Evropsko tržište automobila u krizi: Oštar pad broja novih registracija izaziva zabrinutost za prelazak na električna vozila
Situacija na evropskom tržištu automobila postaje sve više zabrinjavajuća, a u avgustu podaci Evropske asocijacije proizvođača automobila (ACEA) pokazuju nagli pad novih registracija u EU (-18,3 odsto) u poređenju sa godinom ranije, čak i na većim tržištima: Nemačka (-27,8 odsto), Francuska (-24,3 odsto) i Italija (-13,4 odsto).
Mađarska je u međuvremenu zabeležila 8.111 novih registracija automobila u avgustu, 9,4 odsto manje nego godinu dana ranije i 18,8 odsto manje nego 2022, prenosi PenzCentrum.hu.
Za električne automobile (BEV), koji čine blizu 13 odsto ukupnog tržišta, nove registracije u avgustu smanjene su za 43,9 odsto na 92.627 jedinica u poređenju sa 165.204 jedinica registrovanih u istom periodu prošle godine. Ovaj pad izazvan je dramatičnim padom na dva najveća tržišta e-automobila, Nemačkoj (-68,8 odsto) i Francuskoj (-33,1 odsto).
Registracije za plug-in hibridne automobile (7,1 odsto ukupnog tržišta automobila) pale su za 22,3 odsto prošlog meseca, pri čemu su sva glavna tržišta zabeležila pad.
Hibridno-električna vozila (HEV) bila su jedina vrsta vozila koja je pokazala rast u avgustu, sa registracijom od 6,6 odsto na 201.552. Tržišni udeo hibridno-električnih vozila povećao se na 31,3 odsto sa 24 odsto u avgustu 2023.
Usvojen “PAKT ZA BUDUĆNOST” u Ujedinjenim Nacijama – Države glasale za stvaranje Jedne Svetske Vlade https://t.co/g0w0BpMvWH
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) September 23, 2024
U međuvremenu, prodaja automobila na benzin pala je za 17,1 odsto u avgustu, pri čemu su sva četiri ključna tržišta zabeležila značajan pad: Francuska (-36,6 odsto), Italija (-18,8 odsto), Španija (-17,4 odsto) i Nemačka (-7,4 odsto). Benzinski automobili trenutno zauzimaju 33,1 odsto tržišta, u odnosu na 32,6 odsto prošle godine. Skoro sva evropska tržišta doživela su dvocifreni pad za dizel automobile, koji sada čine 11,2 odsto tržišta, što je pad od 26,4 odsto.
Portfolio napominje da avgustovski podaci za Mađarsku pokazuju da dominiraju hibridi, koji čine 47,1 odsto svih automobila puštenih u promet. Benzinski vozila čine 25 odsto, zatim dizel sa 11,8 odsto, EV sa 6,4 odsto i plug-in hibridi sa 9,1 odsto.
Užasne brojke za električne automobile na baterije imaju zvona za uzbunu u ACEA-i, koja navodi da nedostaju kritični uslovi za postizanje neophodnog procvata u proizvodnji i primeni vozila sa nultom emisijom, uključujući infrastrukturu za punjenje i dopunjavanje vodonikom; konkurentno proizvodno okruženje; pristupačna zelena energija; kupovina i poreske olakšice i sigurno snabdevanje sirovinama, vodonikom i baterijama.
Udruženje je navelo da je „tranzicija sa nultom emisijom veoma izazovna, sa zabrinutošću oko ispunjavanja ciljeva smanjenja emisije CO2 za automobile i kombije za 2025. godinu“.
ACEA je posebno zabrinuta zbog „kazni od više milijardi evra, koje bi inače mogle da budu uložene u tranziciju sa nultom emisijom, ili nepotrebnih rezova proizvodnje, gubitka radnih mesta i oslabljenog evropskog lanca snabdevanja i vrednosti u vreme kada se suočavamo sa oštrom konkurencijom u drugim regionima za proizvodnju automobila.”
Grupa poziva na akciju sada „kako bi se preokrenuo silazni trend, povratila konkurentnost industrije EU i smanjile strateške ranjivosti“.
U Nemačkoj, Folksvagen je upravo najavio masovno restrukturiranje i otpuštanja zbog slabog tržišta i poteškoća u prelasku na električna vozila, dok su BMW i Mercedes-Benz takođe smanjili svoje prognoze.
Nulta Tačka/mediji