Sve vesti Svet

Cene kukuruza najviše u poslednjih 10 godina

Cene kukuruza najviše u poslednjih 10 godina

Skraćena radna nedelja između dva Uskrsa, donela je rast cena primarnih poljoprivrednih proizvoda na Novosadskoj produktnoj berzi. Kako se naglašava u poslednjem saopštenju, najvažnija vest sa berze u protekloj sedmici je uvođenje kvota za izvoz pšenice, kukuruza, brašna i rafinisanog suncokretovog ulja, koje će se primenjivati od početka maja.

Kukuruzom standardnog kvaliteta trgovalo se na domaćoj berzi po ceni od 33 do 33,7 dinara (bez PDV-a), a brokeri napominju da se svakako može govoriti o jasno uzlaznom cenovnom trendu ove žitarice.

Kod pšenice je rast tražnje bio još izraženiji, a osim poskupljenja žita zabeležen je rast cena soje. Cene na svetskim berzama takođe nastavljaju da rastu, a veletrgovci kupuju sve što se ponudi. Kako je objavljeno protekle sedmice, na čikaškoj berzi nedelja je počela znatnim poskupljenjem.

Cene pšenice u majskom ugovoru porasle su za 2,2 odsto i iznosile su 411,71 dolar po toni, a u odnosu na prošlu godinu porasle su za 71,4 odsto. Cene kukuruza, za isporuke u maju, bile su veće za 2,9 odsto i iznosile su 320 dolara po toni a tokom prošle godine porasle su za 37,8 odsto.

Sada je u Americi postignuta najviša cena od avgusta 2012, navodi portal „Farmer”. Tome su doprineli suša u SAD-u i Južnoj Americi i zastoj crnomorskog izvoza. Nastavlja se i skok cena ječma i uljane repice, a dok analitičari strahuju da će doći do nestašice žitarica zbog ukrajinske krize, uvoznici na veliko kupuju sve što se nudi na tržištu, izveštava portal „Agrarhojt”.

Predstavnici Međunarodnog monetarnog fonda takođe su upozorili da svet ulazi u veoma opasnu situaciju kada je reč o trgovanju žitaricama.

Kako je objavio „Agroklub”, izvoz žitarica iz crnomorskih luka je skoro potpuno prestao i to dodatno povećava cene. Mesečno je Ukrajina izvozila pet miliona tona žitarica, a u skladištima je ostalo 20 miliona tona prošlogodišnjeg žita koje nije moglo da se izveze ovog proleća.

Problem nastoji da se reši transportom preko kopna, železnicom, i prevozom preko luka na Dunavu što nije dovoljno. Veliki problem je i zadržavanje vagona na graničnim prelazima, prenela je „Politika“.

MARIO ZNA i dr SEMIR OSMANAGIĆ- ONI neće odustati od svojih AGENDI ali postoji IZLAZ iz svega ovoga

Nulta Tačka/Sputnik