НА ИНТЕРНЕТУ ВИШЕ НИШТА НИЈЕ ТАЈНО: Да ли је приватност мртва у ери потпуне транспарентности?

НА ИНТЕРНЕТУ ВИШЕ НИШТА НИЈЕ ТАЈНО: Да ли је приватност мртва у ери потпуне транспарентности?

Некада је интернет био место где си могао бити било ко — или нико. Простор слободе, анонимности и гласова из сенке. Али та илузија брзо нестаје. Данас се сваки клик прати, бележи и анализира. Приватност је постала луксуз који све мање људи може да приушти. Питање више није да ли можемо остати анонимни, већ да ли нам је то уопште дозвољено.

Жеља за анонимношћу никада није била јача

Људи више него икада желе да сачувају приватност. Компаније прате сваки покрет, државе прикупљају навике. Није чудо што све више корисника жели да сакрије свој идентитет.

Апликације као што су Сигнал, Телеграм и Вацап постале су симболи дигиталне слободе, јер обећавају стварну приватност — разговоре без надзора. За многе, то више није луксуз већ потреба.

Režim u ofanzivi! Očekujte MILION ljudi na ulicama | Dr Miroslav Parović | Mario Zna, EP. 365

Чак и у сферама забаве, као што су онлајн казина, дешава се тиха дигитална револуција: корисници све чешће бирају платформе без провере идентитета. Такозвана крипто казина или „no-КYC“ сајтови (без процедуралне верификације) омогућавају играње само са новчаником — без личних података, без формулара. Анонимност је поново постала важнија од погодности.

Како је нестала приватност

Рани интернет је био другачији. Могао си да користиш надимак, укључиш се у расправу и нестанеш без трага. Није било верификације, није било обавезе да откријеш ко си. Та слобода је омогућила експресију — али и хаос.

С временом, како су платформе расле, уведен је принцип „стварног идентитета“. Отворити налог више није било могуће без имена, броја телефона или личног документа.

Зашто је транспарентност важна

Са растом интернета дошли су и проблеми: преваре, лажни налози, насиље. Обавеза да се користи право име постала је начин да се људи учине одговорним.

Али, уз то, агенције су добиле и ново оружје: надзор. Сада се читају поруке, прате понашања, скенирају кључне речи. Компаније, с друге стране, податке користе да боље продају производе. Што више знају о кориснику — више зарађују.

Многи се с правом питају: ко нас све прати, и зашто немамо контролу?

Приватност или безбедност – мора ли се бирати?

Да, верификовани налози смањују спам и злоупотребе. Али потпуни надзор има цену. Људи почињу да се суздржавају, да не кажу шта мисле — јер знају да их неко посматра.

Платформе сада траже компромис: ограничено дељење података, привремена корисничка имена, системи верификације који не чувају идентитет. Ниједно решење није савршено, али показују да се клима мења — ка већој контроли од стране корисника, не само система.

Ovo je sledeći plan KABALE! Spremite se za NAJVEĆU KRIZU ikada | Laurent Lequeu | Mario Zna EP.366


Паметна технологија: више безбедности или мање слободе?

Вештачка интелигенција данас може да повеже податке боље него икад. Анализира трагове које ни не знамо да остављамо. Те исте технологије могу помоћи да се спрече напади, али и да се прати сваки корак.

Свет иде ка строжим правилима: државе коначно почињу да постављају основе — шта сме да се прикупља, како се користи, ко одговара кад ствари крену наопако.

Али напредак отвара нове рупе: паметне куће, сатови, па чак и фрижидери повезани су на интернет. Сваки уређај је нови потенцијални извор података. Задатак је јасан, али тежак — заштитити кориснике, а не успорити свет.

Ко контролише приватност: држава, корпорације или корисници?

На крају, суштина није у технолошким алатима, већ у одговору на кључно питање:
ко доноси одлуке?

Ако су то владе — приватност постаје политика.
Ако су то технолошки гиганти — приватност постаје производ.
Ако су то сами корисници — можда ипак постоји нада за слободан интернет.

Анонимност није нестала. Али више није бесплатна, ни загарантована. У свету где је све видљиво, невидљивост постаје чин отпора.

Нулта Тачка/insiderpaper.com

Ne propustite

Ogromne prehrambene kompanije utrkuju se da uzgajaju insekte za hranu

Ogromne prehrambene kompanije utrkuju se da uzgajaju insekte za hranu

Innovafeed, lider u proizvodnji insekata (Hermetia Illucens) za ishranu životinja

Џо Роган упозорава: „Креирамо богове вештачке интелигенције – и зовемо то иновацијом“ (ВИДЕО)

Познати амерички подкастер Џо Роган изнео је мрачно упозорење о