Kina ima prekomernu proizvodnju litijuma kako bi eliminisala rivale, kaže američki zvaničnik
Hoze Fernandez, američki državni podsekretar za ekonomski rast, energetiku i životnu sredinu, rekao je novinarima u Portugalu 8. oktobra da Kina koristi svoju preveliku zalihu litijuma da bi eliminisala globalne rivale.
„Oni se bave predatorskim cenama“, rekao je Fernandez. „[Oni] snižavaju cenu dok konkurencija ne nestane. To je ono što se dešava.”
Fernandez je rekao da Kina proizvodi mnogo više litijuma „nego što je svetu potrebno danas, daleko više“ i da ga stavlja na tržište, što je rezultiralo strmim padom cene od 80 odsto tokom prošle godine. Kina je sada odgovorna za dve trećine svetske proizvodnje rafinisanog litijuma za baterije.
Portugal ima 270.000 metričkih tona rezervi litijuma, prema Geološkom zavodu SAD za 2022. godinu, a njihova vlada je postavila ciljeve da poveća eksploataciju rudnika kako bi unapredila energetske ciljeve. Lokalne zajednice su se protivile nekim od ovih novih projekata, navodeći da nanose štetu životnoj sredini.
Svetski naučnici upozoravaju: GEOINŽENJERING je zločin protiv ČOVEČNOSTI https://t.co/9ERW5jS4hr
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) October 13, 2024
Zapadne zemlje su poslednjih meseci postavile barijere protiv trgovinske prakse Komunističke partije Kine (KPK). Iako se Kina pridružila Svetskoj trgovinskoj organizaciji 2001. godine, Kina nije ekonomija slobodnog tržišta, jer njene industrije proizvode na osnovu državnih ciljeva koje je postavila vlast.
Tokom nedavnog putovanja u Vašington, indijski ministar trgovine i industrije Pijuš Gojal rekao je da je Kina „ubila“ indijski proizvodni sektor pre nekoliko decenija istom taktikom.
Azijske zemlje su na sličan način povećale carine na kineski uvoz. Japan je ove godine povećao carine na kineski elektrolitski mangan dioksid, drugi materijal za baterije, a Koreja, na čijem tržištu električnih vozila već dominiraju kineski proizvodi, smanjuje subvencije za vozila koja koriste kineske baterije.
Trgovinski zvaničnici su prepoznali da same tarife možda neće biti dovoljne. Kineski proizvođači mogu se udružiti sa međunarodnim proizvođačima ili trgovinskim partnerima kako bi zaobišli tarife. Na primer, kineski proizvođači isporučuju veliki broj delova meksičkim proizvođačima, a Meksiko je najveći dobavljač auto-delova za Sjedinjene Države.
Lice kineskih globalnih trgovinskih partnera u ključnim industrijama takođe dolazi u vreme kada se kineski komunistički režim bori da podrži ekonomiju. Kineske industrije koje se suočavaju sa viškom kapaciteta uskoro bi mogle da dovedu do zatvaranja firmi, sa talasastim efektom gubitka posla, izgubljenim prihodima za već zadužene lokalne samouprave i socijalnim nemirima zbog nezaposlenosti.