Kineski autonomni taksiji stižu u Evropu: Tehnološki napredak ili strateški promašaj?
Kineski tehnološki gigant Bajdu planira da do kraja ove godine započne testiranje autonomnih taksija u Evropi, potvrdio je izvor upoznat s planovima za agenciju AFP u sredu.
Kineske tehnološke i automobilske kompanije poslednjih godina ulažu milijarde dolara u razvoj autonomne vožnje, jer se „inteligentna mobilnost“ pretvara u novo bojno polje na brutalno konkurentnom domaćem tržištu.
Taksiji bez vozača već se nalaze na putevima u Kini, u ograničenom kapacitetu, naročito u gradu Vuhan, gde više od 500 autonomnih vozila prevozi putnike unutar određenih zona putem aplikacije.
List Vol strit džornal objavio je u utorak da je Bajdu u pregovorima o lansiranju svoje usluge Apollo Go u saradnji sa švajcarskom kompanijom PostAuto, koja je deo državne Švajcarske pošte i zadužena za javni autobuski prevoz.
Opšta panika režima, slede velike promene u Srbiji | Vladimir Pavićević | Mario Zna, 329 Uživo
Izvor iz kompanije potvrdio je za AFP da će Bajdu osnovati lokalnu filijalu u Švajcarskoj, kako bi mogao da započne testiranja na švajcarskim putevima pre kraja 2025. godine. Paralelno s tim, testiranja Apollo Go sistema počeće i u Turskoj.
Još u martu, Bajdu je najavio sporazum o pokretanju autonomnog saobraćaja u Dubaiju, što će predstavljati prvo međunarodno lansiranje njihove robotaksi flote. Kompanija planira da 100 samovozećih vozila bude na ulicama Dubaija do kraja godine.
Bajdu nije jedina kineska kompanija koja traži ulazak na globalno tržište. Njegov rival ViRajd već je aktivan u Persijskom zalivu, a u januaru je najavio da će voditi pilot-projekat autonomne vožnje u Švajcarskoj.
Još jedan kineski igrač, Pony.AI, objavio je u aprilu da je dobio dozvolu za testiranje robotaksija u Luksemburgu. Prošle nedelje najavili su i dogovor sa Uberom o uvođenju autonomnih taksija na toj platformi u „ključnom tržištu Bliskog istoka“ do kraja godine.
Sud EU: Fon der Lajen i Komisija kršile zakon skrivajući poruke s direktorom Fajzerahttps://t.co/1aib846muv
— Nulta Tačka (@NultaTackaSrb) May 14, 2025
Dolazak kineskih autonomnih vozila u srce Evrope pokreće važna pitanja – ne samo o tehnološkoj budućnosti mobilnosti, već i o strateškoj zavisnosti evropskih zemalja od azijskih giganata. Dok Bajdu i drugi nude inovacije i uštede, Evropa bi mogla da se probudi u svetu gde ključne tehnologije, podaci o građanima i saobraćajna infrastruktura više nisu pod njenom kontrolom.
Da li evropske vlasti imaju jasnu strategiju – ili samo pasivno gledaju kako globalni igrači preuzimaju volan?