Igrica „Osveta sponzorušama“ razbesnela Kinu: Žene prikazane kao pohlepne manipulatorke

Igrica koja prikazuje žene kao sponzoruše koje muškarce zavode zbog novca izazvala je buru u Kini. Dok je jedni brane kao upozorenje na emotivne prevare, drugi upozoravaju na širenje mizoginije i rodnih stereotipa.

„Poslušniji je od psa… samo da ima još ovakvih glupaka,“ izgovara ženski lik u novoj kineskoj video igrici koja je postala viralna, ali i pokrenula lavinu kritika zbog otvorenog seksizma.

Igrica „Osveta sponzorušama“ (Revenge on Gold Diggers), zasnovana na živoj glumi, stavlja igrače u ulogu muškarca kojeg zavode žene čija je jedina namera da mu izbiju novac iz džepa. Na osnovu izbora koje igrač pravi, priča se razvija – ali u svakom scenariju žene su prikazane kao beskrupulozne sponzoruše.

Igrica je odmah po lansiranju u junu zauzela prvo mesto po prodaji na platformi Steam, ali su vrlo brzo usledile i žestoke reakcije. Mnogi su je optužili za promovisanje mizoginije i širenje uvredljivih stereotipa, dok su je drugi branili kao „upozorenje“ na sve češće emotivne prevare.

Zbog pritiska javnosti, autori su već sledećeg dana promenili naziv igre u ‘Emocionalni simulator protiv prevara’. Međutim, to nije zaustavilo negativne reakcije. Režiser igre, hongkonški reditelj Mark Hu, zabranjen je na nekoliko kineskih društvenih mreža.

Tvorci igre tvrde da im nije bila namera da vređaju žene, već da podstaknu „otvoren dijalog o emocionalnim granicama u savremenim vezama“.

Ali umetnica Siu Jikun, koja je isprobala igricu i bila šokirana, odbacuje to kao praznu izgovor. „Ovo je klasičan primer biznisa koji živi od skandala i polarizacije,“ kaže ona.

„Sama reč sponzoruša već nosi mizoginiju. Koristi se da se diskredituju žene čim imaju bilo kakav kontakt s muškarcem koji ima novac,“ dodaje Siu.

„Ako imaš bogatog dečka – sponzoruša si. Ako se lepo obučeš – sponzoruša si. Nekad je dovoljno da prihvatiš piće, i već te tako zovu.“

S druge strane, neki igrači smatraju da je reakcija preterana.

„Igra ne kaže da su sve žene sponzoruše. I muškarci mogu da budu sponzoruše,“ kaže 31-godišnji Žuang Mengšeng za BBC, koristeći pseudonim.

„Ne mislim da cilja na jedan pol.“

Ipak, u igri – sve sponzoruše su žene. Od influenserki do biznismenki, sve su prikazane kao prevarantkinje koje koriste šarm da bi izmamile novac i poklone od muškaraca.

Jedna od njih poručuje: „Hoćeš da znaš da li te voli? Pogledaj koliko troši na tebe.“

Mišljenja su podeljena i u medijima. Jedan list iz provincije Hubei optužio je igru da „etiketira ceo ženski pol kao prevarantski“. Nasuprot tome, Beijing Youth Daily je pohvalio igru za kreativnost i podseća da su finansijske prevare iz sentimentalnih razloga prošle godine u Kini izazvale štetu od oko 2 milijarde juana (279 miliona dolara).

„Emotivnim prevarama mora se stati na kraj – odmah,“ poručili su u uredničkom komentaru.

Uprkos kontroverzama, igrica se prodaje sjajno i trenutno je među deset najuspešnijih naslova za PC u Kini, prestigavši čak i legendarni Black Myth: Wukong – najuspešniju kinesku igru svih vremena.

Mnogi sumnjaju da je igra inspirisana stvarnim događajem iz 2023. godine, kada je muškarac poznat kao „Fat Cat“ izvršio samoubistvo nakon raskida. Na internetu je njegova bivša devojka optužena da ga je iskoristila, iako je policija te navode demantovala. Uprkos tome, reč sponzoruša je tada eksplodirala na kineskim mrežama.

Žene koje su govorile za medije strahuju da igrica dodatno učvršćuje štetne rodne norme u Kini, gde društvo i dalje očekuje da žena bude „dobra supruga i majka“, a muškarac glavni izdržavalac. Ovakav stav promoviše i zvanična politika Komunističke partije.

Istovremeno, vlasti guše sve koji se zalažu za ravnopravnost.

„Ovakva igra samo potpiruje mržnju između muškaraca i žena,“ kaže jedna žena koja je želela da ostane anonimna zbog straha od uvreda na mrežama.

„Ponovo nas svodi na to da moramo da manipulišemo muškarcima da bismo preživele.“

Nulta Tačka/Mediji

Ne propustite