
EU uvodi obavezni Kodeks protiv dezinformacija – Cenzura jača pred nemačke izbore!
Evropska unija (EU) prelazi sa „dobrovoljnog“ Kodeksa protiv dezinformacija na obavezna pravila integrisana u zakon o digitalnim uslugama (DSA), poznatiji kao zakon o cenzuri, koji stupa na snagu u julu 2025.
Međutim, već uoči vanrednih izbora u Nemačkoj, zakazanih za poslednju nedelju februara, digitalni giganti poput Google-a, Meta Platforms-a, Microsoft-a, TikTok-a, Snapchat-a, LinkedIn-a i X-a učestvovali su u „stres testu“. Cilj ovog testa bio je procena spremnosti platformi da identifikuju rizike za “građanski diskurs i izborni proces” tokom nemačkih izbora.
Iako Kodeks zvanično postaje obavezan tek na leto, njegovo preuranjeno sprovođenje u februaru pokazuje da platforme sa više od 45 miliona korisnika u EU već primenjuju pravila o “dezinformacijama”.
Navodno, ovo se radi na „dobrovoljnoj osnovi“ kako bi se izbegli budući pravni rizici. “Stres test” sproveden krajem januara deo je šire strategije jačanja kontrole nad sadržajem na internetu.
Sistemska Cenzura
Kodeks protiv dezinformacija ima za cilj pojačavanje “moderacije” sadržaja – što mnogi vide kao uvod u sistematsku cenzuru. EU tvrdi da su ovakve mere potrebne za borbu protiv nezakonitog sadržaja i zaštitu korisnika, dok kritičari upozoravaju na ozbiljne posledice po slobodu govora.
Jedna od ključnih novih mera nalaže tehnološkim kompanijama da sprovedu “snažnije mere za demonetizaciju dezinformacija.”
Kodeks protiv dezinformacija prvi put je uveden 2018. godine, a ojačana verzija iz 2022. deo je niza “dobrovoljnih” inicijativa koje je EU pretvorila u obavezne regulative.
Kodeks protiv “govora mržnje” već je integrisan u DSA, dok se spekuliše da EU planira uvođenje dodatnog kodeksa namenjenog oglašivačima, čime bi se kontrola dodatno proširila.
Nulta Tačka/Mediji