Električna vozila su sve samo nisu „zelena“! Kada vidite koliko njihova proizvodnja šteti prirodi biće vam jasno
Ekološka korist električnih automobila se možda nikada neće osetiti – njihova proizvodnja stvara do 70 odsto više emisija od njihovog ekvivalenta benzinu.
Električni automobili moraju da se koriste desetinama hiljada kilometara pre nego što nadoknade emisije, a VW-ov e-Golf postaje ekološki prihvatljiviji tek nakon 124.000km, prema podacima samog proizvođača.
Ali postoji bojazan da mnoga takva vozila nikada neće dostići ciljnu kilometražu jer vlasnici prelaze na novije modele, ostavljajući delove polovnih električnih automobila nepoželjne na garažnim dvorištima.
Ogromna većina kupovine automobila u Velikoj Britaniji obavlja se korišćenjem kredita, koji kupcima nude priliku da zamene svoj automobil za novo vozilo nakon trogodišnjeg roka, što nije dovoljno vremena da se nadoknadi emisija.
Kupovina ličnim ugovorom (PCP) je postala popularna zahvaljujući najnižim kamatnim stopama u protekloj deceniji i omogućila je potrošačima da otplaćuju svoj automobil u mesečnim ratama.
Britanska opsesija finansiranja kredita za automobile mogla bi da minira klimatske ciljeve Vlade, jer se zabrana prodaje novih automobila na benzin i dizel nazire 2030. godine.
Ministri se nadaju da će zabrana – koja se odnosi na hibridne automobile do 2035. – biti odlučujući faktor u tome da zemlja do 2050. dostigne neto nultu emisiju gasova staklene bašte. Ipak, električna vozila (EV) mogu igrati ulogu u ovom cilju samo ako se koriste dovoljno dugo.
Volvo je 2021. otkrio da emisija iz proizvodnje električnih automobila može biti i do 70 odsto veća od benzinskih modela i rekao je da će biti potrebno između 48.000 i 110.000km da bi EV u celini postao zeleniji, za šta je obično potrebno četiri do devet godina.
Ovo je uglavnom zbog baterija koje se koriste za napajanje električnih automobila. One zahtevaju sirovine kao što su kobalt i litijum koji se moraju kopati na mestima kao što su Afrika i Južna Amerika pre nego što se transportuju širom sveta.
👉 Marin Le Pen: „Sačuvaću Francusku od novog svetskog poretka – Makron će biti uhapšen“ https://t.co/whQFLzV2dF
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) July 4, 2023
Ekološka šteta od proizvodnje električnih vozila navela je glumca Rouana Atkinsona da nedavno tvrdi da se osećao „malo prevarenim“ električnim automobilima dok je pozivao ljude da duže zadrže svoja vozila na benzin.
RAC tvrdi da popularnost finansiranja automobila ne bi imala štetan uticaj na životnu sredinu jer bi to značilo da bi više EV-a završilo na tržištu. Ali istraživanje ovog meseca pokazalo je da kupci automobila nerado kupuju korišćena električna vozila zbog zabrinutosti oko dugoročnog zdravlja baterija i šireg kapaciteta infrastrukture za punjenje.
Izveštaj Green Finance Instituta otkriva da bi 61 odsto vozača bilo zainteresovano za kupovinu električnog vozila, ali jedva bi četvrtina bila spremna da kupi polovni model.
Mike Haves, izvršni direktor Društva proizvođača i trgovaca motora, rekao je: „Prihvatanje električnih vozila nastavlja da raste, kako sa novim tako i sa korišćenim automobilima, sa sve više vozača koji koriste prednosti automobila sa nultom emisijom“.
„Dok su električna vozila energetski intenzivnija za proizvodnju, proizvođači kontinuirano ulažu u načine da proizvodnju učine efikasnijom, uključujući širenje sopstvenih obnovljivih izvora energije – a kako se nacionalne električne mreže dekarboniziraju, tako će se navodno unaprediti proizvodnja i emisija tokom životnog ciklusa EV-a“.