Bizarno: Izvršni direktor YouTube-a kaže da je to ‘bastion slobode govora’
Ako verujete Nilu Mohanu, izvršnom direktoru YouTube-a, platforma je moderna Agora—samoopisani „bastion slobode govora“ gde cvetaju najaktuelnije debate na svetu. Mada, „samo zato što je to otvorena platforma, to ne znači da bilo šta prolazi“, rekao je Mohan za Financial Times prošle nedelje. Prevod: Sloboda govora je živa i zdrava – sve dok nije. Zato što na YouTube-u tržište ideja dolazi sa izbacivačem, somotskim konopcem i stalno rastućom listom zabranjenih reči i tema.
Ovog meseca, Jutjub želi da podseti sve da je „posvećen“ slobodnom izražavanju, što je osećaj ubedljiv kao lanac brze hrane koji obećava „zdravstveno-svesnu trpezu“. Tokom poslednjih pet godina, platforma je pojačala svoju politiku moderiranja sadržaja, oslanjajući se na gospodare veštačke inteligencije i ljudske cenzore do toga da uređuje razgovore u rasponu od skepticizma o vakcinama do toga ko može da nazove virus „laboratorijsko curenje“.
To je delikatan balans, tvrde oni – onaj koji zahteva finoću umetnika na trapezu. Ali ako je prošlost bilo kakav vodič, jedino što YouTube-ov balansni akt pouzdano pruža je korporativni dvostruki govor i gomila cenzurisanih kreatora.
Moderacija ili isključenje zvuka?
Mohan, relativno novi kapetan Jutjubovog Titanika, insistira na tome da kompanija pozdravlja „široke poglede“, ali neće tolerisati „da bilo šta prođe“. Uzmite u obzir njihove „smernice zajednice“, nejasan skup pravila koji menja oblik, koji bi mogao utvrditi da je tutorijal za pletenje vaše bake u suprotnosti sa pravilima ako se usudi da dovede u pitanje velike farmaceutske kompanije.
Iza ove retorike stoji algoritamska mašina programirana da označi, demonetizuje ili potpuno ukloni sadržaj brzinom munje — prokleta tačnost. A kada gospodari veštačke inteligencije se tu umešaju, stupaju u akciju ljudski moderatori, koji se bave sopstvenim predrasudama kao tupim instrumentima.
Kritičari, uključujući zabranjene kreatore, ističu da se YouTube-ovo moderiranje čini pogodno nagnuto u jednom pravcu. Ispitujete CDC? Dezinformacije. Emitovanje tvrdnji o ivermektinu? Cenzurisano. Ali kada se mejnstrim medij uhvati u prodaji neproverenih ili potpuno pogrešnih informacija, posao ide kao i obično.
Ovo je poslednja faza, slom Sjedinjenih Država je neizbežan | Haz Al-Din | Mario Zna, 308
Informaciona gvozdena zavesa o COVID-19
Naravno, ništa ne prikazuje YouTube-ovu šizofreniju slobode govora bolje od njegovih politika o pandemiji. Da bi se borio protiv „medicinskih dezinformacija“, platforma je uvela strogu čistku neslaganja, ućutkavajući sve, od epidemiologa do zabrinutih mama naoružanih anegdotskim dokazima i Fejsbuk mimovima.
Ne zaboravimo laboratorijsku teoriju curenja, hipotezu koja je nekada bila potisnuta na teren „teorija zavera“. Kada su se rani usvojioci teorije usudili da o tome pričaju, njihov sadržaj je uklonjen brže nego što biste mogli da kažete „istraživanje dobijanja funkcije“. Premotajte nekoliko godina unapred i teorija o curenju u laboratoriji je sada „verodostojna hipoteza“, koju podržavaju stručnjaci, pa čak i vladine agencije.
Ups.
Ali nemojte očekivati izvinjenje ili čak priznanje od YouTube-a jer ste igrali arbitra prihvatljive nauke. Tiho su ažurirali politike i krenuli dalje, ostavljajući cenzurisane kreatore da se pitaju zašto se pokazalo da su njihove „dezinformacije“ bile, pa, informacije.
Domet električnih automobila može da se smanji zimi i do 40% https://t.co/eVAVeXKMYJ
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) January 6, 2025
Samo narativ prilagođen oglašivačima
Pravi pokretač YouTube-ovog preteranog nadzora sadržaja, naravno, je novac. Još 2017. godine, talas bojkota oglašivača zbog „govora mržnje“ i „kontroverznog“ sadržaja doveo je do ugrožavanja platforme. Rešenje? Potrebne su strožije smernice kako bi se osiguralo da ostane samo sadržaj koji je najviše dezinfikovan, bezbedniji za brend.
Iako se niko ne bi usprotivio zaštiti eksploatacije dece, obračun se tu nije zaustavio. Proširio se na politički osetljiva područja, pogodno ciljajući na nezavisne kreatore i usamljene glasove, dok je korporativnim medijima ostavljao da rade šta žele.
Ono što je još gore je očigledan dvostruki standard. Želite da kritikujete naloge za obaveznu vakcinaciju ili razgovarate o alternativnim Covid tretmanima? Srećno. Ali ako ste velika mreža koja izbacuje neproverene tvrdnje o oružju za masovno uništenje ili „neposrednim pretnjama“, samo napred. Na kraju krajeva, ti dolari za oglašavanje neće juriti sami sebe.
YouTube-ova zaostavština cenzure
Mohanova uzvišena retorika o podsticanju „širokih pogleda“ mogla bi dobro izgledati u intervjuima, ali realnost na terenu je jasna: Jutjubova posvećenost slobodi govora pouzdana je koliko i obećanje političara iz kampanje. Platforma je više puta birala korporativni imidž umesto otvorenog diskursa, oglašivače ispred autentičnosti i kontrolu nad zajednicom.
Pa ipak, nastavlja da paradira kao branilac slobode izražavanja. Možda Mohan i njegov tim zaista veruju u svoje dvostruke standarde. Ili se možda oslanjaju na činjenicu da većina korisnika nikada neće primetiti očigledne kontradikcije. U svakom slučaju, licemerje YouTube-a nije slučajnost – to je poslovni model.
Sledeći put kada čujete Nila Mohana kako poetski govori o „slobodi govora“, zapamtite ovo: na YouTube-u sloboda dolazi sa uslovima, a jedini pravi pobednici su oni koji ispisuju čekove.
Nulta Tačka/InfoWars