
Nastavnici širom sveta sve više koriste AI, ali upozoravaju: Učenici sve manje razmišljaju
Veštačka inteligencija ulazi na velika vrata u učionice širom sveta, olakšavajući rad nastavnicima, ali istovremeno izazivajući ozbiljnu zabrinutost zbog sve izraženijeg slabljenja sposobnosti samostalnog razmišljanja kod učenika.
Prema globalnim istraživanjima, više od 60% nastavnika koristi AI alate kao što su ChatGPT za pripremu nastave, ocenjivanje i administrativne zadatke — ušteda vremena u proseku iznosi oko šest sati nedeljno.
UDARNO: Izašla je nova 337. epizoda podkasta Mario Zna: Ovo je njihov pakleni plan! Slede prelomni trenuci
I dok mnogi edukatori širom Evrope, Azije, Amerike i Australije ističu praktične prednosti, gotovo polovina upozorava da se učenici previše oslanjaju na tehnologiju i sve manje razvijaju sposobnost samostalnog rešavanja problema.
Brza revolucija u obrazovanju
Nastavnici u brojnim zemljama navode da pomoću AI mogu za nekoliko sekundi osmisliti kreativne časove i interaktivne projekte, nešto za šta im je ranije trebalo više sati.
Primer iz Evrope: nastavnica matematike kreirala je ceo čas geometrije inspirisan sportom uz pomoć ChatGPT-a — uključujući zadatke, diskusiju i grupni rad.
“AI mi je potpuno promenio način rada u školi. Imam više vremena za učenike i porodicu”, navodi nastavnica iz Italije.
Ali dok AI donosi efikasnost, mnogi se pitaju — po koju cenu?
Istraživanja s univerziteta kao što je MIT otkrivaju zabrinjavajuće podatke: učenici koji redovno koriste AI za školske zadatke beleže smanjenu aktivaciju moždanih regija odgovornih za učenje i pamćenje. Stručnjaci upozoravaju na “atrofiju veština” — proces u kojem učenici sve češće prepuštaju veštačkoj inteligenciji “teže” mentalne zadatke, umesto da ih rešavaju sami.
Globalni izazov: kako uvesti pravila i zadržati balans
Više desetina zemalja uvelo je ili planira smernice za upotrebu AI u obrazovanju. U mnogim školama, nastavnici najčešće koriste AI za generisanje testova i radnih listova, kao i za davanje povratnih informacija učenicima. No, mnogi priznaju da sistemi još uvek nisu dovoljno regulisani, dok se obrazovne vlasti trude da pronađu ravnotežu između korisnosti i odgovornosti.
Jedna nastavnica iz Francuske kaže: “AI mi je pomogao da povratim kontrolu nad svojim rasporedom, ali učenici moraju da nauče gde se završava pomoć, a gde počinje razmišljanje.”
Profesori otkrivaju radove koje je pisao ChatGPT
Mnogi nastavnici navode da mogu prepoznati kada učenici koriste AI: besprekorno napisan tekst bez grešaka, ali bez ličnog izraza i dubine.
Neki profesori dopuštaju korišćenje AI samo u završnim fazama projekta, dok drugi potpuno zabranjuju njegovu upotrebu. Na univerzitetima u više zemalja, zbog širenja upotrebe AI, beleži se porast varanja, pa se ponovo uvode ručno pisani ispiti kao dokaz autentičnosti.
Veštačka inteligencija ostaje
I dok sistemi veštačke inteligencije postaju sve sofisticiraniji, izazov za nastavnike širom sveta ostaje isti: kako iskoristiti AI da unapredi obrazovanje, a da se pri tom ne ugrozi suštinska moć razmišljanja, analiziranja i stvaranja?
“Naša je odgovornost da naučimo decu kako da koriste AI, ali i kako da razmišljaju sopstvenom glavom”, zaključuje jedan nastavnik iz Australije.
U eri ubrzane digitalizacije, budućnost obrazovanja neće zavisiti samo od tehnologije, već i od toga koliko ćemo ceniti ono što nijedna mašina ne može da zameni — ljudski um.