Plan Google-a je da kroz veštačku inteligenciju uništi novinsku industriju
Sećate se 2018. godine, kada je Google uklonio „ne budi zao“ iz svog kodeksa ponašanja?
U poslednje vreme ponaša se u skladu sa kodeksom koji je uklonjen. Na svom godišnjem događaju I/O-u u San Francisku ove nedelje, gigant za pretragu je konačno pokazao svoju viziju pretraživanja integrisanu sa veštačkom inteligencijom — a ta vizija, očigledno, uključuje marginalizovanje digitalnih izdavača.
Google-ov novi interfejs za pretragu zasnovan na veštačkoj inteligenciji, nazvan „Search Generative Experience“ ili skraćeno SGE, uključuje funkciju pod nazivom „AI Snapshot“. U suštini, to je ogromna funkcija sumiranja na vrhu stranice. Pitajte, na primer, „zašto je hleb od kiselog testa i dalje tako popularan?“ — jedan od primera koje je Google koristio u svojoj prezentaciji — i, pre nego što dođete do plavih linkova sa kojima smo svi upoznati, Google će vam pružiti rezime generisan sa velikim jezičkim modelom (LLM).
„Google-ovi normalni rezultati pretrage se učitavaju skoro odmah“, objašnjava Dejvid Pirs iz The Verge. „Iznad njih, pravougaoni narandžasti deo pulsira i svetli i pokazuje frazu ‘Generativni AI je eksperimentalan.’ Nekoliko sekundi kasnije, svetlucanje je zamenjeno rezimeom generisanim od veštačke inteligencije: nekoliko pasusa sa detaljima o ukusu kiselog testa, prednostima njegove prebiotičke sposobnosti i još mnogo toga“.
„S desne strane“, dodaje on, „postoje tri linka do sajtova sa informacijama za koje Rid kaže da ’potvrđuju’ ono što je u rezimeu“.
Kao što se podrazumeva, ovaj format pretrage, gde Gugl koristi AI tehnologiju da približi internet nazad korisnicima, uveliko se razlikuje od načina na koji internet funkcioniše danas. Upravo sada, ako proguglate isti upit – „zašto je hleb od kiselog testa i dalje tako popularan?“ — sreli biste se sa poznatijom scenom: istaknuti izvod sa bilo koje veb stranice koja je pobedila u SEO trci (u ovom slučaju, ta veb lokacija je bila British Baker), praćen nizom plavih veza.
Na prvi pogled, promena može izgledati relativno benigna. Često, svi ljudi koji surfuju internetom žele ionako brzi rezime ili isečak nečega.
👉 Vašington post: Zakerberg kriv za nameštanje izbora 2020. za Džoa Bajdena https://t.co/i5C5uTeACi
— Nulta Tačka (@ProdukcijaNT) May 14, 2023
Ali nije nepravedno reći da je Gugl, koji je u aprilu, prema podacima SimilarWeb-a, ugostio otprilike 91 odsto ukupnog saobraćaja pretrage, donekle sinonim za, pa, internet. A internet nije samo neka eterična, unapred određena stvar, kao prirodna voda ili vazduh. Internet je tržište, a Gugl je njegov kreator.
Kao takav, demonstracija postavlja izuzetno važno pitanje za budućnost već razorene novinarske profesije: da li će Google-ov AI da umnoži originalni rad i pruži destilovanu verziju korisnicima u velikom obimu, a da ih nikada ne poveže sa originalom rada, kako će izdavači nastaviti da monetizuju svoj rad?
„Gugl je predstavio svoju viziju o tome kako će uključiti veštačku inteligenciju u pretragu“, tvitovao je Džejms Vinsent iz The Verge. „Brzi odgovor: progutaće otvoreni veb, a zatim ga sažeti/prepisati/regrupisati (izaberite pridev koji odražava vaš nivo uznemirenosti) u sjajnom Google korisničkom interfejsu.
Istraživanja su pokazala da potrošači informacija retko kada stignu čak i do druge stranice rezultata pretrage, a kamoli do dna stranice. I što je još gore, nije kao da Gugl oduzima klikove svojim dugogodišnjim trgovcima informacijama tako što angažuje armiju pisaca ljudskih sadržaja da prave sažetke. Gugl-ov novi interfejs za pretragu, koji je izgrađen na modelu koji je već obučen kroz gomile neplaćenog ljudskog rada, izgleda će progutati još više sadržaja koji su napravili ljudi i ispljunuti ga nazad onima koji traže informacije, istovremeno oduzimajući vredne klikove od izdavača koji zapravo obavljaju posao izveštavanja, kuriranja i držanja odgovornih za one koji imaju moćne interese kao što je Google.
Za sada je nejasno da li i kako Google planira da nadoknadi ovo izdavačima.
U izjavi poslanoj e-poštom za Futurism, portparol Google-a je rekao da „uvodimo ovo novo generativno iskustvo veštačke inteligencije kao eksperiment u Search Labs kako bi nam pomogli da se unapredimo, uz uključivanje povratnih informacija od korisnika i drugih zainteresovanih strana“.
„Dok eksperimentišemo sa novim LLM mogućnostima u Pretrazi, nastavićemo da dajemo prioritet pristupima koji će nam omogućiti da šaljemo vredan saobraćaj širokom spektru kreatora i podržavamo zdrav, otvoren veb“, dodao je portparol.
Na konkretno pitanje da li kompanija planira da nadoknadi izdavačima bilo kakav sadržaj koji je koristio AI, Gugl je imao malo odgovora.
„Nemamo planove da delimo ovo, ali nastavićemo da radimo sa širim ekosistemom“, rekao je portparol za Futurism.
Međutim, izdavači su izuzetno oprezni prema ovim promenama.
„Ako ovo zaista funkcioniše i bude implementirano na čvrst način“, napisao je vlasnik RPG sajta Aleks Donaldson, „ovo je bukvalno kraj poslovnog modela za ogromne delove digitalnih medija“.
Na kraju dana, postoje mnoga pitanja na koja Gugl ovde treba da odgovori, a ne najmanje važno da sistemi veštačke inteligencije, uključujući i Gugl, stalno izmišljaju novotarije.
Gigant iz Silicijumske doline dugo je tvrdio da mu je cilj maksimiziranje pristupa informacijama. SGE, međutim, naizgled nastoji da uradi nešto sasvim drugačije – i ako kompanija ne smisli način da nadoknadi izdavačima za rad koji će ubirati od novinara, efekti na stvarni pristup javnosti informacijama mogli bi biti katastrofalni.