
Katastrofa za japanske proizvođače automobila: Trampovi carinski udari brišu profite
Japanske automobilske kompanije suočavaju se s ogromnim gubicima zbog najnovijih trgovinskih poteza Donalda Trampa. Njegove carine na uvoz vozila i ključnih delova ozbiljno će pogoditi strane proizvođače, dok će američki autogiganti, poput Tesle i Forda, proći s manjim posledicama.
Ko su gubitnici, a ko profitira?
Trampove tarife od 25% na uvoz automobila i lakih kamiona, koje stupaju na snagu 2. aprila, najteže će pogoditi kompanije koje se oslanjaju na proizvodnju van SAD-a. U toj grupi prednjače japanski proizvođači automobila, gde vozila čine više od 30% ukupnog izvoza u Ameriku.
Raspad sistema: Ostalo im je još malo vremena | Ivica Božić | Mario Zna, 322 Uživo
„Vrlo je malo pobednika u ovoj situaciji,“ kaže Sem Fiorani iz kompanije AutoForecast Solutions. „Potrošači će izgubiti jer će imati manji izbor i veće cene.“
Jedini koji izlazi kao relativni pobednik iz ovog trgovinskog rata jeste Ilon Mask. Njegova Tesla, koja proizvodi sva svoja električna vozila u Kaliforniji i Teksasu, neće biti direktno pogođena tarifama, ali je Mask upozorio da ni njegova kompanija neće proći neokrznuto.
Japanski autogiganti pred ekonomskom olujom
Među najugroženijima su Toyota, Honda, Nissan, Mazda i Subaru, koje na američkom tržištu prodaju milione automobila godišnje. Prema analizi Goldman Sachs-a, ako japanske kompanije povećaju cene kako bi nadoknadile carinske troškove, pad prodaje bi mogao iznositi između 8% i 26%, dok bi profitni gubici bili dramatični:
Toyota: -6% profita
Honda: -23%
Nissan: -66%
Mazda: -59%
U još crnjem scenariju, ako proizvođači ne povećaju cene, već apsorbuju gubitke, posledice bi bile još brutalnije. Prema procenama, Toyota bi izgubila 570 milijardi jena, Honda 350 milijardi, a Nissan bi se našao u egzistencijalnoj krizi sa gubitkom od 130 milijardi jena.
Hitler i Netflix: Filmovi kao oružje propagande 🎬📺 https://t.co/dngW7hZV14
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) March 26, 2025
Sudar globalnih ekonomija
Japan je već na ivici recesije, a ove carine mogle bi biti okidač za ekonomski kolaps. Takahide Kiuchi iz Nomura Research Institute upozorava da bi povećanje američkih tarifa moglo smanjiti japanski BDP za 0,2% – što bi moglo biti dovoljno da gurne zemlju u ekonomsku stagnaciju.
Još veći problem leži u efektu „domino udara“. Automobilska industrija bila je ključni faktor u rastu plata u Japanu poslednjih godina, ali kako se profit topi, kompanije će prvo zaustaviti povećanje plata, a zatim krenuti sa otpuštanjima.
Japanska vlada: Panična reakcija, ali bez rešenja
Japanski zvaničnici su brzo reagovali, ali bez konkretnih poteza. Jošimasa Hajaši, sekretar kabineta, izrazio je zabrinutost, upozoravajući da će ove mere ugroziti ne samo japansko-američke ekonomske odnose, već i globalnu trgovinsku stabilnost.
Problem? Japan nema čime da uzvrati.
Dok Tramp udara u srž japanske ekonomije, Tokiju ostaje samo da čeka i nada se političkom preokretu u Vašingtonu. Međutim, jedno je sigurno – od 2. aprila, automobili u Americi biće skuplji, a japanski proizvođači suočiće se s najvećim izazovom u svojoj modernoj istoriji.