EU hoće da ugasi X ako Mask ne zabrani nezavisne medije na platformi
Evropska unija (EU) pokrenula je „formalni postupak za kršenje prava“ na X, platformi društvenih medija koja je ranije bila poznata kao Tviter u vlasništvu Big Tech mogula Ilona Maska, optužujući je da se nije suprotstavila nezakonitom sadržaju i dezinformacijama, nedostatku transparentnosti o reklamiranju i za„obmanjujuće” dizajnerske prakse. Izvršni ogranak Evropske komisije takođe je obećao da će ga trajno zatvoriti ako platforma odmah ne zabrani alternativne medije.
„Dokazi koje trenutno imamo dovoljni su da zvanično otvorimo postupak protiv X“, rekla je Margrete Vestager, izvršna potpredsednica 27-članog bloka koja nadgleda digitalnu politiku. „Komisija će pažljivo istražiti usklađenost X-a sa [Zakonom o digitalnim uslugama] DSA, kako bi osigurala da evropski građani budu zaštićeni na mreži.
Najava istrage dolazi nedeljama nakon što je od sajta za mikroblogovanje zatraženo da pruži uveravanja da je u skladu sa uslovima DSA Evropskog bloka, uredbe za ažuriranje Direktive o elektronskoj trgovini iz 2000. u vezi sa nelegalnim sadržajem, transparentnim oglašavanjem i dezinformacijama. Evropska komisija ga je zajedno sa Zakonom o digitalnim tržištima podnela Evropskom parlamentu i Savetu u decembru 2020. Prema zakonu koji je stupio na snagu u avgustu, kompanija može biti kažnjena do šest odsto svog godišnjeg globalnog prihoda ili će joj biti zabranjeno da radi u EU ako se utvrdi da je prekršila sveobuhvatno zakonodavstvo.
Aleks Džons iz nezavisnog medija Infovors pozvao je javnost da brani Maska pošto je „neizabrano telo“ krenulo u svoj plan da ućutka Amerikance uoči izbora 2024. „Ovo predstavlja strani državni udar!“ Džons je komentarisao, dodajući hešteg: #DefendElon na svoju objavu.
Naučnici upozoravaju da bi se „zombi bolest jelena“ mogla proširiti na ljude https://t.co/FMU8D4RNPA
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) December 26, 2023
U međuvremenu, Tijeri Breton, komesar EU odgovoran za sprovođenje zakona, napisao je u objavi na društvenoj mreži: „Danas otvaramo formalni postupak za kršenje zakona protiv X“, dodajući da je taj potez preduzet kao odgovor na „sumnjivo kršenje obaveza“ za borbu protiv nezakonitog sadržaja i dezinformacija; sumnja na kršenje obaveza transparentnosti“ i „sumnja na obmanjujući dizajn korisničkog interfejsa“.
Mask je odgovorio na Bretonovu objavu i ispitivao je da li telo takođe preduzima mere protiv drugih društvenih medija. „Jer ako imate te probleme sa ovom platformom, a nijedna nije savršena, ostali su mnogo gori“, žalio se izvršni tehnološki gigant. Mnogi milijarderovi sledbenici su se složili. „Ovo je politički, lično i namerno da pokušavaju da osujete slobodu govora na platformi“, prokomentarisao je jedan korisnik, dok je drugi rekao: „Oni neće napasti druge društvene medije jer je X jedini društveni medij koji se bori protiv pornografije i sloboda govora je oružje za borbu protiv toga.“
X, koga je Mask prošle godine preuzeo za više milijardi dolara, rekao je da je fokusiran na „stvaranje bezbednog i inkluzivnog okruženja“ za svoje korisnike, za koje je rekao da balansira sa „zaštitom slobode izražavanja“. U vreme preuzimanja, Mask se predstavio kao „apsolutista slobode govora“. Zatim je 10. oktobra EU upozorila sajt u zvaničnom pismu da je dobila „indikacije“ da se „koristi za širenje nelegalnog sadržaja i dezinformacija u EU“ u vezi sa napadom militantne grupe Hamas u Izraelu 7. oktobra. X Izvršna direktorka Linda Jakarino napisala je pismo Bretonu u kojem je rekla da tehnološka firma „radi na rešavanju operativnih potreba ovog sukoba koji se brzo kreće i razvija“. Ona je dodala da je X uklonio stotine naloga povezanih sa Hamasom iz servisa.
Analitika EU: X ima više „lažnih vesti“ od drugih platformi društvenih medija
Još u septembru, izveštaj EU je pokazao da X širi više lažnih informacija od drugih društvenih mreža. Analitička firma bloka TrustLab saopštila je da je proučavala aktivnosti na Fejsbuku, Instagramu, Jutjubu, TikToku, LinkedInu i Iksu, koji se u izveštaju u Poljskoj, Slovačkoj i Španiji još uvek naziva Tviter, i pretražila „ključne reči za dezinformacije“, a zatim analizirala koliko postova koji sadrže te ključne reči šire dezinformacije koristeći veb stranice za proveru činjenica. Teme koje su obrađene bile su politika, zdravstvo i rat Rusije i Ukrajine.
Rezultati su pokazali da je angažovanje bilo veće na objavama sa lažnim informacijama na X i YouTube-u, dok je TikTok imao suprotan efekat. EU je tada koristila izveštaj kao reper, dok firma planira da sprovede detaljnije studije u drugim zemljama.
Potpredsednica Evropske komisije za vrednosti i transparentnost Vera Jourova navela je X-ov učinak u studiji u to vreme i pozvala druge društvene mreže da učine više kako bi sprečile širenje dezinformacija. „Ruska propaganda i dezinformacije su i dalje veoma prisutne na onlajn platformama“, rekla je Jourova. „Ovo nije uobičajeno. Kremlj se bori bombama u Ukrajini, ali rečima svuda drugde, uključujući i Evropsku uniju.
Studiju su naručili Meta, Jutjub, TikTok i LinkedIn kao deo Kodeksa prakse Evropske komisije, nešto iz čega se Mask povukao kada je preuzeo Tviter.
Are you taking action against other social media?
Because if you have those issues with this platform, and none are perfect, the others are much worse.
— Elon Musk (@elonmusk) December 18, 2023
Nulta Tačka/InfoWars