Kineska braća i brat Si?! Kinezi će pored fabrike automobila u Mađarskoj otvarati fabrike i u Turskoj. Srbiji ostaju rudnici i zagađenje.
I dok vlast u Srbiji dočekuje predsednika Kine raširenim rukama, sletovima, muzikom, balonima i sendvičarima za to vreme „Kineska braća“ otvaraju fabrike automobila ne samo u Mađarskoj već kako najavljuju Turci i u njihovoj zemlji.
Turski ministar unutrašnjih poslova Fatih Kacir izjavio je u petak da je njegova vlada ušla u „napredne pregovore“ sa kineskim gigantima za električna vozila (EV) BID i Chery o osnivanju fabrika u Turskoj. Kacir je takve fabrike reklamirao kao sredstvo za kineske kompanije da povećaju prodaju u Evropi.
„Želeli bismo da završimo razgovore što je pre moguće. Prešli smo dug put sa obe firme“, rekao je Kacir u intervjuu za Blumberg njuz. On je dodao da još dve kineske auto kompanije, SAIC Motor Corp. i Great Wall Motor Co., takođe pregovaraju o fabrikama u Turskoj.
Kacir je zasladio lonac rekavši da će, ako kineske kompanije izgrade pogone za električna vozila u Turskoj, dobiti i „privilegovane mogućnosti za ulaganja u baterije“.
Bloomberg je naveo da BID gradi fabriku električnih vozila u Mađarskoj i izrazio želju da uspostavi još jednu negde u Evropi. Fabrika u Turskoj mogla bi da pomogne kineskoj kompaniji da izbegne povećanje evropskih tarifa, koje bi moglo biti nametnuto ako istraga Evropske unije (EU) zaključi da velike kineske vladine subvencije proizvođačima automobila predstavljaju nelojalnu konkurenciju.
Turska bi imala velike koristi od kineskih ulaganja u električna vozila, jer je iskusila poteškoće u privlačenju stranih investicija još od invazije na Siriju da bi se borila protiv kurdskih snaga 2019.
S druge strane, Turska ima sopstvenu domaću kompaniju za električna vozila , Turkei Otomobil Girisim Grubu (TOGG). TOGG je projekat autoritarnog predsednika Redžepa Tajipa Erdogana, koji je postao prvi zvanični vlasnik TOGG električnog vozila (u stvari, dva od njih) u aprilu 2023. Erdogan je pozdravio isporuku svojih autohtonih električnih vozila kao „realizaciju Šezdesetogodišnji san naše nacije.”
Automobili TOGG-a su se prilično dobro prodavali kroz pretprodaje u Turskoj — postali su dostupni za isporuku potrošačima tek u maju — i kompanija ima ambicije da proširi prodaju u Evropi. Te ambicije bi mogle biti značajno ugrožene ako se velike kineske firme poput BID-a gurnu na tursko tržište i iskoriste ga kao kapiju u Evropu.
Većina posmatrača sumnja da bi potencijalna povećanja carina EU na kineska električna vozila bila približno tako visoka kao tarife koje su Sjedinjene Države objavile u utorak, posebno s obzirom na to da su nemački proizvođači automobila uplašeni da bi Kina mogla da uzvrati visokim evropskim carinama zatvaranjem sopstvenog ogromnog tržišta. Nemačka se toliko plaši da će naljutiti Peking da se protivi čak i istrazi Kine zbog dampinga subvencionisanih proizvoda na evropska tržišta, a kamoli preduzimanja mera protiv nepoštene kineske trgovinske prakse.
Mađarska je izgledala kao najverovatnija platforma Kine koja će probiti carinske zidove i zadržati svoje automobile da dođu u Evropu, baš kao što će Kina verovatno koristiti Meksiko da izbegne ograničenja uvoza SAD. Turska ima neke prednosti kao alternativu, uključujući trenutnu tursku carinu od 40 odsto na kineska električna vozila, koja bi verovatno bila smanjena ako Kina počne da proizvodi automobile u Turskoj.
Srbiji izgleda jedino ostaju rudnici i fabrike guma.