„INTERNET KOJI JE OŽIVEO“! EVO ŠTA JE FEJSBUKOV METAVERZUM I KAKO ĆE FUNKCIONISATI
LONDON – Čini se da je izraz „metaverzum“ svuda. Facebook zapošljava hiljade inženjera u Evropi da rade na tome, dok kompanije za video igre planiraju svoju dugoročnu viziju onoga što neki smatraju sledećom velikom stvari na internetu.
Metaverzum, koji bi mogao ponovo da se pojavi kada Facebook objavi zaradu u ponedeljak, najnovija je reč koja zaokuplja maštu tehnološke industrije.
To bi mogla biti budućnost, ili bi to mogla biti najnovija grandiozna vizija generalnog direktora Facebook-a Mark Zuckerberg-a koja neće ispasti onako kao što se očekuje ili neće biti široko prihvaćena godinama – ako uopšte i bude.
Osim toga, mnogi su zabrinuti zbog novog sveta na mreži koji je vezan za giganta društvenih medija, koji bi mogao dobiti pristup još većem broju ličnih podataka a optužen je da nije zaustavio štetan sadržaj.
Evo šta je ovaj svet na mreži:
Šta je metaverzum?
Zamislite to kao Internet koji je oživeo, ili barem prikazan u 3D-u. Zakerberg ga je opisao kao „virtuelno okruženje“ u koje možete ući – umesto da ga samo gledate na ekranu. U suštini, to je svet beskrajnih, međusobno povezanih virtuelnih zajednica u kojima ljudi mogu da se sastaju, rade i igraju, koristeći slušalice za virtuelnu stvarnost, naočare sa proširenom realnošću, aplikacije za pametne telefone ili druge uređaje.
Takođe će uključivati i druge aspekte života na mreži, poput kupovine i društvenih medija, kaže Victoria Petrock, analitičarka koja prati nove tehnologije.
„To je sledeća evolucija povezivanja gde sve te stvari počinju da se spajaju u besprekorni, dvostruki univerzum, tako da živite svoj virtuelni život na isti način na koji živite svoj fizički život“, rekla je ona.
Ali imajte na umu da je „teško definisati oznaku za nešto što nije stvoreno“, rekao je Tuong Nguyen, analitičar koji prati imerzivne tehnologije za istraživačku firmu Gartner.
Fejsbuk je upozorio da će biti potrebno 10 do 15 godina da se razviju proizvodi za metaverzum, termin koji je skovao pisac Nil Stivenson za svoj naučnofantastični roman iz 1992. „Snežni pad“.
Šta će moći da se radi u Metaverzumu?
Stvari poput odlaska na virtuelni koncert, putovanja na mreži i kupovine i isprobavanja digitalne odeće.
Metaverzum takođe bi mogao da promeni paradigmu u domenu rada od kuće usred pandemije koronavirusa. Umesto da vide saradnike na mreži putem video poziva, zaposleni mogu da ih vide virtuelno.
Facebook je lansirao softver za sastanke za kompanije, nazvan Horizon Workrooms, koji će se koristiti sa Oculus VR slušalicama, iako rane recenzije nisu bile sjajne. Slušalice koštaju 300 dolara ili više, čime su najsavremenija iskustva metaverzuma za mnoge nedostupna.
Za one koji to mogu da priušte, korisnici bi mogli, preko svojih avatara, da lete između virtuelnih svetova koje su kreirale različite kompanije.
„Mnogo iskustava metaverzuma će se zasnivati na mogućnosti teleportovanja iz jednog iskustva u drugo“, kaže Zakerberg.
Tehničke kompanije još uvek moraju da smisle kako da povežu svoje internet platforme jedna s drugom. Da bi to funkcionisalo, biće potrebno da se konkurentske tehnološke platforme dogovore oko skupa standarda, tako da ne postoje „ljudi u Facebook metaverzumu i drugi ljudi u Microsoft metaverzumu“, rekla je Petrock.
Da li Facebook ide na all-in Metaverzum?
Zaista, Zakerberg se bavi onim što vidi kao sledećom generacijom interneta jer misli da će to biti veliki deo digitalne ekonomije. On očekuje da će ljudi u narednim godinama početi da vide Facebook kao metaverzum kompaniju, a ne kao kompaniju društvenih medija.
U izveštaju sajta za tehnološke vesti The Verge navodi se da Zakerberg razmatra korišćenje Facebook-ove godišnje konferencije o virtuelnoj stvarnosti ove nedelje kako bi najavio promenu imena kompanije, stavljajući stare aplikacije kao što su Facebook i Instagram pod matičnu kompaniju fokusiranu na metaverzum. Facebook nije komentarisao izveštaj.
Kritičari se pitaju da li bi potencijalni zaokret mogao da bude pokušaj da se skrene pažnja sa krize kompanije, uključujući antimonopolske akcije, svedočenja uzbunjivača koji su bivši zaposleni i zabrinutost zbog načina rešavanja dezinformacija.
Bivša službenica Frensis Haugen, koja je optužila Facebook platforme za nanošenje štete deci i podsticanje političkog nasilja, planira da svedoči u ponedeljak pred parlamentarnim odborom Ujedinjenog Kraljevstva koji želi da usvoji zakon o bezbednosti na internetu.
Da li je Metaverzum samo Fejsbuk projekat?
Ne. Zakerberg je priznao da „nijedna kompanija“ neće sama izgraditi metaverzum.
To što Facebook pravi veliki posao oko metaverzuma ne znači da će on ili neki drugi tehnološki gigant dominirati prostorom, rekao je Nguyen.
„Postoji i mnogo startapova koji bi mogli biti potencijalni konkurenti“, rekao je on. „Postoje nove tehnologije, trendovi i aplikacije koje tek treba da otkrijemo“.
Kompanije za video igre takođe preuzimaju vodeću ulogu. Epic Games, kompanija koja stoji iza popularne „Fortnite“ video igre, prikupila je milijardu dolara od investitora kako bi pokrenula svoje dugoročne planove za izgradnju metaverzuma. Platforma za igre Roblox je još jedan veliki igrač, koji opisuje svoju viziju metaverzuma kao mesta gde „ljudi mogu da se okupe u milionima 3D iskustava da uče, rade, igraju se, stvaraju i druže se“.
Potrošački brendovi se takođe uključuju u to. Italijanska modna kuća Guči sarađivala je u junu sa Roblox-om na prodaji kolekcije samo digitalnih modnih detalja. Coca-Cola i Clinique su prodale digitalne tokene postavljene kao odskočna daska za metaverzum.
Zakerbergov zagrljaj metaverzuma na neki način je u suprotnosti sa centralnim principom njegovih najvećih entuzijasta. Oni zamišljaju metaverzum kao oslobađanje onlajn kulture od tehnoloških platformi poput Fejsbuka koje su preuzele vlasništvo nad ljudskim nalozima, fotografijama, objavama i plejlistama i prestanak trgovine tim podacima.
„Želimo da budemo u mogućnosti da se krećemo po Internetu sa lakoćom, ali takođe želimo da budemo u mogućnosti da se krećemo po Internetu na način koji nije praćen i nadgledan“, rekao je smeli kapitalista Stiv Jang, menadžerski partner u Kindred Ventures koji se fokusirao na tehnologiju kriptovaluta.
Hoće li ovo biti još jedan način da oni dobiju više mojih podataka?
Čini se jasnim da Facebook želi da svoj poslovni model, koji se zasniva na korišćenju ličnih podataka za prodaju ciljanog oglašavanja, prenese u metaverzum.
„Oglasi će i dalje biti važan deo strategije na društvenim medijima u delu onoga što radimo, a verovatno će biti i značajan deo metaverzuma“, rekao je Zakerberg u poslednjem izveštaju kompanije o zaradi.
To izaziva nove zabrinutosti za privatnost, rekao je Nguyen, uključujući „sve probleme koje imamo danas, a zatim i neke koje tek treba da otkrijemo jer još uvek ne shvatamo šta će metaverzum da radi“.
Petrock je rekla da je zabrinuta zbog toga što Facebook pokušava da predvodi put u virtuelni svet koji bi mogao zahtevati još više ličnih podataka i ponuditi veći potencijal za zloupotrebu i dezinformacije kada te probleme nije rešio na svojim trenutnim platformama.
„Mislim da nisu u potpunosti razmislili o svim zamkama“, rekla je ona. „Brinem se da ne razmišljaju nužno o svim implikacijama uticaja metaverzuma na privatnost”.