ЕУ одустаје од потпуне забране СУС мотора 2035: Електрична транзиција се распада

Европска комисија представила је у уторак план којим се одустаје од досадашње, практично потпуне забране продаје нових аутомобила са моторима са унутрашњим сагоревањем од 2035. године. Овај потез представља најзначајније повлачење ЕУ из досадашње зелене политике у сектору саобраћаја, након снажног притиска аутомобилске индустрије.

Предлог, који још мора да добијe одобрење држава чланица и Европског парламента, омогућио би наставак продаје одређених неелектричних возила и ублажио досадашњи приступ „нулте толеранције“ према емисијама. Најгласнији заговорници промене долазе из Немачке и Италије, кључних индустријских центара европске ауто-индустрије.

Хибриди и синтетичка горива уместо потпуне забране

Уместо обавезе да сва нова возила од 2035. имају нулту емисију CO₂, Европска комисија сада предлаже циљ смањења емисија од 90% у односу на ниво из 2021. године. Преосталих 10% аутомобилске компаније би морале да „компензују“ коришћењем зеленог челика произведеног у ЕУ, као и синтетичких горива и биогорива која не потичу из прехрамбених извора, попут пољопривредног отпада или коришћеног јестивог уља.

Предлог такође предвиђа флексибилнији прелазни период: произвођачи би имали рок од 2030. до 2032. године да смање емисије CO₂ код аутомобила за 55% у односу на 2021, док би циљ за лака комерцијална возила био ублажен са 50% на 40%.

Индустрија поздравља, климатске организације критикују

Европски произвођачи аутомобила углавном су поздравили предлог. Фолксваген, највећи произвођач аутомобила у Европи по обиму продаје, оценио је да је „отварање тржишта за возила са СУС моторима уз компензацију емисија прагматично и у складу са реалним тржишним условима“.

Истовремено, климатске организације и део ЕВ индустрије упозоравају да би овакав заокрет могао да угрози инвестиције и дугорочну конкурентност Европе. Према њиховим оценама, слабљење циљева шаље сигнал несигурности тржишту, посебно у сегменту инфраструктуре за пуњење и развоја батерија.

Глобални почетак „распадања“ тржишта електричних возила

Одлука ЕВ долази у тренутку када и глобално тржиште пролази кроз преиспитивање ЕВ стратегија. Амерички Форд је недавно објавио отпис вредности од готово 20 милијарди долара, након што је обуставио неколико електричних модела због слабљења потражње у САД.

Аналитичари оцењују да не долази до потпуног одустајања од електрификације, већ до преласка са „све или ништа“ приступа на флексибилнији модел усклађивања са циљевима емисија.

Притисак из Кине и слаб одзив тржишта

Европски произвођачи, посебно немачки, суочавају се са падом тржишног удела у Кини, али и са растућом конкуренцијом кинеских ЕВ брендова на домаћем тржишту. Царине ЕУ на кинеска електрична возила донеле су ограничене резултате, док потражња за ЕВ-јевима у Европи остаје испод очекивања.

Удружења произвођача упозоравају да предложене мере и даље не нуде довољно подршке индустрији, већ уводе нове обавезе у погледу зелених материјала и горива.

Мали ЕВ модели и корпоративне флоте

Комисија је најавила и додатне мере за подстицање електричних возила у корпоративним флотама, које чине око 60% нових регистрација у ЕУ. Национални циљеви за 2030. и 2035. биће прилагођени БДП-у по глави становника, док ће државама бити остављена слобода у избору инструмената.

Посебна регулаторна категорија за мала електрична возила, са блажим правилима и додатним CO₂ кредитима ако се производе у ЕУ, такође је део пакета.

Нулта Тачка/Медији

Ne propustite

Vašington bi da šalje "vojne savetnike" u Ukrajinu za obuku ukrajinaca - Kenedi Mlađi upozorio: Setite se Vijetnama

Vašington bi da šalje „vojne savetnike“ u Ukrajinu za obuku ukrajinaca – Kenedi Mlađi upozorio: Setite se Vijetnama

Predsednički kandidat demokrata Robert F. Kenedi Mlađi upozorio je u
Novo Normalna "braća"?! Rusija pravi nacionalnu biometrijsku bazu podataka

Novo Normalna „braća“?! Rusija pravi nacionalnu biometrijsku bazu podataka

Ruska vlada je spremna da stvori centar za biometrijsku tehnologiju,