Google optužen da prikriva negativan uticaj avijacije na životnu sredinu
Google je optužen za prikrivanje vazduhoplovnih emisija, nakon što je kompanija izmenila svoj pod-pretraživač “Google Flights” kako bi prepolovila emisiju ugljen-dioksida koja nastaje prilikom svakog pojedinačnog leta avionom.
Promena, koju je prvi primetio BBC, utiče na funkciju “Google Flight” pretraživača koji prikazuje procene emisije ugljenika za svaku rutu. Kompanija označava rute sa višim ili nižim emisija od uobičajenih i takođe izveštava o ukupboj emisiji ugljen-dioksida po putniku sa svaki pojedinačan let.
Ali u Julu ove godine kompanija je sprovela izmene na svom pretraživaču koja je prepolovila ukupne brojke o emisije koju je kompanija prijavila.
Google je ranije prijavljivao emisije u kilogramima “ekvivalenta ugljen-dioksida”, što je mera koja uključuje štetu po klimu od drugih gasova koje emituje avijacija, kao što je vodena para koja koja se emituje na velikim visinama kao deo tragova aviona, koje mogu imati značajno veći efekat na globalno zagrevanje po toni za razliku od čistog ugljen-dioksida (CO2).
Nakon ove promene, Google je počeo da izveštava samo o emisiji ugljen-dioksida, izostavivši ostale gasove prepolovivši uticaj letova na životnu okolinu.
Kompanija navodi da je nemoguće precizno proceniti emisiju CO2 za bilo koju specifičnu rutu jer se efekat vodene pare razlikuje od doba dana i lokacije emisija, te da bi dok se njeni modeli ne poboljšaju bilo jednostavnije izvesti merenja isključivo C02.
U saopštenju kompanija je izjavila sledeće “Čvrsto verujemo da efekti ostalih gasova pored ugljen-dioksida (CO2) trebaju biti uključeni u model procene, ali ne na račun tačnosti za pojedinačne procene leta. Kako bismo rešili ovaj problem čvrsto sarađujemo sa vodećim akademijama na istraživanjima koja će uskoro biti objavljena da bismo bolje razumeli kako uticaj tragova varira u zavisnosti od kritičnih faktora kao što su doba dana i region, što će nam omogućiti da preciznije procenimo podatke koje dostavljamo korisnicima”.
Ali kada je promena uvedena, Google to nije javno objavio izuzev beleške postavljene na GitHub-u, platformi za deljenje kodova.
Kritičari, kao što je glavni naučnik GreenPeace-a, Dr. Doug Parr kažu kako to nije dovoljno dobro, te da čak iako je ukupnan uticaja na životnu sredinu teško proceniti, postoje bolja rešenja, postoje jednostavno mnogo bolja rešenja nego jednostavno “aerobrisanje” podataka štete.
“Zadnja stvar koju bi trebalo da je da besprimetno izbriše planetarni uticaj na životnu sredinu jednog od najtvrdokornijih zagađivača na svetu”, rekao je Parr.
“Mi smo usred klimatske vanredne situacije koju avio kompanije nastavljaju da podstiču – apsolutno je vitalno da najveći svetski pretraživač daje pristojne informacije o klimatskom otisku ove industrije”.
Da se primetiti da je ovo zaista čudan potez kompanije koja se entuzijastično usaglašava sa svim svetksim politikama poput cenzurisanja, manipulisanja pretragom pa i zelene agende. Naravno da je to kompanija uradila iz svojih ličnih finansijskih i poslovnih interesa, što je veoma uznemirilo aktiviste za zaštitu životne sredine.
Da je ovo neka druga kompanija uradila, verovatno bi bila totalno ugašena i medijski linčovana. Pošto se radi o Google-u, čini se da će kritičari morati da sačekaju da kompanija usavrši algoritam na način koji ona smatra poželjnim.
Bilo kako bilo, u svetlu ove rasprave prikriva se činjenica da su merenja karbon otiska već počela. Infrastruktura koja će meriti koliko naše aktivnosti štete životnoj sredini već su uveliko instalirane i nadalje se može očekivati samo njihov razvoj.
WizzAir je počeo sa merenjima karbon otiska svojih letova; kompanija Bolt, koja se bavi dostavom hrane i taksi usluge van nudi standardnu i green vožnju kojom nećete negativno uticati na okolinu. Tu su i mnoge druge kompanije.
Izgleda da karbon-centrično društvo dolazi mnogo brže nego što smo mislili.