KAKO JE KINA POSTALA VELIKI POBEDNIK I SUPERSILA I TO BAŠ ZA VREME COVID-a 19!
Kada su se vesti prvi put pojavile o zaključavanju zbog COVID-a u Vuhanu, početno predviđanje bilo je: Virus će uništiti ekonomiju Kine, koja je motor globalne trgovine, a to će biti strašno za poslovanje.
UKOLIKO ŽELITE DA DOĐETE DO SLOBODNIH, PROVERENIH I ZABRANJENIH INFORMACIJA, PRATITE REDAKCIJU NULTE TAČKE NA TELEGRAMU – ,,Nulta Tačka – Telegram kanal”
Osamnaest meseci i 3,9 miliona smrtnih slučajeva kasnije, pandemija je imala suprotan učinak. Brodovi su puni i, ironično, zemlja u kojoj je izbijanje počelo beleži najveći i najširi ekonomski rast.
Kineski izvoz sada je mnogo veći nego što je bio pre izbijanja COVID-a, zahvaljujući promenama u ponašanju potrošača izazvanim pandemijom i fiskalnim potsticajima koje su Svetske vlade pokrenule.
Jedina velika ekonomija koja je rasla 2020. bila je Kineska. Rast BDP-a nastavljen je u prvom kvartalu 2021. Poslovi su za Kineske linijske prevoznike, brodogradilišta i fabrike kontejnerske opreme najveće do sada.
Američka potražnja za Kineskim izvozom sve je hitnija jer prodaja nastavlja nadoknađivati obnovu zaliha. Trgovina je porasla i u suprotnom smeru: Kina kupuje više Američke soje, sirove nafte, propana i prirodnog plina.
Pandemija pojačava kinesku trgovinu
Nerijus Poskus, potpredsednik globalnog okeana u Flexportu, nedavno je rekao Američkom brodaru, „Da ste 2020. godine pitali 100 ekonomista šta će se dogoditi kad COVID prvi put pogodi Kinu, svi bi verovatno rekli da će ekonomije propasti, potrošnja će pasti, a cene prenosa robe takođe pasti. Pa, svi bi pogrešili. “
Vrlo pogrešno: Vrednost kineskog izvoza u januaru-maju iznosila je u proseku 247,5 milijardi dolara mesečno, što je za 29% više u odnosu na januar-maj 2019, pre COVID-a, prema carinskim podacima zemlje.
Kako izlazi sve više robe, podržavajući potražnju brodskih kontejnera, dolazi sve više sirovina i robe, zapošljavajući tankere, bulkere i brodove za plin. Kineska vrednost uvoza u proseku je iznosila 206,8 milijardi dolara mesečno u periodu januar-maj, što je 25% više u odnosu na isti period 2019. godine.
Pretvaranje trgovine u još veći posao
Kada poraste potražnja za okeanskim transportom, raste i potražnja za brodogradnjom, proizvodnjom kontejnera i globalnim linijskim brodovima. SAD praktično nisu prisutne u tim sektorima. Kina je Svetski lider u prva dva, a glavna sila u trećem.
Od 1. januara 2020., Kineska brodogradilišta, pre COVID-a, imala su komercijalne narudžbine u ukupnom iznosu od 29,8 miliona kompenzovanih bruto tona (CGT), prema Britanskom dobavljaču podataka za procenu i podatke VesselsValue. U tom je trenutku Kina – koja je već bila najveća država brodogradnje na svetu – činila 38,7% globalne knjige narudžbina.
Knjiga narudžbina Kineskih gradilišta od četvrtka je iznosila 26,9 miliona CGT, prema VesselsValue. Iako je to manje od pre-COVID-a (narudžbine su u prvom tromesečju 2020. pale u celom svetu, a nakon toga delomično se oporavile), Kineski deo u globalnoj knjizi narudžbina sada iznosi 40,5%, čak i veći nego što je bio pre pandemije.
Kineska dominacija je daleko ekstremnija u proizvodnji opreme za kontejnere. Preko 96% svih klasičnih kontejnera na svetu i 100% kontejnera sa klimom proizvedeno je u Kini. Tvornice su proizvele 2,66 miliona dvadeset stopa ekvivalentnih jedinica (TEU-Twenty Foot Equivalent Unit) kontejnera u prvih pet meseci ove godine, prema podacima konsultantske kuće Drevri sa sedištem u Velikoj Britaniji.
„Bio bih iznenađen da se 2021. TEU ne premaši 2021. godine“, komentarisao je Džon Fozi, Drevrejev šef istraživanja kontejnerske opreme i lizinga. Prethodni rekord bio je 4,42 miliona TEU-a u 2018. Ako je ove godine proizvedeno 5 miliona TEU-a, to bi predstavljalo 61% više u odnosu na prošlu godinu i 77% više u odnosu na 2019. godinu.
ČOVEK KOJI I POSLE SUMNJIVE SMRTI UDARA PO DUBOKOJ DRŽAVI! MARIO ZNA ODAO POČAST TVORCU ANTIVIRUSA DŽONU MEKAFIJU!
U sektoru linijskog prometa, kineska COSCO grupa četvrti je najveći igrač na svetu za kontejnere, sa kapacitetom flote od 3 miliona TEU, prema Alphalineru. Kao i svi okeanski prevoznici, COSCO ubire istorijski profit od potražnje potrošača iz doba COVID-a. Brodarski deo COSCO-a zabeležio je profit od 2,7 milijardi dolara za prvi kvartal 2021. godine, više nego što je zaradio u celoj prošloj godini.
Kina je sada druga najveća brodska država na svetu, iza Japana, prema VesselsValue. Tokom pandemije, Kina je prošla Grčku da bi se popela sa trećeg na drugo mesto.
Kontejnerski uvoz iz Kine
Usidreni brodovi koji čekaju iskrcaj u Kalifornijskim lukama ističu snagu potražnje za Kineskom robom.
Vrednost uvoza Američke robe iz Kine u proseku je iznosila 37,7 milijardi dolara mesečno u periodu januar-april, što je 8% više u odnosu na isti period 2019., pre COVID-a.
Kako bi procenio izloženost Američkih uvoznika Kini, Američki brodar analizirao je podatke popisa stanovništva o pet kategorija uvoza iz Kine koji se prevozi kontejnerom: računari i elektronski proizvodi, električna oprema i uređaji, nameštaj i oprema, odeća i dodaci i razne proizvedene robe.
Kombinovana vrednost uvoza u ove kategorije porasla je 10% u januaru-aprilu u odnosu na isti period 2019. Segment računara/elektronike – najveći od pet kategorija po vrednosti – porastao je za 10%, električna oprema za 17% i razne proizvedene robe 40%. Nameštaj je opao za 11%, a odeća za 29%.
Uprkos svim pričama o diverzifikaciji lanca snabdevanja tokom godina, Američki izvor i dalje je vrlo orijentisan na Kinu. U januaru-aprilu, Kineski prosečni deo u ukupnoj vrednosti Američkog uvoza nameštaja bio je 37%, računara 35%, električne opreme 33%, raznih industrijskih proizvoda 33% i odeće 22%.
Američki uvoznici koji se oslanjaju na Kineske izvore saočeni su sa novom glavoboljom. Nedavna epidemija COVID-a koja je pogodila operacije u Kineskoj luci Jantian i okolnim lukama u junu ima će glavni uticaj na trgovinske tokove u budućnosti. Jantijanske i okolne luke obrađuju oko jedne četvrtine Kineskog kontejnerskog izvoza u Ameriku.
Okeanski prevoznik Maersk rekao je kupcima da „i produženo trajanje prekida i ogroman broj plovidbi koje su morale izostaviti pozivanje Jantiana“ znače da će trebati „nedelje, ako ne i meseci da se oporave.“
„Ono što ne treba podcenjivati je velika količina zadatka koji predstoji jer se obim nastavlja povećavati“, upozorio je Maersk.
Američki izvoz robe u Kinu se oporavlja
Usred trgovinskih previranja koja je pokrenula Trampova administracija, Kina je uzvratila smanjivanjem kupovine Američkih poljoprivrednih dobara i energenata poput propana, ukapljenog prirodnog plina (LNG) i sirove nafte.
Sad Kina ponovo kupuje više Američkog izvoza.
Soja – Najvažnija uloga Kine kao kupca je na tržištu soje. Američki izvoz soje u Kinu propao je 2018. godine zbog trgovinske politike i uticaja afričke svinjske kuge na kinesku svinjsku populaciju (soja se koristi za prehranu svinja).
Podaci Američkog Ministarstva poljoprivrede pokazuju da su se Kineske kupovine oporavile do 2020. godine, kada je 54% američkog izvoza soje otišlo u Kinu. Ukupan Američki izvoz skočio je na rekordnih 64,1 milion tona prošle godine. Kineska kupovina nastavlja se i ove godine, pri čemu je ta zemlja preuzela 47% Američkog izvoza u prvom kvartalu 2021. godine.
Američki izvoz soje u Kinu nedavno je pomogao da se količina brodova za suvi teret u klasi Panamax (bulkeri kapaciteta 65.000-90.000 mrtvih tona) brojno poveća.
Propan – Na tržištima tankera Kina je važno odredište za Američki propan. Propan se prevozi brodovima od 84.000 kubnih metara cisterni za tečni naftni plin, a Kina ga koristi za kućnu potrošnju i kao sirovina za proizvodnju plastike.
Prodaja Američkog propana Kini isparila je 2019. godine tokom trgovinskih neprijateljstava. Ali u celoj 2020. godini i prvom kvartalu 2021. godine Kina se vratila na tržište, uzimajući 10% Američkog izvoza morskog propana, prema podacima Uprave za energetske informacije (EIA).
LNG( Liquefied Natural Gas )Tečni prirodni gas – Kina je prošle godine pretekla Japan i postala najveći svetski uvoznik LNG-a. Kina je prestala otkupljivati Američki LNG 2019. godine zbog trgovinskih tenzija, ali je prošle godine činila 9% Američkog izvoza LNG-a. Prema QIA 2021, 8% Američkog izvoza otišlo je u Kinu, prema podacima EIA.
Sirova nafta – Kineski uvoz iz Amerike igra ključnu ulogu u potražnji za brodovima zvanim vrlo veliki nosači sirove nafte (VLCC, tankeri koji prevoze 2 miliona barela nafte). Potražnja za VLCC meri se u tonama-miljama: volumen pomnožen sa udaljenošću. Udaljenost plovidbe od Američkog zaliva do Kine više je nego dvostruka od Bliskog istoka do Kine. Dakle, što više Kina uvozi iz SAD-a umesto sa Bliskog istoka, to bolje za stope VLCC.
Kina je 2019. godine, u jeku trgovinskog rata, činila samo 5% isporuka Američkog obima izvoza. Njegov se deo vratio na 17% u 2020. godini i 13% u prvom kvartalu 2021. godine, pokazuju podaci EIA.
Sve ukupno, Američki izvoz robe u Kinu u proseku je iznosio 11,6 milijardi dolara mesečno u periodu januar-april, što je 38% više u odnosu na isti period 2019. godine.
Američko-Kineski trgovinski bilans (izvoz minus uvoz) u proseku je iznosio minus 26,1 milijardu dolara u prva četiri meseca ove godine – nešto bolji nego u januaru-aprilu 2019. prije COVID-a, zbog većeg američkog izvoza.
Što se tiče efikasnosti, carina Trampove administracije, koje predsednik Džo Bajden nije poništio, prosečni bilans robne razmene bio je minus 25,5 milijardi dolara u januaru-aprilu 2016. godine, pre izbora Donalda Trampa.
U istom periodu ove godine saldo je bio 2% veći, u korist Kineskog izvoza u Ameriku.
UKOLIKO ŽELITE DA DOĐETE DO SLOBODNIH, PROVERENIH I ZABRANJENIH INFORMACIJA, PRATITE REDAKCIJU NULTE TAČKE NA TELEGRAMU – ,,Nulta Tačka – Telegram kanal”
Izvor: FreightWaves