DO 2025. U SVETU ĆE NESTATI BATERIJA ZA ELEKTRIČNA VOZILA! SVET NIJE SPREMAN ZA ,,EV REVOLUCIJU“
Na mnogo načina, svet nije spreman za EV revoluciju. Iako su električna vozila apsolutno neprocenjiva i suštinska komponenta revolucije čiste energije i borbe protiv klimatskih promena i imperativa koji postaju sve hitniji sa svakom sekundom, svet nije u stanju (ili, u nekim slučajevima, ne želi) da održi korak sa potrebnom infrastrukturnom instalacijom i investicijama za pripremu za usvajanje široke upotrebe koja je i neophodna i predstojeća.
Kao prvo, čak i u nekim od najrazvijenijih zemalja sveta, stare mreže električne energije su potpuno nespremne da se nose sa naletom povećane potražnje za energijom, jer sve više i više zemalja ostavlja svoje gutače nafte i priključuje se. Ovaj problem je daleko od nepremostivog, i zaista se može u potpunosti rešiti tako što ćemo našu upotrebu energije i proizvodnju učiniti efikasnijom, ali treba ga rešiti u velikoj žurbi kako bi EV revolucija bila održiva.
A tu je i pitanje tih dosadnih akumulatora. Iako svoj ugljenični otisak možete uveliko smanjiti prebacivanjem na EV, jednostavno ne možete pobeći od korišćenja resursa u potpunosti. EV baterije sadrže mnoštvo skupih i retkih zemaljskih metala i minerala, naročito kobalta i litijuma, koji uzrokuju nezgodne pregovore sa globalnim lancima snabdevanja i koji nisu bez svojih negativnih spoljnih uticaja na životnu sredinu zahvaljujući ponekad razarajućim rudarskim operacijama.
Zavisnost energetske revolucije od retkih zemaljskih metala, koja će se samo intenzivirati, nehotice je stavila ogromnu kontrolu u ruke Kine, koja kontroliše oko 90% tržišta za neke od ovih resursa, i pokazala je da može ne plašeći se da iskoristi tu moć da pokoleba međunarodnu politiku i diplomatiju. U stvari, postavljeno je da bi kineska dominacija ovih lanaca snabdevanja i povučenost drugih država prema toj dominaciji mogli potencijalno dovesti do novog rata za čiste energetske resurse ako svetske sile ne budu koračale usklađeno.
A sada, prema novom izveštaju Bank of America Global Research, globalno snabdevanje električnim baterijama preti da se potpuno zaustavi do 2025. „Naš ažurirani model potražnje za EV baterijama sugeriše da će globalno snabdevanje EV baterijama verovatno pogoditi svetsko tržište sa nestašicom između 2025. i 26. godine, sa globalnim operativnim stopama koje prelaze 85% “,navodi se u izveštaju. Nestašica ponude će u velikoj meri biti rezultat brzo rastuće potražnje na tržištu koje je jednostavno nepripremljeno za nivo usvajanja električnih vozila koji se očekuje u skorašnjem trenutku.
Kako svetski lideri u svojim post-pandemijskim politikama oporavka i ekonomskim podsticajnim paketima uključuju podsticaje i imperative za usvajanje električnih automobila, a privatni sektor se dalje oslanja na principe ulaganja u životnu sredinu, socijalnu politiku i upravljanje (ESG), prelazak sa sagorevanja benziskih i dizel motora očekuje se vrlo brzo. „Predviđamo da će globalne stope korišćenja EV baterija porasti na oko 121% do 2030. godine, na osnovu dosad najavljenog kapaciteta, što podrazumeva još jedan krug značajnih CapEx ciklusa koji će verovatno započeti u naredne 2-3 godine“, nastavlja se u izveštaju BoA.
Svet treba da pojača proizvodnju svojih EV baterija i to u suštini mora da uradi preko noći. Ali, koliko je veliko pitanje EV baterija, to je samo mikrokosmos mnogo većeg i hitnijeg pitanja opšteg nedostatka predviđanja kako se svet bavi energetskom revolucijom i zelenom energetskom tranzicijom.
Na mnogo načina, COVID-19 je katalizovao rast čiste energije na načine koje sigurno nismo mogli predvideti, ali potreba za ovom vrstom širokog usvajanja EV-a i čiste energije je bila dugo prisutna, poznata, i sve je samo ignorisano decenijama. Davno je prošlo vreme da se ozbiljno pozabavimo politikom, podsticajima, investicijama i istraživanjem i tempom razvoja koji odražava hitnost imperativa postavljenog pretećom pretnjom katastrofalnih klimatskih promena.