EU pooštrava cenzuru društvenih medija obaveznim pravilima o „dezinformacijama“
Ono što je započelo kao „dobrovoljni kodeks prakse“ EU u vezi sa „dezinformacijama“ – koje utiču na kompanije koje se bave tehnologijom/društvenim medijima – sada će se pretvoriti u obavezni kodeks ponašanja za najuticajnije i najšire korišćene.
Ovu vest je otkrio irski medijski regulator, tačnije zvaničnik digitalnih usluga, Pol Gordon, koji je razgovarao sa novinarima u Briselu. Komisija EU tek treba da potvrdi da će januar biti datum kada će sadašnji kodeks biti „formalizovan“ na ovaj način.
Zakonodavstvo koje bi omogućilo „tranziciju“ je kontroverzni Zakon o digitalnim uslugama (DSA), koji kritičari često nazivaju „zakon o onlajn cenzuri EU“, čija je primena počela u februaru ove godine.
„Dobrovoljni“ kod u ovom trenutku potpisuju 44 tehnološke kompanije, a ako postane obavezan u januaru 2025., primenjivaće se na one koje EU definiše kao veoma velike onlajn platforme (VLOP) (sa najmanje 45 miliona aktivnih korisnika mesečno u bloku od 27 nacija).
Ovo su odlučujući dani, moramo da idemo do kraja | Aleksandar Pavić | Mario Zna, 301 Uživo
Trenutno se navodi da je broj takvih platformi 25.
U svom sadašnjem obliku, odredbe DSA obavezuju onlajn platforme da vrše procene rizika u vezi sa „dezinformacijama“ i otkrivaju koje mere preduzimaju da ublaže rizike otkrivene ovim procenama.
Ali kada se kodeks prebaci sa „dobrovoljnog“ na obavezni, ove obaveze će uključivati i druge zahteve: demonetizaciju širenja „dezinformacija“; platforme, grupe civilnog društva i proverivači činjenica koji „efikasno sarađuju“ tokom izbora, još jednom da se pozabave „dezinformacijama“ – i „osnaživanjem“ proverivača činjenica.
Mediji ovo neće preneti! EKSPLOZIJA fabrike litijum-jonskih baterija u Americi! Evakuiše se GRAD! Ugrožene reke i životinje (VIDEO) https://t.co/Z0OZKcuuL1
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) November 5, 2024
Ovo se ne odnosi samo na širenje „provere činjenica“ u zemljama članicama EU, već i na to da VLOP-i finansiraju ove grupe. Ovo je uprkos činjenici da su mnogi od najistaknutijih „proverivača činjenica“ dosledno optuživani da podstiču cenzuru umesto da na nepristrasan način proveravaju tačnost sadržaja.
Kodeks je prvi put uveden (u svom „dobrovoljnom“ obliku) 2022. godine, a među istaknutim potpisnicima su Gugl, Meta i TikTok – dok ova pravila potiču iz „pojačanog“ Kodeksa prakse EU o dezinformacijama zasnovanog na Uputstvima Komisije izdatim u maju 2021.
„Na potpisnicima je da odluče koje obaveze će potpisati i njihova je odgovornost da obezbede delotvornost sprovođenja svojih obaveza“, rekla je EU tada – to bi bio „dobrovoljni“ element, dok Komisija u to vreme nije „podržala“ kodeks.
Čini se da će EK sada da „potvrdi“ kodeks, a zatim i neke „dodatke“ – postoje aktivne pripreme da on postane obavezan.