
Audi obustavlja isporuke vozila u SAD zbog Trampovih tarifa: Auto industrija suočena s velikim izazovima
Nemački proizvođač automobila Audi obustavio je isporuku svojih vozila u SAD nakon što su na uvoz automobila uvedene nove tarife od 25% koje je potpisao američki predsednik Donald Tramp.
Obustava je potvrđena od strane nemačkog magazina Automobilwoche 7. aprila, nekoliko dana nakon što su tarife stupile na snagu 2. aprila. Audi dileri u SAD-u dobili su instrukcije da zadrže vozila koja dolaze nakon tog datuma, ali kompanija još uvek ima oko 37.000 vozila u inventaru, što bi trebalo da bude dovoljno za naredna dva meseca.
Istina je izašla – Ovo je borba koja menja sve | Jelena Pavlović | Mario Zna, 324 Uživo
Ovaj potez, koji je izazvao zabrinutost u automobilskoj industriji, ukazuje na širi problem trgovinskih tenzija između Vašingtona i Brisela. Povećani troškovi proizvodnje i zatvaranje fabrike u nemačkom sektoru proizvodnje već su dodatno pogoršali pritisak uzrokovan uvođenjem tarifa.
Dok je Tramp tarife predstavljao kao „recipročnu“ meru s ciljem zaštite američkih proizvođača, automobilska industrija nije jedina koja će biti pogođena. Počevši od maja, 150 kategorija auto delova biće takođe obuhvaćeno tarifama.
Audi, koji se oslanja na uvoz vozila iz Nemačke i drugih zemalja kao što su Meksiko, Mađarska i Slovačka, sada se suočava sa značajnim finansijskim pritiscima. Njegova matična kompanija takođe je upozorila američke dilere na predstojeće povećanje cena, dok su isporuke iz Meksika i američkih luka već obustavljene dok se ne razjasni nova cena.
Kriminalizacija hrišćanstva? Britanija uvodi zatvor za javnu molitvu i propovedanje – verske slobode pod znakom pitanja 🇬🇧 ✝️https://t.co/gIjcfM12DS
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) April 5, 2025
Nemačka automobilska industrija je oštro kritikovala tarife, nazivajući ih „katastrofalnim signalom za slobodnu trgovinu zasnovanu na pravilima“. Analitičari su međutim upozorili da bi nemački proizvođači poput Volksvagena i Mercedesa mogli biti najviše pogođeni.
Predsednica Evropske komisije, Ursula fon der Lajen, osudila je mere SAD-a kao „veliki udarac svetskoj ekonomiji“. Ponovila je spremnost Brisela da pregovara o sporazumu o ukidanju tarifa za industrijske proizvode. Međutim, ovaj predlog naišao je na mali entuzijazam u Beloj kući, što je primoralo Audi i druge proizvođače automobila da traže rešenja. Analitičari sugerišu da bi Audi mogao da iskoristi fabriku Volkswagena u Tenesiju ili da se pripremi za povećanje cena za krajnje potrošače – opcije koje bi mogle da otuđe kupce koji vode računa o troškovima na konkurentnom tržištu.
Audi nije jedini koji se suočava sa ovakvom situacijom. Jaguar Land Rover, još jedan veliki uvoznik britanskih vozila u SAD, najavio je jednogodišnju pauzu u izvozu dok ponovo procenjuje svoje strategije cena. Kao i Audi, ova kompanija u vlasništvu indijske Tata Grupe ima privremeni „rezervni“ inventar na američkom tržištu, ali dugoročne strategije ostaju neizvesne.
Ovaj trgovinski spor osvetljava dubok rascep u trgovinskim odnosima između SAD-a i Evrope, podsećajući na prethodne tenzije u vezi sa tarifama na čelik i aluminijum. Dok Tramp brani ove mere kao ekonomski korisne, njihov neposredni uticaj pokazuje ranjivost globalnih lanaca snabdevanja i visoke uloge koje automobilske industrije igraju u eri rastućeg protekcionizma.