Gugle projekat sprovodi „eksperiment preventivnog uklanjanja dezinformacija“ na društvenim medijima
Ko je bolji od Gugla da „podrži tehnologiju kao snagu za dobro“ – šalu na stranu, ali upravo na taj način tehnološki gigant predstavlja svoju misiju, svoju jedinicu koja „istražuje pretnje otvorenim društvima i gradi tehnologiju koja inspiriše skalabilna rešenja“.
Prema postu na blogu, najnovije takvo rešenje je „najveći eksperiment „prebunking“(preventivno ukljanjanje dezinformacija) na društvenim medijima do sada“ pokrenut u septembru, sa ciljem „suprotstavljanja pretnji dezinformacijama“. Govoreći o misiji – čini se da je i ovo deo slagalice, a to je žestoki „rat protiv dezinformacija“ koji vode Big Tech i tradicionalni mediji.
„Prebunking” bi se mogao opisati kao „mali rođak predzločina” – to znači razotkrivanje onoga što se smatra lažima, taktikama ili izvorima pre nego što se dogode/mogu da deluju. Razvijanje efikasnih načina da se to uradi može biti sila dobra – ili zla, pa s obzirom na svoje iskustvo sa cenzurom, Gugl (preko Jigsaw) koji sprovodi ovu vrstu eksperimenta sigurno će zabrinuti mnoge.
Možda da bi cela stvar bila prijatnija, Jigsaw je povezao ovaj napor sa stvarnim ratom – onim u Ukrajini – i objašnjava potrebu da se testiraju tehnike „predviđanja“ kao načina da se zaštite izbeglice.
Čovek bi pomislio da su ljudi kada izađu iz ratne zone barem bezbedni – ali ne prema Guglovoj jedinici, koja piše da se ukrajinske izbeglice, čak i stotinama kilometara od prve linije fronta, sada u raznim evropskim zemljama, „suočavaju sa stalnim pretnjama po svoju bezbednost”.
Dalje se tvrdi da pretnja dolazi od Rusije koja cilja na ove izbeglice kampanjama dezinformacija – poput širenja tvrdnji da 4,9 miliona novopridošlih ljudi predstavlja teret za evropske poreske obveznike, kao i za njihovo „zdravlje i identitet“.
Jigsaw kaže da su se lažne priče u tom smislu pojavljivale kao video snimci i slike – a onda se to prikazuje kao povod za desetine napada na izbegličke centre u zemljama kao što je Nemačka.
Tako je Google laboratorija iskoristila ovu priliku da isproba nove načine „suprotstavljanja dezinformacijama“.
🔶 Klaus Švab na Samitu svetske vlade: Oni koji uvedu nove tehnologije biće gospodari sveta https://t.co/joQcmOHZof
— Nulta Tačka (@ProdukcijaNT) February 15, 2023
„Jigsaw je razvio seriju od šest kratkih video snimaka „Prebunking“, a zatim razvoj narativa dezinformacija i retoričke taktike koje su korišćene za njihovo potiskivanje. Ovi narativi su identifikovani kroz intervjue koje smo vodili sa stručnjacima u Poljskoj, Češkoj i Slovačkoj, uključujući Demagoga, Poljski nacionalni istraživački institut NASK i One World in Schools“, navodi se u blogu i dodaje:
„Dva video snimka, od kojih svaki predstavlja različitu priču, pojavila su se na Jutjubu, Facebook-u, Twitter-u i TikToku u svakoj od tri zemlje”.
„Na kraju, otkrili smo da se udeo gledalaca koji su mogli ispravno da identifikuju taktiku dezinformacija povećao za čak 8 procentnih poena nakon gledanja jednog od ovih video zapisa“, otkriva Jigsaw.
Indija i Nemačka su sledeće planirane „za testiranje“, dok Google jedinica zaključuje da će „pouke iz ove kampanje — uključujući napore da se pojednostave ključne poruke i ponavljanje pitanja ankete kako bi se efektivno merilo stečeno znanje — unaprediti naše buduće eksperimente dok mi nastojimo da bolje razumemo efikasnost „prebunkinga“ u stvarnom svetu”.