva kao što su naftni derivati, energija koju dobivamo sagorevanjem uglja i ugljenika koji sadrži vodonik.
Reklame u kojima se promoviše prodaja i upotreba prirodnog gasa su za sada i dalje dozvoljene, ali i povodom toga se očekuju izmene zakona u Junu 2023. godine.
Kompanije koje se ne budu pridržavale ovih pravila biće kažnjene od 20.000 do 100.000 Eura kazne.
Da li ova zabrana potpuno zabranjuje promociju fosilnih goriva?
Novi zakon dolazi nakon što su Greenpeace aktivisti pozvali Evropsku Uniju da obustavi reklamiranje fosilnih goriva, upoređujući ovaj zakon sa regulativama koje se odnose na duvansku industriju.
Potpuna zabrana reklamiranja fosilnih goriva prvi put je predložena 2019. godine, kao deo konvencije o klimatskim promenama u kojoj je učestvovalo 150. nasumično izabranih članova javnosti.
Međutim, ista ta grupacija iz 2019. godine kritikuje vladu jer zapravo zakoni i dalje omogućavaju industriji da zaobilazi pravila i proizvodi reklame vezane za fosilna goriva.
“Svuda ćete videti da je reklamiranje fosilnih goriva sada zabranjeno, ali to nije istina” napisao je ogranak Greenpeace Francuske na svom Twiter profilu. – aludirajući da bi zakoni trebalo da se pooštre po tom pitanju.
Evropljani će plakati- Luciferi iz Davosa žele od 2030 da „GAJE LJUDE“
Sa druge strane, vlasnici supermarketa se ne slažu sa ovim, pogotovo ne u kriznim vremenima je rako kažu, “Ako imamo smanjene cene benzina, malo je glupo da to ne možemo da nagovestiti našim potrošačima.
Francuska nije jedina koja je zabranila reklamiranje fosilnih goriva
Iako je Francuska prva zemlja koja je zabranila reklamiranje fosilnih goriva, sličan skup propisa uveden je u Amsterdamu prošle godine.
Holandska prestonica postala je prvi grad u svetu koji je zabranio reklamiranje kompanijama za koja u svojim operacijama koriste fosilna goriva.
To znači da kompanije koje koriste vozila na bazi fosilnih goriva kao što su automobili i avioni se više ne mogu oglašavati na stanicama metroa ili centru grada Amsterdama.
Odluka da se ukinu reklame koje promovišu i podstiču korišćenje fosilnih goriva stupila je nakon masovnog pokreta u glavnom gradu vođene od strane Reclame Fossielvrij (Fossil Free Advertising) inicijative.
Femke Sleegers, koordinatorka Fosil-Free Advertisement-a rekla je kako je ova odluka donešena “U ključnom trenutku u borbi protiv klimatskih promena. Reklame koje fosilna goriva prikazuju kao nešto normalno pogoršavaju klimatkse promene i takvim reklamama nije mesto u zemlji ili gradu” – koji se vodi Pariškim sporazumom.
Grad Sidnej, u Australiji sada želi da ide stopama Amsterdama nakon što je zamenik gradonačelnika Jess Scully upredio efekte fosilnih goriva sa pušenjem.
Zamenik Scully je uspešno sproveo glasanje koje se ticalo sprečavanja promocije uglja, nafte i gasa na gradskim površinama i događajima koje organizuje grad.
Šta će nam sledeće zabraniti?
Ovo bi sve bilo u redu kada iza ovakvih regulativa stajalo jednistveno naučno mišljenje. Ipak, kada govorimo o klimatskim promenama uzrokovane ugljen-dioksidom to zapravo nije slučaj. Postoji druga grupa naučnika i javnih ličnosti koja tvrdi da ugljen-dioksid ne izaziva klimatske promene.
Šta ovo znači u praksi?
Pošto ne postoji jedinstven stav i naučnici se ne slažu oko toga da li ugljen-dioksid izaziva klimatkse promene, to znači da su sve mere preduzete na osnovu mišljenja jedne grupe ljudi koja u tom slučaju ne bi trebalo da ima pravo da zabranjuje reklamiranje kompanijama koja u svom poslovanju koristi fosilna goriva koja emituju ugljen-dioksid.
Jer na taj način utiče na poslovanje kompanija, i način na koji društvo funkcioniše.
Na isti način neko može naći za uvredljivo prikaze tradicionalne porodice u reklamnim spotovima i gradskim bilbordima za putovanja na primer i tražiti da se zabrane reklame sa prikazom tradicionalne porodice jer vređaju LGBTQ zajednicu.
To bi značilo da totalno ulazimo u svet gde neko samo na osnovu svog mišljenja ili interesa može uticati na slobode i prava građana, što se potezima Francuske i Holandske vlasti uprovao dešava.
NultaTačka