Hakerska grupa preuzela milijarde ličnih podataka – evo šta možete da uradite da sprečite krađu identiteta
Član ozloglašene hakerske grupe USDoD je navodno objavio zapanjujuću količinu osetljivih ličnih podataka, koji potencijalno utiču na milijarde pojedinaca širom sveta. Informacije uključuju osetljive detalje kao što su brojevi socijalnog osiguranja navedeni sa punim imenima, pa čak i brojevima telefona. Postoji nekoliko koraka koje oštećeni mogu preduzeti kao odgovor na ovo ogromno curenje podataka.
LA Times izveštava da je član hakerske grupe USDoD, identifikovan samo kao Felice, tvrdio da je objavio lične zapise oko 2,7 milijardi ljudi. Podaci, navodno ukradeni od National Public Data, glavnog posrednika u podacima, uključuju veoma osetljive informacije kao što su puna imena, adrese, datumi rođenja, brojevi socijalnog osiguranja i brojevi telefona.
Krađa podataka, koja je prvi put prijavljena u grupnoj tužbi podnetoj američkom Okružnom sudu u Fort Loderdejlu na Floridi, izazvala je ozbiljnu zabrinutost u vezi sa potencijalom za raširenu krađu identiteta, prevaru i druge kriminalne aktivnosti. Tereza Marej, direktorka za nadzor potrošača u američkoj Grupi za istraživanje javnog informisanja, naglasila je ozbiljnost situacije, rekavši: „Ako je ovo zapravo ceo dosije o svima nama, to je svakako mnogo više zabrinjavajuće od prethodnih krađa.
Taker Karlson: COVID vakcina je „otrov“, odbijanje da je primim je „jedno od mojih NAJVEĆIH dostignuća“ https://t.co/FMGudJjOuv
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) August 15, 2024
Procurele informacije mogli bi da koriste kriminalci da preuzmu postojeće naloge, kreiraju lažne naloge i nanesu značajnu finansijsku i ličnu štetu pogođenim pojedincima. Iako se čini da neki ključni delovi informacija, kao što su adrese e-pošte i fotografije vozačke dozvole ili pasoša, nedostaju u podacima koji su procurili, kombinacija imena, brojeva socijalnog osiguranja, datuma rođenja i poštanskih adresa i dalje predstavlja značajnu pretnju.
Šta možete da uradite da biste se zaštitili
Kao odgovor na hakovanje, stručnjaci preporučuju pojedincima da preduzmu hitne korake da se zaštite. Jedna od ključnih mera je zamrzavanje kreditnih dosijea u tri glavna kreditna biroa – Experian, Equifax i TransUnion. Ova besplatna usluga sprečava kriminalce da otvore nove naloge koristeći ukradene lične podatke. Pored toga, prijavljivanje za usluge praćenja naloga i omogućavanje dvofaktorske autentifikacije na postojećim nalozima može da obezbedi dodatni nivo bezbednosti. Potrošači posebno zabrinuti za krađu identiteta takođe treba da razmotre polise osiguranja od krađe lične karte koje nude mnoge velike osiguravajuće kompanije.
Marej je takođe upozorio na potencijalne prevare u vezi sa krađom podataka, pozivajući pojedince da budu oprezni sa neželjenim imejlovima ili tekstovima koji navodno potiču od National Public Data ili drugih kompanija koje nude pomoć. Prevaranti često koriste takve taktike da prevare žrtve da otkriju osetljive informacije.
„Nacionalni javni podaci“ nisu zvanično obavestili pogođene pojedince o krađi, ali su izjavili da istražuju tvrdnje i da su očistili celu svoju bazu podataka od bilo kakvih ličnih podataka koji nisu javni. Međutim, od kompanije se može zahtevati da zadrži određene evidencije kako bi se pridržavala zakonskih obaveza.