Najnovija studija zabrinula stručnu javnost i roditelje: Prekomerno vreme ispred ekrana dovodi do zastoja u razvoju dece
Nova pedijatrijska studija otkrila je značajnu korelaciju između prekomernog vremena pred ekranom i kašnjenja u razvoju kod dece, što je izazvalo zabrinutost među roditeljima i zdravstvenim radnicima. Prema podacima, deca koja provode više od četiri sata ispred ekrana imaju skoro šest puta veću verovatnoću da pate od kašnjenja u komunikaciji i veštinama rešavanja problema.
Gizmodo izveštava da je nedavna studija objavljena u časopisu Američkog medicinskog udruženja za pedijatriju (JAMA) u ponedeljak izazvala šok u pedijatrijskoj zajednici. Istraživanje je obuhvatilo preko 7.000 dece i otkrilo je da su oni koji provode do četiri sata dnevno pred ekranima imali tri puta veće šanse da dožive kašnjenje u komunikaciji i veštinama rešavanja problema. Još više zabrinjava to što su deca koja su provela više od četiri sata pred ekranima imala skoro šest puta veću verovatnoću da će se suočiti sa sličnim razvojnim problemima.
Zanimljivo je da je studija takođe bacila svetlo na demografske faktore koji doprinose prekomernom vremenu ispred ekrana. Deca koja su bila izložena više vremena ispred ekrana obično su dolazila iz porodica sa mlađim majkama koje su prvi put rodile i koje su imale niže prihode u domaćinstvu i nivo obrazovanja i koje su patile od postporođajne depresije.
Stručnjaci tvrde da vreme ispred ekrana ne samo da otežava razvojne prekretnice, već utiče i na sposobnost deteta da se dosađuje, što je ključno za podsticanje kreativnosti. „Kada im je dozvoljeno da im bude malo dosadno na trenutak, postanu malo neprijatni, ali onda su kao, ‘OK, želim da se raskomotim.’ I tako se dešava kreativnost“, rekao je dr Džon Haton, vanredni profesor opšte pedijatrije i pedijatrije u zajednici.
Iako su nalazi studije alarmantni, istraživači ukazuju na to da je potrebno više naknadnih studija da bi se potvrdili ovi rezultati. Takođe postoji potreba da se istraže drugi faktori koji bi mogli da utiču na ova kašnjenja u razvoju, kao što su kvalitet vremena pred ekranom i vrste aktivnosti kojima se deca bave dok su pred ekranima.