Botovi su preuzeli skoro polovinu interneta, a jedna trećina korisnika ne može prepozna bota
Razgovor sa robotom ili „botom“ na mreži je uobičajen kao i pronalaženje para cipela u vašem ormanu.
To je fundamentalni deo interneta, ali korisnici su dostigli kritičnu prekretnicu: sve veći broj ljudi gubi sposobnost da pravi razliku između botova i ljudi.
To je scenario na koji su programeri upozoravali godinama, i lako je videti zašto.
Nedavna studija je zaključila da se 47 posto ukupnog internet saobraćaja sada sastoji od sadržaja generisanog botovima. To je povećanje od više od 5 procenata između 2022. i 2021. Istovremeno, ljudska aktivnost na internetu je upravo dostigla najnižu tačku u poslednjih osam godina.
Zajedno sa napretkom u konverzacijama nalik ljudima koji pokreće veštačka inteligencija (AI), skoro trećina korisnika interneta ne može da kaže da li još uvek komunicira sa osobom.
U aprilu, značajna studija pod nazivom „Čovek ili ne?“ je pokrenuta da bi se utvrdilo da li ljudi mogu da identifikuju da li razgovaraju sa drugom osobom ili AI četbotom.
Od više od 2 miliona volontera i 15 miliona razgovora kasnije, 32 odsto učesnika je pogrešno izabralo.
Takođe je bila mala razlika u rezultatima na osnovu starosnih kategorija. I stariji i mlađi odrasli su se borili na sličnom nivou da razaznaju ko je – ili šta – bio sagovornik.
Zaključak: Dok su super realistični botovi zauzeli skoro polovinu interneta, sve veći broj ljudi ne može ni da kaže razliku.
Štaviše, ovaj istorijski presek tehnologije koja se brzo razvija i sve manje percepcije u opštoj populaciji već izaziva probleme u stvarnom svetu.
Prevari me jednom…
„Nerazlikovanje bota i čoveka je poput magičnog trika… Kako botovi postaju pametniji, rizikujemo da izgubimo poverenje u onlajn interakcije“, rekao je Danijel Kuper za Epoh tajms.
Kuper je tehnološki programer i menadžer u kompaniji Lolly. On je istakao da je transparentnost kompanije i veb sajta ključna za poverenje ljudi u njihove onlajn interakcije. Ali u međuvremenu, ne postoji zamena za stari dobri ljudski instinkt.
„Uočavanje botova je postalo sve izazovnije. Potražite obrasce koji se ponavljaju, nedostatak personalizacije ili brze odgovore. Takođe, verujte svom osećaju.
Dok se veliki deo diskusije o zlonamernom saobraćaju ili „lošem botu“ centrira na društvenim medijima, uticaj zlonamernih interakcija veštačke inteligencije ima mnogo dalekosežnije posledice.
Poverenje potrošača u čitanje onlajn recenzija za proizvod ili uslugu je problematično godinama, ali izgleda da je dovelo do nove prekretnice.
Izveštaji o jezičkim modelima veštačke inteligencije koji ostavljaju recenzije proizvoda na sajtovima kao što je Amazon pojavili su se u aprilu ove godine. Recenzije botova je bilo lako identifikovati pošto je četbot bukvalno rekao čitaocima da je to jezički model AI u prvoj rečenici.
Ali nije svakog bota koji se maskira u čoveka tako lako uhvatiti.
IRAK zabranio medijima da koriste izraz “homoseksualnost” umesto toga moraju da koriste “seksualna devijantnost” https://t.co/gLoavYv5SB
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) August 9, 2023
Shodno tome, velike kompanije i pretraživači poput Google-a su pogođeni naglim porastom lažnih recenzija.
Prošle godine, Amazon je podneo tužbu protiv lažnih brokera za recenzije na Fejsbuku, a Gugl je morao da ukloni 115 miliona lažnih procena.
Ovo je zabrinjavajuće, s obzirom na broj ljudi koji se oslanjaju na recenzije proizvoda. Jedno istraživanje iz 2023. pokazalo je da su onlajn recenzije uračunate u odluke o kupovini za 93 odsto korisnika interneta.
„Više botova bi zaista moglo da otvori vrata za onlajn prevare“, rekao je Kuper.
Iako se čini da su te kapije već otvorene.
Lisica u kokošinjcu
Saobraćaj loših botova porastao je za 102 procenta od prošle godine i mogao bi u potpunosti nadmašiti sadržaj koji generišu ljudi. Pa ipak.
To se dogodilo 2016. i bilo je posebno problematično tokom predsedničkih izbora u SAD. Od tada, sadržaj generisan od veštačke inteligencije postao je sofisticiraniji, a tehnički insajderi kažu da ljudi moraju biti spremni za još jedan porast botova 2024.
I sa više ljudi koji se trude da uoče razliku, onlajn prevaranti imaju značajnu prednost.
„Poteškoće u razlikovanju botova od stvarnih ljudi verovatno će se pogoršavati kako se ova tehnologija bude razvijala, što će naštetiti korisnicima interneta. Mogućnost da ih koriste loši akteri predstavlja veliku zabrinutost“, rekao je Vikas Kaušik, izvršni direktor TechAhead-a, za Epoch Times.
Gospodin Kaušik je rekao da bez mogućnosti da identifikuju botove, ljudi mogu lako da budu uhvaćeni u prevarama sa dezinformacijama i fišingom. Štaviše, ovi digitalni nedostaci nisu uvek očigledni.
Istraživač tehničke bezbednosti Kai Greshake rekao je za Vice u martu da bi hakeri mogli da prevare Bing-ov AI chatbot da traži lične podatke od korisnika korišćenjem skrivenih tekstualnih upita.
„Kao član sektora, vidim da se ovo razvija u ozbiljan problem“, rekao je Kaušik i dodao: „Da bi se stvorile složenije tehnike detekcije i izgradili otvoreni standardi za prepoznavanje botova, programeri i akademici moraju da sarađuju.
On veruje da su edukativne kampanje i kampanje podizanja svesti od suštinskog značaja kako bi javnost mogla da bude opreznija i samouverenija dok „razgovara onlajn sa strancima“.
Gospodin Kuper se složio.
„Zabuna oko bot-čovek može dovesti do nesporazuma, nepoverenja i zloupotrebe ličnih podataka. To je kao da ćaskate sa papagajem, misleći da je to osoba: zabavno dok ne ponovi vaše tajne.“
Uporedio je porast prometa botova sa pozivanjem lisice u kokošinjac. „Moramo da budemo oprezni i proaktivni u našoj odbrani.
Preduzimanje akcije
Za neke je rešenje jednostavno. Samo se „isključite“ iz digitalnog sveta.
To je osećanje koje se često deli zajedno sa idejama o pomeranju sa mreže i čežnjom za danima kada je „teorija mrtvog interneta“ izgledala mnogo manje verodostojna. Ali za mnoge ovo nije realno.
Alternativno, neki teže ravnoteži sa svojom upotrebom na mreži, uključujući ograničavanje upotrebe društvenih medija.
Odnos ljubavi i mržnje čovečanstva sa društvenim medijima, posebno Fejsbukom i Tviterom, stvorio je anksioznost, bes i depresiju za milione.
Uprkos porastu upotrebe društvenih medija ove godine, otprilike dve trećine Amerikanaca veruje da platforme imaju prvenstveno negativan uticaj na život.
A porast prometa botova baca benzin na ovu vatru.
Povlačenje sa društvenih medija i njihovih rojeva robota ima svoje dobre strane.
Nalazi studije iz 2022. primećuju da su učesnici koji su uzeli jednonedeljnu pauzu na platformama iskusili poboljšanja anksioznosti, depresije i opšteg osećaja blagostanja.
Kako svakodnevne interakcije čovečanstva nastavljaju da se pomeraju sa fizičkog na virtuelno, ljudi postaju sve više zavisni od veba. Stoga se postavlja pitanje: mogu li ljudi da povrate internet od botova?
Neki tehnički stručnjaci veruju da je to moguće. I počinje sa pomaganjem ljudima da identifikuju sa čime se bave.
„Postoji nekoliko strategija koje korisnici mogu primeniti da identifikuju botove“, rekao je Zakari Kan, osnivač Smart Geek Home, za Epoch Times.
U svom iskustvu kao profesionalac za mrežnu bezbednost, gospodin Kan je rekao da postoje metode koje korisnik može da koristi da bi utvrdio da li je u interakciji sa drugom osobom.
Poput gospodina Kupera, on je predložio da pažljivo posmatrate obrasce odgovora.
„Botovi često reaguju trenutno i mogu koristiti jezik koji se ponavlja.“
Kan je takođe rekao da bi ljudi trebalo da provere profile pošto botovi često imaju generičke ili nekompletne onlajn profile.
Dodao je da nemogućnost razlikovanja između botova i ljudi može dovesti do izazova u tačnosti istraživanja.
„To može dovesti do iskrivljene analitike podataka, jer interakcije sa botovima mogu da povećaju saobraćaj na veb lokaciji i metriku angažovanja.“