Gugl se pridružuje Fejsbuku u blokiranju vesti u Kanadi
Nakon slične odluke Fejsbuka (sada poznatog kao Meta), Gugl je najavio planove da blokira sve veze sa vestima u Kanadi nakon usvajanja zakona C-18, Zakona o onlajn vestima, korporativnog paketa za medijsku industriju koji bi prinudio tehnološke kompanije da plaćaju velikim medijskim kompanijama za povezivanje sa njihovim sadržajem.
Zakon je kanadski ekvivalent Zakonu o konkurenciji i očuvanju novinarstva (JCPA) u SAD, zakonu za koji su medijski lobisti uložili izuzetne mere da bi ga usvojili, uključujući i poslednji pokušaj da se poveže sa zakonom o potrošnji za odbranu zemlje prošle godine.
Slično kao i JCPA, cilj C-18 je da primora tehnološke kompanije da podrže pretežno levičarske tradicionalne medije.
Sa Liberalnom strankom koju predvodi levičarski autoritarni Džastin Trudo čvrsto na vlasti u Kanadi, C-18 je prošao kroz parlament i dobio kraljevsku saglasnost prošle nedelje.
Kao odgovor, Fejsbuk je rekao da će morati da blokira sve linkove za vesti za kanadske korisnike.
„U više navrata smo govorili da u cilju usaglašavanja sa Zakonom C-18… sadržaj iz novinskih kuća, uključujući izdavače vesti i emitera, više neće biti dostupan ljudima koji pristupaju našim platformama u Kanadi“, navodi se u saopštenju Zakerbergove kompanije.
Gugl je sada sledio njihov primer, objavivši izjavu u kojoj objašnjava svoju odluku.
👉 Francuska se priprema za rat! Gradi novu vojnu bolnicu https://t.co/QAU0k6eCbr
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) June 30, 2023
Preko Google-a:
Vlada Kanade donela je novi zakon pod nazivom Zakon C-18 (Zakon o onlajn vestima), koji zahteva od dve kompanije da plaćaju za jednostavno prikazivanje linkova ka vestima, nešto što svi ostali rade besplatno. Odluka bez presedana da se stavi cena na linkove (tzv. „porez na linkove“) stvara neizvesnost za naše proizvode i izlaže nas neograničenoj finansijskoj odgovornosti samo zbog olakšavanja pristupa vestima kanadskih izdavača. Već više od godinu dana govorimo da je ovo pogrešan pristup podršci novinarstvu u Kanadi i da može dovesti do značajnih promena u našim proizvodima.
Sada smo obavestili Vladu da ćemo, kada zakon stupi na snagu, nažalost morati da uklonimo veze ka kanadskim vestima iz naših proizvoda za pretragu i da će C-18 takođe učiniti neodrživim da nastavimo da nudimo naš Proizvod Google News Showcase u Kanadi.
Razočarani smo što je došlo do ovoga. Ovu odluku ili njene uticaje ne shvatamo olako i verujemo da je važno da budemo transparentni sa kanadskim izdavačima i našim korisnicima što je pre moguće.
Gugl je naglasio da se u principu ne protivi podržavanju medijske industrije (nešto što tehnološki gigant već radi, iako u svojim rezultatima pretrage favorizuje određene medije i potiskuje svoju konkurenciju), i napomenuo je da podržava osnivanje nezavisnog fonda za kanadsko novinarstvo.
I Gugl i Fejsbuk već plaćaju milijarde dolara za „licenciranje“ sadržaja od izdavača medija, uključujući medijske kompanije koje vrede stotine miliona do milijardi dolara.
Baš kao i JCPA, C-18 dozvoljava medijskim kompanijama u Kanadi da uđu u pregovore sa tehnološkim kompanijama da im plate za „prenošenje“ njihovog sadržaja, odnosno povezivanje sa sadržajem i obezbeđivanje saobraćaja medijskim kompanijama.
Ako se ne postigne dobrovoljni sporazum između medija i tehnološke kompanije, kanadska komisija za radio-televiziju i telekomunikacije (CRTC) može nametnuti sporazum tehnološkim kompanijama putem arbitraže.
Takođe, slično kao i JCPA, kanadski zakon sadrži ogromnu rupu koja omogućava isključenje nezavisnih i konzervativnih medija.
Iz teksta predloga zakona:
Prihvatljive novinske kompanije — oznaka
27 (1) Na zahtev novinskog biznisa, Komisija mora nalogom da označi preduzeće kao kvalifikovano ako… ili je član priznatog novinarskog udruženja i sledi etički kodeks priznatog novinarskog udruženja ili ima sopstveni etički kodeks čiji standardi profesionalnog ponašanja zahtevaju poštovanje priznatih procesa i principa novinarske profesije, uključujući pravičnost, nezavisnost i strogost u izveštavanju vesti i rukovanju izvorima; ili
Drugim rečima, ako CRTC utvrdi da se novinski biznis ne pridržava „priznatih procesa i principa novinarske profesije“, ili da nije „pravedan“, „nezavisan“ ili „rigorozan“, može blokirati novinsku kuću od primanje bilo koje od pogodnosti C-18.