AMERIČKA FEDERALNA UPRAVA ZA VAZDUHOPLOVSTO DOSTAVLJA UPOZORENJE PILOTIMA ZBOG MOGUĆE OPASNOSTI OD 5G MREŽE KOJA MOŽE DA UTIČE NA ELEKTRONSKE SISTEME AVIONA
Američka Federalna uprava za vazduhoplovstvo interno razmatra alarmantno upozorenje zbog planova za korišćenje novog spektra za 5G mreže, navodeći „duboku zabrinutost“ da bi tornjevi mogli da ometaju elektronske sisteme aviona, prema navodima više izveštaja.
S obzirom da su mrežni operateri spremni da počnu da koriste C-Band spektar za 5G pre kraja godine, FAA je izrazila „duboku zabrinutost zbog potencijalnog uticaja ove tehnologije na bezbednost u vazduhoplovstvu“ i namerava da izda javno upozorenje, navodi pismo agencije koje je Rojters dobio u petak.
Dokument koji je napisao zamenik administratora FAA Bredli Mims i koji je datiran 6. oktobra, postavlja pitanje da li 5G operacije u C-opsegu mogu potencijalno da izazovu „smetnje u radu radarskog visinomera“, što se odnosi na ključni bezbednosni sistem u pilotskoj kabini koji meri rastojanje između aviona i tla.
Regulator za vazduhoplovstvo sastavlja „poseban bilten“ i niz naloga koji se odnose na upotrebu 5G mreže u C-opsegu, prema neimenovanim zvaničnicima i industrijskim izvorima koji citiraju Rojters i Wall Street Journal, mada nije jasno kada namerava da objavi upozorenje ili kada će nova pravila stupiti na snagu.
Koristeći se u svim komercijalnim avionima, radarski visinomeri mogu pomoći u sprečavanju sudara u vazduhu, kao i pomoći pri sletanju tokom loših vremenskih uslova, između ostalog. Međutim, FAA i neki stručnjaci iz industrije strahuju da bi novi 5G signali, koji se prenose sa zemaljskih bežičnih tornjeva, mogli da utiču na očitavanja instrumenata toliko da „prouzrokuju kvar određenih sistema za kontrolu leta“, piše Journal.
Uprkos ozbiljnim upozorenjima FAA, Federalna komisija za komunikacije (FCC) ne deli istu zabrinutost. Nakon prošlogodišnje analize, agencija – koja reguliše dodelu frekvencija – zaključila je da upotreba 5G u C-opsegu ne bi imala štetan uticaj na „dobro dizajniranu“ vazduhoplovnu opremu, oslobađajući put provajderima da počnu da koriste spektar.
FCC ostaje posvećen bezbednosti „dok ide napred sa primenom novih tehnologija koje podržavaju američke poslovne i potrošačke potrebe“, rekla je portparolka Rojtersu.
Telekomunikaciona industrija je takođe smanjila zabrinutost za bezbednost. U izjavi za WSJ, CTIA –udruženje koje predstavlja industrijske gigante kao što su AT&T, T-Mobile i Verizon – tvrdi da „svako kašnjenje u aktiviranju ovog spektra rizikuje američku konkurentnost i ugrožava našu sposobnost da obezbedimo globalno 5G liderstvo“, dodajući da telekomi već koriste C-Band u 40 zemalja.
Bez obzira na to, dok se FAA i vazduhoplovne kompanije i dalje raspravljaju sa svojim regulatornim i kolegama iz industrije, u FCC-u i u telekomima, predstavnik FAA je rekao da će agencija nastaviti da radi na ovom problemu sa drugim zvaničnicima „kako bi avijacija i najnovija generacija 5G tehnologije mogle bezbedno koegzistirati”.