Izgorele litijum-jonske baterije predstavljaju najveću pretnju po životnu sredinu nakon požara u Kaliforniji
Ovomesečni smrtonosni i destruktivni požari u Los Anđelesu koji su odneli 28 života goreli su takvim intenzitetom da su se električna vozila i litijum-jonske baterije istopile, stvarajući opasne uslove jer su stanovnici počeli da se vraćaju u svoje zajednice 28. januara.
Specijalisti iz savezne Agencije za zaštitu životne sredine (EPA) bili su angažovani u utorak na velikom čišćenju baterija.
Požar je bio na više od 36 kvadratnih milja i prodro je kroz kvartove pune električnih vozila i solarnih panela nakon godina politike zelene energije koju je sponzorisala država.
Veličina požara u Palisejdsu i broj litijum-jonskih baterija koje su ostavljene čine ga jednim od najvećih čišćenja opasnih materijala koje su videli lokalni službenici za hitne situacije, rekao je portparol vatrogasne službe Los Anđelesa Adam VanGerpen.
„Nikada to nismo videli na ovoj skali“, rekao je VanGerpen za The Epoch Times. „Govorimo o veoma velikim razmerama.“
Litijum-jonske baterije se koriste u mobilnim telefonima, tabletima, laptopovima, bežičnim slušalicama, električnim automobilima i kao skladišta energije kod solarnih panela.
Mnoge baterije i električna vozila su se istopila nakon što su ih napustili stanovnici koji su bežali od požara 7. januara, rekao je VanGerpen.
„Moramo da uklonimo celo vozilo“, dodao je on.
Odavde nema nazad, hitno proširiti kapacitete zatvora i ludnica | Vuk Đuričić | Mario Zna, 313 Uživo
Glumac i vlasnik kuće u Pacific Palisades Džejms Vuds rekao je u postu na platformi društvenih medija X u ponedeljak da otopljeni električni automobili „stvaraju pravi problem za bezbedno uklanjanje krhotina“.
„Iako sam zahvalan što je predsednik Tramp zadužen za federalnu pomoć koja je tako očajnički potrebna, ne možemo zanemariti da su se električni automobili bukvalno istopili u zemlju na mestu gde su stajali“, napisao je Vuds.
Ekipe LAFD-a za hazmat su pregledale zonu požara, pretražujući 6.837 uništenih kuća i zgrada i 12.317 drugih koji su oštećene, prema podacima koje je u utorak objavilo kalifornijsko Odeljenje za šumarstvo i zaštitu od požara (Cal Fire).
Timovi su koristili softver za lociranje i označavanje litijum-jonskih baterija u zoni, navodi VanGerpen.
Neke baterije izgledaju netaknute, ali i dalje mogu da proizvode toksične gasove, ponovo se zapale ili eksplodiraju, što ih čini prvim prioritetom za ekipe za čišćenje, rekao je on.
Svi novi domovi izgrađeni u Kaliforniji od 1. januara 2020. moraju imati solarne panele, za koje je potrebna i ugradnja litijum-jonskih baterija.
Srednja škola Pacific Palisades Charter, koja je uništena u požaru, bila je u procesu postavljanja solarnih panela u svoje zgrade pre katastrofe.
TRAMP ugasio USAID – Stopiran sav novac za organizaciju koja finansira NVO u Srbiji https://t.co/6fJSv9lPVu
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) January 29, 2025
Lokalni zvaničnici u ponedeljak su ukinuli poslednju naredbu za evakuaciju, dozvoljavajući stanovnicima da se vrate u požarne zone Palisades i Eaton. Većina oblasti je otvorena samo za stanovnike, kojima je dozvoljeno da se vrate u vreme van policijskog časa između 6 i 18 časova nakon dobijanja ulaznice.
Guverner Gevin Njusom je 12. januara izdao izvršnu naredbu za brzo uklanjanje otpada u zonama požara. On je ponovio svoje nastojanje da se ubrza oporavak tokom konferencije za novinare u utorak.
Kalifornija se pridružila Federalnoj agenciji za upravljanje vanrednim situacijama kako bi u ponedeljak poslala pismo EPA u kojem je rekla da treba da se uklone ostaci u narednih 30 dana, navodi Njusom.
Skoro 2.000 vojnika Nacionalne garde Kalifornije je i dalje bilo raspoređeno u zonama požara kako bi pomogli u uklanjanju ostataka. „Učinićemo sve što je potrebno da pružimo tu podršku EPA“, rekao je Njusom.
EPA je primila Njusomovo pismo i počela da čisti opasne krhotine u ponedeljak, rekla je portparolka Ana Drabek.
Agencija je odredila mesto za sakupljanje opasnog otpada u svakoj od požarnih zona Palisades i Eaton.
„Pripremali smo [mesta] da počnemo da primamo materijale, što je počelo juče na obe lokacije“, rekla je Drabek za The Epoch Times.
Mnogi kuće imaju oštećene ili uništene litijum-jonske baterije, sisteme za skladištenje energije baterija i električna ili hibridna vozila, rekla je ona.
Baterije bi trebalo smatrati „izuzetno opasnim, čak i ako izgledaju netaknute“, prema saopštenju agencije od utorka.
Agencija ne može reći stanovnicima da se ne vraćaju na svoje imanje, čak i ako otrovni ili opasni ostaci i dalje postoje, ali ohrabruje stanovnike da budu oprezni u pogledu opasnosti, dodala je ona.
„Mi samo želimo da ljudi budu svesni rizika koje mogu preuzeti“, rekla je Drabek.
EPA je ohrabrila stanovnike da budu izuzetno oprezni kada se vraćaju na svoja imanja i pozovu svoju dežurnu liniju na 1-833-798-7372 ako naiđu na litijum-jonsku bateriju.
Agencija je dobila 175 miliona dolara za uklanjanje ostataka i rok od 60 dana za uklanjanje toksičnog i opasnog otpada, navodi Njusom.
EPA planira da stvori područje za de-energizaciju i privremeno skladištenje litijum-jonskih baterija, slično onom koje je formirano nakon požara na Mauiju 2023. godine.
„Kao deo radova na uklanjanju opasnog materijala, američka EPA je takođe dobila zadatak da bezbedno ukloni baterije iz električnih i hibridnih vozila i kućnih rezervnih izvora napajanja“, napisala je agencija na stranici posvećenoj požarima u Los Anđelesu.
EPA sarađuje sa kalifornijskim Odeljenjem za kontrolu toksičnih supstanci na razvoju potpunog inventara kome je potrebno uklanjanje opasnog materijala.
Drugi opasni materijali izgoreli u požaru uključuju boje, sredstva za čišćenje, rastvarače, ulja, herbicide i pesticide, prema EPA-i. Boce za gorivo pod pritiskom, poput rezervoara za propan, takođe mogu predstavljati pretnju i biće uklonjene od strane ekipa za čišćenje, saopštila je agencija.
Kada se ovi materijali uklone sa imanja, EPA će postaviti znak na lokaciju koji označava da je bezbedno za ulazak.